Anonym (Soc.) skrev 2015-07-28 18:25:10 följande:
20 år sedan är alldeles nyss. Jag jobbade då, och fortfarande så hade vi på socialtjänsten inget att göra med beviljande av abort. Möjligtvis förväxlar hon socialtjänsten med socialstyrelsen. Men att bevilja abort i 8 månaden har aldrig gjorts i sverige. Någonsin. Inte en enda gång. Punkt.
Din väninna tänjer rejält på sanningen.
Det finns iofs socialtjänst personer som har sitt sätt att vara. Själv råkade jag ut för en av dina kollegor i landet. Tyvärr för henne så var diktafonen igång och det var långt ut över ramen för hennes yrkesutövning. Förövrigt arbetar inte den där socialtanten mer i den regin. Det blev helt enkelt ett jäkla liv i bygget.
Jag får nog ändå säga att trots den upplevelsen så har jag haft med socialtjänsten att göra ett flertal gånger efter åt. Så min samlade erfarenhet får mer än väl godkänt. Ett tag hade jag nästan VIP kort på socialtjänsten.
Med det vill jag ha sagt att det är inte omöjligt att en socialtant har sagt något knäppt. Men det är ändå 20 år sedan. 20 år sedan hade man knappt fjun på bringan och två barn. haha man ska ju för fanken bli moffar och känner ibland att käppen med ringklocka närmar sig.
20 års gamla synder får man fan släppa och inte trampa i historia.
Men det är klart att sitter det en gravid kvinna i 8 månaden och får höra nåt om att hon borde gjort abort istället. Vilket är lätt att vara efterklok. Så med 20 års tid kan det lätt bli förändringar i historien. Lite som att leka sladdret går i byn.
Men det är som sitta här på forumet och säga till en kvinna, va fan skaffade du barn med honom för. Fattar du väl att det skulle bli skit. Lätt att säga, men inte direkt stödjande
PS
När jag skriver socialtant så menar jag också de män som arbetar inom socialtjänsten. Det finns alltid nåt ruttet ägg i alla yrken och socialtjänsten är inget undantag.
Socialtjänsten är inte perfekt på långa vägar, men 99,999% gör så gott de kan och utifrån den situation de befinner sig i.
Jäkla tur att nån vill arbeta med det.
Så lite ris och mest ros, är min uppfattning
DS