• Anonym (Sorgen)

Fyra missfall

Du som haft upprepade missfall, hur har du gjort för att hantera sorgen? Vi har gått igenom fyra missfall och har nu en paus i barnverkstan för att det är för jobbigt med missfallen... Men det hjälper inte. Vi vill ju ha barn. Sorgen är inte så närvarande alltid, men så sköljer den över mig. Känns nästan som jag håller på å bli deprimerad. Vi kanske aldrig kommer få barn.. Hur blir livet då.. Vad hönder med sorgen, den svarta ensamma klumpen av sorg som alltid bor i mitt bröst.. :'(

• Svar på tråden Fyra missfall
  • Anonym (mamma)

Vänta efter missfall minst 2 månader. När du bli gravid igen man rekommenderar  inte ha sex tre första månader av graviditeten,inte varm bad heller.

Åk på semester och slappna av.

• telly

Låter hemskt jobbigt. Jag har inte upplevt samma men undrar om ni fått någon information om utredning på orsaken till missfallen?

• Anonym (mamma)
    telly skrev 2015-07-28 23:05:56 följande:

Låter hemskt jobbigt. Jag har inte upplevt samma men undrar om ni fått någon information om utredning på orsaken till missfallen?

man måste vänta efter missfall 2-6 månader

jag blev gravid i samma månad som jag hade missfall och fick missfall igen om 7 veckor.
  • Anonym (misfall)

Hej!

Vi har också haft 4 missfall under loppet av ett år. Gått på fertilitetsutredning och ingenting är fel... Jag har acp eller apc resistens, vad det nu heter.... Men har fått trombyl att ta f.o.m +. Även vaginalgel med nåt hormon i. Förra gången funkade det dock inte.

Vi har också tagit en paus nu över sommaren, jag har varit sjukskriven från jobbet och så i vår.

Man blir deprimerad. Det är skit - tufft att behöva gå igenom nåt sånt här. Jag vill också ha barn över allt annat, men när jag blir för ledsen så brukar jag tänka att livet behöver ju inte bli dåligt bara för att man är barnlös. Från allra första början valde jag ju inte min sambo för hans förmåga att tillverka barn, utan för att jag älskar honom, som han är och för att jag vill leva mitt liv med honom.

Fokusera på att uppskatta det du har ist för att bara fokusera på det du inte har.

Kram och lycka till!

• Anonym (Sorgen)
    telly skrev 2015-07-28 23:05:56 följande:

Hej
    Vi har utrett och de hittar inga fel. Läkarna säger att det är otur och bars försöka igen. Känns som att otur blir svaret när de inte hittar vad felet är. För fel är det ju på nåt när man får 4 mf :/
  • Anonym (Sorgen)
    Anonym (mamma) skrev 2015-07-28 22:20:49 följande:

Vänta efter missfall minst 2 månader. När du bli gravid igen man rekommenderar  inte ha sex tre första månader av graviditeten,inte varm bad heller.

Åk på semester och slappna av.

Hej. Vi har väntat det hjälper inte tyvärr. Semester och slappna av är heller inget som fungerar. Speciellt inte mot sorg.
  • telly
    Anonym (Sorgen) skrev 2015-07-28 23:31:15 följande:

Hej

Vi har utrett och de hittar inga fel. Läkarna säger adet är otur och bars försöka igen. Känns som att otur blir svaret när de inte hittar vad felet är. För fel är det ju på nåt när man får 4 mf :/

Då är det slumpen. Nog så plågsamt, men en tröst. En dag, säkert tidigare än du tror, blir du mamma till ett litet knyte.

kramar
  • Anonym (Sorgen)
    Anonym (misfall) skrev 2015-07-28 23:31:06 följande:

Hej!

Vi har också haft 4 missfall under loppet av ett år. Gått på fertilitetsutredning och ingenting är fel... Jag har acp eller apc resistens, vad det nu heter.... Men har fått trombyl att ta f.o.m +. Även vaginalgel med nåt hormon i. Förra gången funkade det dock inte.

Vi har också tagit en paus nu över sommaren, jag har varit sjukskriven från jobbet och så i vår.

Man blir deprimerad. Det är skit - tufft att behöva gå igenom nåt sånt här. Jag vill också ha barn över allt annat, men när jag blir för ledsen så brukar jag tänka att livet behöver ju inte bli dåligt bara för att man är barnlös. Från allra första början valde jag ju inte min sambo för hans förmåga att tillverka barn, utan för att jag älskar honom, som han är och för att jag vill leva mitt liv med honom.

Fokusera på att uppskatta det du har ist för att bara fokusera på det du inte har.

Kram och lycka till!

Tack för ditt svar. Ledsen att ni går igenom samma skit. Är du sjukskriven pga sorgen/stressen över missfallen? Jag undrar om jag också behöver det snart. Svårt att göra sitt bästa på jobbet och att ens orka dyka upp ibland. Ibland kan jag också tänka att barn inte är allt, att livet är bra ändå osv. Och jag vet ju att livet kan ha mening ändå. Men det är svårt innan man är färdig med alla försök, innan hoppet är ute på nåt sätt. Önskar dig all lycka och att ni ska få ert barn till slut. Kram
  • Anonym (Sorgen)
    telly skrev 2015-07-28 23:37:36 följande:
    Då är det slumpen. Nog så plågsamt, men en tröst. En dag, säkert tidigare än du tror, blir du mamma till ett litet knyte.

kramar
    Ja hoppas att det är så, men jag är skeptisk till att fyra mf kan va slumpen. Det är väldigt ovanligt att få så många mf. Hoppas förstås att det kommer gå bra tillslut, men det är svårt att hoppas och tro med de erfarenheter jag har.
  • Anonym (misfall)
    Anonym (Sorgen) skrev 2015-07-28 23:39:47 följande:

Tack för ditt svar. Ledsen att ni går igenom samma skit. Är du sjukskriven pga sorgen/stressen över missfallen? Jag undrar om jag också behöver det snart. Svårt att göra sitt bästa på jobbet och att ens orka dyka upp ibland. Ibland kan jag också tänka att barn inte är allt, att livet är bra ändå osv. Och jag vet ju att livet kan ha mening ändå. Men det är svårt innan man är färdig med alla försök, innan hoppet är ute på nåt sätt. Önskar dig all lycka och att ni ska få ert barn till slut. Kram

Jag har varit sjukskriven. Just för stress och sorg. Jag jobbar med att ta hand om andra människor och kände att jag redde inte ut det när jag knappt kunde ta hand om mig själv.

Man måste tänka så för att klara sig igenom allt, nu vet jag ju inte hur gammal du är, men du får aldrig låta hoppet lämna dig.

Vi kom till det stadiet där sex bara handlade om att skaffa barn och allt kretsade kring äl och gravtester. Då måste man stanna upp och komma ihåg att man älskar varandra. Även utan barn. I dagsläget har vi 2 planer på allt vi planerar. Husköp t.ex. får vi barn renoverar vi såhär. Får vi inte barn renoverar vi såhär .

Glöm inte bort att leva mellan alla försöken!
Svar på tråden Fyra missfall