• Anonym (ts)

Hemlängtan vid resor?

Nu utgår jag helt från mina egna erfarenheter, dvs vad jag hört från vänner & bekanta och sådant jag läst på statusuppdateringar från fb osv.

I princip alla börjar påpeka hur skönt det ska bli att komma hem igen mot slutet av resorna. "Borta bra men hemma bäst". "Det har varit fantastiskt, men..." Skulle det hända något så att dom blir kvar en dag extra så är det inga glada statusuppdateringar i stil med "yay, nu får vi en dag till här!" utan det är snarare tvärt om. (jag syftar inte på folk som har något viktigt planerat som skiter sig, utan på dom som är lediga även när dom kommer hem) Jag känner ofta att VARFÖR lägga ner så mycket pengar på något om man ändå mest bara "gnäller" och vill hem?

Själv så hade jag kunnat göra nästan vad som helst för att få stanna längre dom gånger jag rest, oavsett om jag varit borta en weekend, vecka eller flera månader. Är det jag som har väldigt svag anknytning hem eller har jag ovanligt hemmakära bekanta och vänner?

Lite funderingar såhär från ett regnigt Sverige medan jag läser om folk utomlands som gnäller på fb:)

• Svar på tråden Hemlängtan vid resor?
  • Birgitta02

De flesta älskar miljöombyte. Men man trivs ju oftast bäst hemma där man lägger sin hatt.  Där man har sina vänner och allt man känner igen. Jag är likadan.

• Petteri J

Bra fråga. Jag var i New York en månad tidigare i somras och var bara hemma två dagar innan jag for till Marseille där jag är nu. Det är väl så att resa och semestra kan vara lite jobbigt på så vis att man inte har sin vanliga inkörda vardag?

www.svenskaresebloggen.wordpress.com

• Anonym (ts)

Det ni skriver stämmer antagligen, jag har nog bara lite svårt att förstå hur man kan sakna rutiner, vardag, disk och allt det där rutinmässigt tråkiga. Så pass mycket att man inte ens kan njuta fullt ut av resan man är på.

Nu reser jag oftast med min sambo, så för mig är resa "mitt liv, fast lite bättre" Jag tar bara bort att det där dåliga och tråkiga, och lägger till saker som är bättre/nya/spännande.

Vänner och familj förstår jag däremot att man saknar. (men så mycket?)

• smulpaj01

Jag håller med dig till 200% ts!!

När jag är ute och reser så vill jag ALDRIG någonsin hem, varje dag jag får stanna ytterliggare är som en gåva.

Spelar ingen roll var jag reser, hur länge eller med vem. Hem längtar jag aldrig och så fort jag kommit hem längtar jag till nästa resa.

• Ms H

Jag förstår dem inte heller. Visst trivs jag hemma, men att vara ute på resa stimulerar mig mycket mer. Däremot är det ju skönt att komma hem isf att sitta på flyg/flygplatser/buss/tåg, så "äntligen hemma" när det kommer från mig betyder att det var skönt att inte längre vara på väg hem.

• AnooYoo

Det har hänt att jag längtat hem på långresor. Efter varmvatten och att bli förstådd, bekvämlighet osv. Nu när jag har mer pengar brukar jag tänka att jag ska ta in på ett dyrt hotell i två dagar och ha all den där bekvämligheten men längtan går alltid över innan jag ids flytta.

Om jag reser i jobbet kan jag längta hem för då reser jag till trista ställen.

• Mrs Green

Jag kanske inte direkt längtar hem (särskiljt inte när det är slut på semester ) men sista dagen när jag är inställd på att åka hem då tycker jag det ska bli skönt. Kanske mest för att själva hemresan inte är så kul, så man ser fram emot att den ska vara över och man är hemma igen.

• Zarch

Håller fullständigt med dig, "borta bra men hemma bäst" verkar vara en standardfras vi har här i landet.

Förstår mig inte på det överhuvudtaget, visst om man har små barn eller en ny kärlek hemma. Men vad skulle man annars längta till, jobb, regn och storhandlingen på citygross kanske?

• Anonym (Anna)

En av de bästa sakerna med att resa är ju att man kan får längta hem! Hur bra man än har det borta så är det ju få saker som går upp emot att få sova i sin egna säng. Man uppskattar hemma på ett helt annat sätt. 

