Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Klurig fråga / diskussion

Anonym (Lennart Jonsson) skrev 2015-07-27 20:38:40 följande:

Har du råd att göra slut och flytta har du också råd att ta hand om dina barn. 

jag som förälder kräver att den andra föräldern gör sin del av ansvaret.  Det är liksom plikten man har som förälder. 

Däremot är det upp till din egen dumhet om du väljer att lägga pengarna på annat som du prioriterar före dina egna barn.  Då heter det att du inte vill försörja dom. 

Vem har påstått att jag flyttat ? håll dig till det som står och inget mer tack , det är allvarliga saker.
  • Anonym (anonym)
    Fjäril kär skrev 2015-07-27 20:30:38 följande:
    det går utmärkt att försörja sina barn även på socialbidrag  om man inte har möjlighet till annan inkomst.   
    Försörjningsskyldig är man alltid gentemot sina barn . Det kommer du aldrig ifrån. 
    Det går inte utmärkt nej det vet vi så du får hitta en annan lösning.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (båda) skrev 2015-07-27 20:53:43 följande:
    Ja inte menar jag  bara invandrare i alla fall, som du verkar tro.
    Sådana människor= Människor som inte kan klara sig själv ekonomiskt (oavsett om du är kvinna eller man, ljus eller mörk, gammal eller ung). Och för att svara på din andra fråga- definitivt tycker jag att man ställer upp för barnens skull, men ställa upp för partnern behöver man ju inte.  Och jag är, efter att ha läst de andra svaren, inte ensam om att tycka det. Nu vet vi inte varför du inte har förutsättningar att ha hand om barnen, eller varför förhållandet tagit  slut. Möjligen har din partner svikit dig, den personen behöver du inte ställa upp för mer. Men barnen har inte gjort något, och de ska inte drabbas av att föräldern inte längre vill ta ansvar. Man ser till att fixa nytt boende själv, kontaktar FK om man inte kan betala underhåll nu, alternativt kommer överrens med den andra föräldern. Man delar upp sina ägodelar mellan sig, kommer överrens om barnens boende. Får ett avslut, det blir bara värre om man drar ut på det. Sen försöker man fixa sitt liv, få en inkomst och må bättre.

Det blir bättre, även om det är mörkt nu. Men låt inte dina barn drabbas av dina motgångar.
    Ja vi är några djävla skitstövlar det är vi ju pga sådana som du då . Men istället för att kasta skit för att må bättre så kom med något vettigt.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (båda) skrev 2015-07-27 20:53:43 följande:
    Ja inte menar jag  bara invandrare i alla fall, som du verkar tro.
    Sådana människor= Människor som inte kan klara sig själv ekonomiskt (oavsett om du är kvinna eller man, ljus eller mörk, gammal eller ung). Och för att svara på din andra fråga- definitivt tycker jag att man ställer upp för barnens skull, men ställa upp för partnern behöver man ju inte.  Och jag är, efter att ha läst de andra svaren, inte ensam om att tycka det. Nu vet vi inte varför du inte har förutsättningar att ha hand om barnen, eller varför förhållandet tagit  slut. Möjligen har din partner svikit dig, den personen behöver du inte ställa upp för mer. Men barnen har inte gjort något, och de ska inte drabbas av att föräldern inte längre vill ta ansvar. Man ser till att fixa nytt boende själv, kontaktar FK om man inte kan betala underhåll nu, alternativt kommer överrens med den andra föräldern. Man delar upp sina ägodelar mellan sig, kommer överrens om barnens boende. Får ett avslut, det blir bara värre om man drar ut på det. Sen försöker man fixa sitt liv, få en inkomst och må bättre.

Det blir bättre, även om det är mörkt nu. Men låt inte dina barn drabbas av dina motgångar.
    Den med möjligheter och förutsättningar  får ta sitt ansvar fullt ut utan att gnälla anser jag . Den utan måste tänka på sig själv . 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Lennart Jonsson) skrev 2015-07-27 20:38:40 följande:

Har du råd att göra slut och flytta har du också råd att ta hand om dina barn. 

jag som förälder kräver att den andra föräldern gör sin del av ansvaret.  Det är liksom plikten man har som förälder. 

Däremot är det upp till din egen dumhet om du väljer att lägga pengarna på annat som du prioriterar före dina egna barn.  Då heter det att du inte vill försörja dom. 

Vem pratar du om ? 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Löjligt!) skrev 2015-07-27 20:33:23 följande:

Har man barn tar man ansvar för dom! Punkt. Finns inget som heter "slippa ansvar p.g.a omständigheter". Omständigheter kan drabba alla-ens barn är ändå ens eget ansvar. De finns soc.kyrkan,vänner,släktingar som kan hjälpa till,men ta hand om barnen gör man själv. Soc.bidrag tar hänsyn till om man har barn faktiskt och jobb tar jag för givet en fullt frisk mänska kan skaffa om det så är ett s.k skitjobb-bara man jobbar.

