• Beya

Rädd för att inte hinna få EDA

Jag är gravid i v 21 och börjar få riktig ångest inför förlossningen. Man hör ju hur fort det brukar gå med barn nummer 2. Så fort att man antagligen inte hinner få EDA vilket jag tycker låter mycket skrämmande.

Eller har jag fel? vad är er erfarenhet, har ni fått EDA vid andra födelsen?

• Svar på tråden Rädd för att inte hinna få EDA
  • oldy
    Beya skrev 2015-10-19 12:58:35 följande:
    Vet ju att du fått nu oldy:) hur kändes det?
    Hann inte få min kära EDA, haha!

Sattes igång kl 10, etablerade värkar kl 12. Bad om EDA men BM tyckte det var för tidigt. Kl 14 hörde hon hur jag lät och ville kolla läget; öppen 10 cm!! 14.10 börjar jag krysta och 14.28 föds lillebror. <3

Det var intensivt och inte lång vila mellan värkarna, men jag fick aldrig panik och jag är jättenöjd med denna förlossningen. Hade stor nytta av profylax. Hann knappt få lustgas heller, haha! ;)
  • Beya
    oldy skrev 2015-10-20 15:56:46 följande:
    Hann inte få min kära EDA, haha!

Sattes igång kl 10, etablerade värkar kl 12. Bad om EDA men BM tyckte det var för tidigt. Kl 14 hörde hon hur jag lät och ville kolla läget; öppen 10 cm!! 14.10 börjar jag krysta och 14.28 föds lillebror. <3

Det var intensivt och inte lång vila mellan värkarna, men jag fick aldrig panik och jag är jättenöjd med denna förlossningen. Hade stor nytta av profylax. Hann knappt få lustgas heller, haha! ;)
    Oj då det var snabbt! Bra jobbat av dig:) min bm har sagt att de också kan lägga en spinalbedövning som går snabbt att lägga så den hoppas jag få. Men man vet ju aldrig hur en förlossning går så det går ju inte att planera för mycket ändå.
    Men det var iaf överkomligt ändå? Kändes smärtan som vid din första förlossningen eller det går inte att jämföra?
  • Mijjan

Nu har min bebis kommit och jag behövde den där epiduralen.. :-S men tog ett bra tag innan jag kunde få den och hade sjukt ont i ryggen. I väntan fick jag sterila kvaddlar. Kan verkligen rekommendera dom om det är så att du har ont i ryggen. Gör sjukt ont att lägga men hjälper direkt!

• oldy
    Beya skrev 2015-10-20 16:37:12 följande:
    Oj då det var snabbt! Bra jobbat av dig:) min bm har sagt att de också kan lägga en spinalbedövning som går snabbt att lägga så den hoppas jag få. Men man vet ju aldrig hur en förlossning går så det går ju inte att planera för mycket ändå.
    Men det var iaf överkomligt ändå? Kändes smärtan som vid din första förlossningen eller det går inte att jämföra?
    När har du BF?

Ja jag fixade ändå det, använde mig mycket av det jag lärde mig på profylaxkursen. Värkarna var så himla kraftiga och hade ett enormt tryck mot baken, men redan nu har jag glömt hur det kändes! ;) Utdrivningen gjorde lika ont med som utan EDA.
    Mådde mycket bättre nu efter andra fl, fixar toabesök som ingenting men blev ju heller inte sydd denna gången..
  • Beya
    oldy skrev 2015-10-21 22:14:27 följande:
    När har du BF?

Ja jag fixade ändå det, använde mig mycket av det jag lärde mig på profylaxkursen. Värkarna var så himla kraftiga och hade ett enormt tryck mot baken, men redan nu har jag glömt hur det kändes! ;) Utdrivningen gjorde lika ont med som utan EDA.
    Mådde mycket bättre nu efter andra fl, fixar toabesök som ingenting men blev ju heller inte sydd denna gången..
    Skönt du fått en positiv upplevelse ändå:)

Jag har Bf 10 dec så tankarna kretsar rätt mycket kring förlossningen nu och jag känner mig nervös.
  • ninalinnea81

Hej

Jag hann inte få Epidural (för det är det ni menar va?) vid första förlossningen men vid andra blev jag igångsatt så jag va på plats genom alla skeden och fick Epidural...

Jag märkte ingen skillnad!! Smärtmässigt alltså.

Men jag fick hemsk klåda av Epiduralen.

• Lena74

Med mina två första barn fick jag eda o jag ville definitivt ha det med mitt tredje. Vaknade på morgonen med skitont o bestämde ganska snabbt att jag ville in.

Kom in med fyra cm öppet o jag hade verkligen skitont. Det var så kraftiga värkar o täta. Fick lustgas o jag sa till om edan direkt förstås. Sen kollade bm efter en timma o jag var öppen 8 cm o jag fattade direkt att jag inte skulle få något. Så jag sa lite snyggt att ja du kan ju bara avboka den där för jag lär inte kunna få det. 20 min senare var han ute hehe.

Det gjorde ont o det var väldigt intensivt så jag är lite i samma sits nu då jag är i v 24 o vill verkligen ha eda.

• Beya
    ninalinnea81 skrev 2015-10-21 22:33:09 följande:

Hej

Jag hann inte få Epidural (för det är det ni menar va?) vid första förlossningen men vid andra blev jag igångsatt så jag va på plats genom alla skeden och fick Epidural...

Jag märkte ingen skillnad!! Smärtmässigt alltså.

Men jag fick hemsk klåda av Epiduralen.

Vad intressant att du inte märkte någon skillnad!

Många som skriver att de inte hann få Eda, men hur kan man inte hinna det på en förlossningen som kanske ändå tar minst 4-5 timmar?
  • ninalinnea81
    Beya skrev 2015-10-22 15:36:53 följande:

Vad intressant att du inte märkte någon skillnad!

Många som skriver att de inte hann få Eda, men hur kan man inte hinna det på en förlossningen som kanske ändå tar minst 4-5 timmar?

Min första förlossning, som de sa att jag inte hann få någon smärtlindring utöver lustgasen va så här:

06.00 Vattnet gick

06-11 Låg på soffan med tens (elektriska plattor som är en slags smärtlindring) hade överkomliga värkar.

11 skickade mannen till affären för att köpa mer batterier till tens. Passade på att ringa förlossningen (detta skulle jag gjort när vattnet gick men jag hade missuppfattat det, fy vad jag skämdes för det) De sa att vi skulle komma in kontroll att det verkligen va vattnet som gått.

12 Nu började det kännas rejält i värkarna, fick stanna upp o krama en kudde å så. Men mannen fick äta lunch innan vi åkte.

13 Kom in. Undersöktes, minns inte exakt men ca 3 cm öppen.

Sen körde det i gång ordentligt. Fick lägga mig på golvet 2-3 gånger på väg från undersökning till förlossningsrummet, va nog där kl 14. De fixade fram lustgas direkt.

SKREK att jag ville ha smärtlindring. OK. Sen kom de o sa att det ca försent, öppnade mig för snabbt! Men jag kunde få nått i underlivet -JA. Men sen kom de å sa att der va försent för det också :(

Krystningen va långdragen för jag höll emot och jag va som i ett töcken av lustgas...

17 va hon ute :)

Så vi va inne flera timmar men "hann ändå inte" ?! Kanske fanns det ingen narkosläkare.
Svar på tråden Rädd för att inte hinna få EDA