• Steven01

Jag som reser i jobbet hela tiden undrar VAD är det ni tycker om så mycket med att resa? Vänta på flyg o skitiga toaletter?

• Unaangelita

Haha jag är en sån som gnäller och längtar hem efter ett tag! Inte efter någon dag eller två, men efter en vecka så känner jag hemlängtan. Det är för att jag trivs bäst hemma, med mina egna saker och framförallt vår säng!!! Har bott på alla slags hotell, från koja till slott men det finns fan ingen säng, eller sängkläder heller för den delen, som är lika skön som våran älskade, härliga säng!
    Jag hatar att bo hos andra, undviker det till den mån jag bara kan, och hotell är väl okej egentligen. Men bara till en viss del.
    Men konstigt nog älskar jag att resa! Sambon tycker jag är helskum men han hänger på ändå. Jag älskar att se och uppleva nya saker och äventyr, har tom bott utomlands i 14 månader, men nu när jag är äldre (32 år) så har jag verkligen förstått innebörden " Borta bra med hemma bäst"  och även "Mitt hem min borg"  :D

• smulpaj01
    Anonym (Anna) skrev 2015-07-29 02:08:06 följande:

En av de bästa sakerna med att resa är ju att man kan får längta hem! Hur bra man än har det borta så är det ju få saker som går upp emot att få sova i sin egna säng. Man uppskattar hemma på ett helt annat sätt. 

Så har jag aldrig någonsin tänkt/känt. Måste vara härligt att känna så?

Själv längtar jag alltid bort när jag är hemma, planerar alltid nya resor och det är det enda jag ser fram emot. Inte en enda dag någonsin har jag haft hemlängtan - inte i hela mitt liv!

Dagarna här  hemma går ut på jobba, äta och sova. That´s it!
  • Anonym (ts)
    Anonym (Anna) skrev 2015-07-29 02:08:06 följande:

Jag känner inte alls igen det där. För mig blir kontrasten ännu större och jag känner bara att jag önskade jag kunde vara borta längre. Jag vet inte, jag kanske inte har så skön säng hemma för det gör faktiskt inte så stor skillnad för mig vilken säng jag sover i;)
    Steven01 skrev 2015-07-29 02:51:00 följande:

Jag som reser i jobbet hela tiden undrar VAD är det ni tycker om så mycket med att resa? Vänta på flyg o skitiga toaletter?

Men det är ju ENORM skillnad mellan att resa i arbete och på semester. Jag reser också en del i jobbet. Man har inte valt destinationen själv, det är arbete, osv. Sedan vet jag inte vad du åker på för semestrar för jag väntar inte bara på flyg och hänger på skitiga toaletter på mina (?)
    Unaangelita skrev 2015-07-29 03:42:11 följande:

Haha jag är en sån som gnäller och längtar hem efter ett tag! Inte efter någon dag eller två, men efter en vecka så känner jag hemlängtan. Det är för att jag trivs bäst hemma, med mina egna saker och framförallt vår säng!!! Har bott på alla slags hotell, från koja till slott men det finns fan ingen säng, eller sängkläder heller för den delen, som är lika skön som våran älskade, härliga säng!
    Jag hatar att bo hos andra, undviker det till den mån jag bara kan, och hotell är väl okej egentligen. Men bara till en viss del.
    Men konstigt nog älskar jag att resa! Sambon tycker jag är helskum men han hänger på ändå. Jag älskar att se och uppleva nya saker och äventyr, har tom bott utomlands i 14 månader, men nu när jag är äldre (32 år) så har jag verkligen förstått innebörden " Borta bra med hemma bäst"  och även "Mitt hem min borg"  :D

Måste vara min säng det är fel på med andra ord;) haha nä jag vet inte. Jag har aldrig känt det där. Jag kanske är för dåligt rotad. Jag har precis passerat 30 men är långt ifrån att känna mig sådär hemmakär som folk pratar om. Tvivlar på att det kommer komma med åren.. men jag gissar att man får acceptera läget sedan när det kommer barn och dom blir äldre.

Svar på tråden Hemlängtan vid resor?