Anonym (anonym) skrev 2015-07-27 20:55:25 följande:
Ja vi är några djävla skitstövlar det är vi ju pga sådana som du då . Men istället för att kasta skit för att må bättre så kom med något vettigt.
Har inte någonstans påstått att du eller andra med bidrag är skitstövlar? Sen avslutade jag inlägget med en uppmanande fras; att inte ge upp. Tycker inte det är att kasta skit, inte heller kastar jag skit på dig för att jag anser att du har ett ansvar för dina barn oavsett vilken summa ditt konto har. Det man skapat gemensamt har man ett gemensamt ansvar för, så som hus, barn etc. Att däremot ställa upp med att låna ut pengar eller måla om exets hus är en helt annan sak. Men du verkar tyvärr rätt ensam om åsikten att du ska bli befriad från allt ansvar för att du inte har så mycket pengar nu och att allt ansvar gällande skilsmässan med att fixa nytt boende, dela upp ägodelar etc faller på exet. Men visst, du kan bara sticka om du vill. Förlora kontakten med dina barn, som känner sig oönskade, gå miste om alla saker du varit med och bidragit ekonomiskt till och stå med en skuld till försäkringskassan. Vill du det så kör. De är bara att dra.
Jag förstår din tanke med att man tänker på sig själv i första hand, du måste ju äta och bo någonstans. Det är klart. Men det är det socialen finns för, hade du bott i andra länder så hade myndigheterna sagt fuck off. Ta hjälp av dem.
Sen lite mer goda råd, eller "kasta skit" som du uttryckte det som: Ta ett steg i taget, försök att lösa sakerna med exet fort, så att du kanske kan få anstånd med underhåll. Klarar du inte att dela upp sakerna själv, så anlita en boutredningsman. Det kostar lite, men kan vara värt det för att få det överstökat. Ta hjälp psykologiskt och leta jobb. Vad som helst för att få en inkomst. Du är inte den första som går igenom något sånt här, men acceptera situationen och gör något åt den. Att överrösas med alla problem i nuläget gör en inte mer motiverad att lösa dem, det gör en motiverad till självmord. Som aldrig är en bra utväg.
Sen undrar jag vad jag vilka "såna som jag" är. Sist jag kollade var jag inte någon välbetald advokat med femsiffrig summa på kontot.