Men så är det inte aklltid hitta något annat att komma med .
  • Anonym (anonym)
    Anonym (båda) skrev 2015-07-27 21:15:33 följande:
    Har inte någonstans påstått att du eller andra med bidrag är skitstövlar? Sen avslutade jag inlägget med en uppmanande fras; att inte ge upp. Tycker inte det är att kasta skit, inte heller kastar jag skit på dig för att jag anser att du har ett ansvar för dina barn oavsett vilken summa ditt konto har. Det man skapat gemensamt har man ett gemensamt ansvar för, så som hus, barn etc. Att däremot ställa upp med att låna ut pengar eller måla om exets hus är en helt annan sak. Men du verkar tyvärr rätt ensam om åsikten att du ska bli befriad från allt ansvar för att du inte har så mycket pengar nu och att allt ansvar gällande skilsmässan med att fixa nytt boende, dela upp ägodelar etc faller på exet. Men visst, du kan bara sticka om du vill. Förlora kontakten med dina barn, som känner sig oönskade, gå miste om alla saker du varit med och bidragit ekonomiskt till och stå med en skuld till försäkringskassan. Vill du det så kör. De är bara att dra.

Jag förstår din tanke med att man tänker på sig själv i första hand, du måste ju äta och bo någonstans. Det är klart. Men det är det socialen finns för, hade du bott i andra länder så hade myndigheterna sagt fuck off. Ta hjälp av dem.

Sen lite mer goda råd, eller "kasta skit" som du uttryckte det som:  Ta ett steg i  taget, försök att lösa sakerna med exet fort, så att du kanske kan få anstånd med underhåll. Klarar du inte att dela upp sakerna själv, så anlita en boutredningsman. Det kostar lite, men kan vara värt det för att få det överstökat. Ta hjälp psykologiskt och leta jobb. Vad som helst för att få en inkomst. Du är inte den första som går igenom något sånt här, men acceptera situationen och gör något åt den. Att överrösas med alla problem i nuläget gör en inte mer motiverad att lösa dem, det gör en motiverad till självmord. Som aldrig är en bra utväg.

Sen undrar jag vad jag vilka "såna som jag" är. Sist jag kollade var jag inte någon välbetald advokat med femsiffrig summa på kontot.
    Som sagt era råd är att ta livet av folk är det bra råd . Vill se dig gå i de skorna och uttala dig sedan . Tycker du ska söka psykisk hjälp som är ett djävla djur inget mer .
  • Anonym (anonym)
    nokitus skrev 2015-07-27 21:35:26 följande:

nu utgår jag från att det är dej detta handlar om, och jag tror mej även ha läst andra trådar av dej här. 
    Ja, du borde slippa allt ansvar. 
    Du borde omyndighetsförklaras och förses med en förmyndare. 
    Man kallar inte folk som kommer med svar på fråga till djävla fitta över internet, och det är kanske lika så bra att dina barn inte blir uppfostrade av dej eftersom du tydligen inte kan uppföra dej. 
    Och hålla i pengar kan du tydligen inte heller. 

Så med andra ord, mitt svar på din fråga är. 
    Ja, du borde befrias från allt ansvar. 

Du kan också uttala dig om folk du inte vet något om lika omyndigförklarad är du då , och vem vet kanske är det mig eller inte.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (båda) skrev 2015-07-27 21:41:29 följande:
    Ingen som gett dig rådet att ta livet av dig heller. Snarare att ta det som en vuxen person och ta tag i sina problem. Man har ansvar för sina barn- punkt slut. Om man anser att barn "tar livet av en" för att de kräver omsorg ska man nog tänka om gällande att skaffa barn. Förövrigt så har jag varit i dina barns skor. Min pappa blev deprimerad efter skilsmässan och kom hit och skrek och hotade oss. Gick i personlig konkurs och hotade om  att begå självmord. Har ingen kontakt med honom idag eftersom han betedde sig som en femårig som inte kunde ta konsekvenser av sitt handlade. Men vad jag hört har han inga skulder mer och ett riktigt jobb. Så det gick ju bra för honom och många andra i liknande situation. Och det kommer säkerligen göra det för dig med.

Ska förresten höra med en släkting som är kurator om hon anser att jag behöver psykologisk hjälp för att jag anser att man tar hand om sina barn. Kan återkomma med svar. Troligtvis kommer hon undra om jag behöver psykologisk hjälp för att jag överhuvudtaget ställer en sådan fråga.

Du har uppenbarligen barn, vilket gör att jag antar att du är över 18 i alla fall. Alltså vuxen. Det är alltid sjukt bra med medhåll, det älskar man. Men ber man i inledande inlägg om en "seriös diskussion" får man ta att folk har motsatta åsikter. Då kan man inte hålla på att kalla folk "fitta, sinnessjuk och djävla djur". Speciellt inte dem som kommer med fakta grundat på lag och inte egna åsikter. Vill du att man ska bli befriad från ansvar för sina barn vid ekonomisk kris så kontakta en lokal politiker som kanske, men troligtvis inte, kommer ta upp frågan i högre instans så det kanske blir en lagändring.

Jag hoppas för din egen skull att det löser sig eller att det trillar in nån annan med samma åsikter som dig i tråden, så du inte känner dig så ensam om dina åsikter. Nu ska detta sinnessjuka djävla djuret tacka för sig och önska lycka till!
    Nej ska inte ta tag i något. vet en enkel lösning och inget mer. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (k) skrev 2015-07-27 22:02:15 följande:

Man tar givetvis sitt ansvar som förälder oavsett sina resurser. Alla barn växer inte upp i överflöd, så är det ju.

Och berätta för mig hur man tar ansvar utan förutsättningar eller möjligheter? då är du troll.
Svar på tråden Klurig fråga / diskussion