• Beya

    Rädd för att inte hinna få EDA

    Jag är gravid i v 21 och börjar få riktig ångest inför förlossningen. Man hör ju hur fort det brukar gå med barn nummer 2. Så fort att man antagligen inte hinner få EDA vilket jag tycker låter mycket skrämmande.

    Eller har jag fel? vad är er erfarenhet, har ni fått EDA vid andra födelsen?

  • Svar på tråden Rädd för att inte hinna få EDA
  • EmeliaKarolina

    När jag födde mitt andra barn i maj i år (1a född juni 2014) så var jag precis som du rädd att inte hinna med EDA. Men tänkte inte så mycket på det då vi kom in på förlossningen kl 5:00 efter inte så onda värkar sen 2:00.
    Bm kollade hur öppen jag var och kunde konstatera 9cm!!!
    Fick panik först då BM konstaterade att jag med all säkerhet inte hinner EDA men hon lugnade mig och det gick hur bra som helst utan EDA och vi hade istället lustgas. kl 6:00 såg han dagens ljus:)
    Stort lycka till och hoppas allt går bra då det är dags :)

  • Beya
    EmeliaKarolina skrev 2015-07-27 20:42:12 följande:

    När jag födde mitt andra barn i maj i år (1a född juni 2014) så var jag precis som du rädd att inte hinna med EDA. Men tänkte inte så mycket på det då vi kom in på förlossningen kl 5:00 efter inte så onda värkar sen 2:00.
    Bm kollade hur öppen jag var och kunde konstatera 9cm!!!
    Fick panik först då BM konstaterade att jag med all säkerhet inte hinner EDA men hon lugnade mig och det gick hur bra som helst utan EDA och vi hade istället lustgas. kl 6:00 såg han dagens ljus:)
    Stort lycka till och hoppas allt går bra då det är dags :)


    Åh tack så mycket :) det var ett lugnade svar:) vad skönt att det gick så bra för dig ändå
  • mammalovis

    Med första avstyrdes edan då jag ändå var öppen när de tyckte det var dags. Jag ville helst slippa då det ofta krävs värkstimulerande dropp och kan ta fel mm, så jag var lika glad ändå. Dessutom hade jag så täta värkar att jag nog hade haft svårt att ligga still den stund som hade behövts för att sätta den. Var inne 3 timmar med första, 15 timmar räknat från värkstart.

    Med andra gick det rasande fort (förstod jag först efteråt), men jag hade (god kontroll)/var fokuserad på andningen, tyckte jag. Sista värken hade jag i förlossningssängen och då krävde de att jag skulle lägga mig på rygg. DE fick minsann vänta, de hade i alla fall hunnit trycka dosan mot magen och fått ett hjärtljud. När den värken väl var över stod huvudet och väntade, så de tog sista hinnan, så har inte ens koll på om jag behövde krysta. Denna förlossningen var mycket smidigare då jag aldrig hade samma tryck bakåt som med första och försökte hålla emot att försöka bajsa på mig, men fick uppmaningen att inte krysta och fattade nada. Med första fick tösen en nyckelbensfraktur som upptäcktes två dygn senare.

    Från andra värk till född tog det 1,5 timmar med andra barnet. Hade jag inte fått blödningar hade det tagit längre tid att fatta att det var på g, men från tredje värken hade jag 5 stycken på 12 minuter ... Vi hann med nöd och näppe in och då körde sambon ändå de 2 milen i uppåt 120-140 in.

    Uskan tyckte efteråt att föder man så lätt kan man lika gärna föda hemma i badrummet, men där får jag ju ingen lustgas, tänkte jag, så det vill jag helst slippa nu med tredje barnet. Så i oktober kommer jag nog vara rejält nervös.

    Jag har 2,5 år mellan barnen om det nu spelar någon roll.

  • Annelie 76

    Jag hade värkar ca 10 timmar totalt. Åkte in när jag hade 5 minuter emellan precis som de sa att jag skulle göra. Har bara 5 minuter till sjukhuset. Sonen föddes 45 minuter efter ankomst. Kan säga att jag hann inget annat än lustgas men det gick bra ändå. Det gjorde ju ont men gick över fort och till skillnad från första förlossningen var jag pigg efteråt och hade mycket mindre ont. Eftervärkarna var däremot värre men de hade värktabletter på BB :)

  • mammalovis
    Annelie 76 skrev 2015-07-27 22:44:11 följande:
    Jag hade värkar ca 10 timmar totalt. Åkte in när jag hade 5 minuter emellan precis som de sa att jag skulle göra. Har bara 5 minuter till sjukhuset. Sonen föddes 45 minuter efter ankomst. Kan säga att jag hann inget annat än lustgas men det gick bra ändå. Det gjorde ju ont men gick över fort och till skillnad från första förlossningen var jag pigg efteråt och hade mycket mindre ont. Eftervärkarna var däremot värre men de hade värktabletter på BB :)
    Ja, eftervärkar hade jag inga med första barnet vad jag minns, men med andra var det skönt med ett par Alvedon.
  • Mijjan

    Jag kanske inte ska uttala mig eftersom jag är gravid med barn nummer ett och inte har erfarenhet av födseln... Men har pratat med flera av mina vänner som tycker eda är överskattat och antingen valt att avstå vid sin andra förlossning eller inte hunnit få den (en fick tvåan i vardagsrummet). Och de tyckte de klarade sig lika bra utan! Själv tycker jag det ser så läskigt ut när de lägger den och jag var lite skeptiskt till att ta den. Sen fick jag en propp i ljumsken och så vitt jag förstår får jag inte ta den nu heller.. Så valet blev enkelt :-P men tänk så att världen över så föds mängder med barn och de flesta kvinnor tex i Afrika får ingen smärtlindring alls men klarar det ändå - vissa trots omfattande könsstympningar. Jag hoppas det kommer gå bra för dig oavsett om du hinner få den eller inte men är det ditt andra barn har du ju lite rutin nu

  • Dockan

    Jag hade tänkt mig en EDA (förstföderska) men det hanns inte med då ingen riktigt fattade hur intensivt värkarbete jag hade.

    Just för att värkarna var så täta och intensiva var det tufft. Fast det gick att hantera. Ont utav bara helvete, eh ja, men det är ju högst tillfälligt. Jag tyckte smärtan släppte då krystvärkarna tog över. Sen var min förlossning snabb (var inne en knapp timma bara), så 20 timmar så hade aldrig gått.

  • oldy

    1:a förlossningen tog cirka 9 timmar från etablerade värkar. Fick EDA och det var sååå skönt! :)

    Väntar nu 2:an, är i vecka 27 och funderar precis som du lite över hur nästa förlossning ska gå. Jag är inställd på att det säkert tar lite tid igen, och att jag hinner få EDA, men det vet man ju aldrig..

  • Beya
    oldy skrev 2015-07-28 21:21:06 följande:

    1:a förlossningen tog cirka 9 timmar från etablerade värkar. Fick EDA och det var sååå skönt! :)

    Väntar nu 2:an, är i vecka 27 och funderar precis som du lite över hur nästa förlossning ska gå. Jag är inställd på att det säkert tar lite tid igen, och att jag hinner få EDA, men det vet man ju aldrig..


    Vet ju att du fått nu oldy:) hur kändes det?
Svar på tråden Rädd för att inte hinna få EDA