• sportpappa

Klurig fråga / diskussion

Självklart är det båda som har och tar ansvar. Ansvar betyder att man ser till att saker blir ordnade. Inte att man betalar allt. 
    Det finns så klart en del fall där man inte kan ta ansvar, men då beror det på någon åkomma och/eller medicinering som förhindrar det. Då har man ofta en god man som kan hjälpa till så att man kan ta sitt ansvar.

• sportpappa
    Anonym (anonym) skrev 2015-07-27 22:57:07 följande:
    så är det inte här så håll dig till ämnet. 
    Jag höll mig till ämnet och skrev att båda självklart har och tar ansvaret. Att man sen inte har arbete eller god ekonomi är irrelevant. Det påverkar inte ansvarsfrågan.
  • sportpappa
    Anonym (anonym) skrev 2015-07-27 23:08:35 följande:
    Då är vi där igen , hur tar man ansvar utan pengar, möjligheter , förutsättningar kom inte med soc för det är ingen levnadsstandard och heller inget pålitligt. 
    Ansvar handlar inte om att tillhandahålla allt utan att se till att det ordnas på något sätt. Ansvar handlar om att se till att dina barn får det bra, att lägenheten blir såld eller vad man nu ska göra med den osv.

Ditt ansvar om du inte har några pengar är då att se till att barnen har någonstans att bo, får mat på bordet och kläder på kroppen. Enklaste vägen är att låta den andra föräldern tillhandahålla det, men det är ditt ansvar att se till att det blir så och kontrollera att det efterlevs. Om du inte av någon anledning vill att den andra föräldern ska ha hand om barnen så är det ditt ansvar att se till att lösa det på något annat sätt.
  • sportpappa
    Anonym (anonym) skrev 2015-07-27 23:26:34 följande:
    Det går ju inte utan garantier, pengar, möjligheter, eller förutsättningar , då kan man väl inte ordna utan bara välja bort , som man inte kan ta ansvar för, pga det inte är realistiskt. Sluta skratta du med . 
    Ansvar kan du ändå ta. Det behöver du inga garantier, pengar, möjligheter, eller förutsättningar för.

Du verkar lägga en annan betydelse i ordet ansvar än vad jag gör.
    Som förälder är du alltid ansvarig för dina barn så länge du är vårdnadshavare. Det betyder inte att du kan tillhandahålla allt de behöver, men du har ändå ett ansvar.
Svar på tråden Klurig fråga / diskussion