• limonette

Svår preeklamsi (havandeskapsförgiftning) igen?

Ni som haft svår preeklamsi (Havandeskapsförgiftning) första graviditeten och fått fler barn, hur gick det då?

Gick ni samma program på MVC eller fick ni tätare koller?

Hade själv svår HF som utvecklades till eklamsi, altså krampanfall och blev akutsnitt.

Vill veta hur det gått för andra under nästkommande graviditeter.

• Svar på tråden Svår preeklamsi (havandeskapsförgiftning) igen?
  • Maramina

Det vanligaste är att man får det igen, men jag mådde betydligt bättre min andra graviditeten även om jag kräktes mig igenom den med. Jag vet en till som mått bättre med nummer två annars har jag tyvärr mest hört att folk har sagt att de har mått sämre andra graviditeten

• Trippelmamma76

Nej! Det är INTE vanligt att man får det igen! Vi hade flera samtal kring detta och Återbesök hos förlossningsläkaren på spec efter att jag hade samma som du. Det är ovanligt att det händer igen (även om man har förhöjd risk) och de var väldigt noga med att jag inte skulle vara rädd att få fler barn! Nu hände det inte mig heller under nästa graviditet, men jag fick föda prematurt av helt andra orsaker,så vet ju inte var i statistiken jag skulle hamnat så att säga.

• Trippelmamma76

Jag gick på tätare kontroller på mvc och hade en planering ihop med spec. Mvc men de ansåg att så länge allt var bra skulle jag inte gå på spec mvc.

• Agohiw

Hej

Fick det med första barnet, inte med andra och nu väntar jag tredje med BF om drygt 30 dagar, och än så tyder inget på att jag får det igen.

Tätare kontroller.. Och en viss självkännedom (man känner ju när man börjar samla på sig vätska, få huvudvärk, se dansande prickar osv) då kan man ju så larm själv.

• Estebanan

1:an ingenting
    2:an preeklamsi vecka 34
    3: an preeklamsi vecka 22

Planerar en 4:a men är rädd. Mycket rädd. Oroar mig över ett tredje kejsarsnitt också eftersom jag tror att jag har fått bråck efter senaste ks.

• limonette

Får jag fråga om det är samma pappa?

Ja jag förstår det, vad innebär det att få ett bråck i snittet?

Svar på tråden Svår preeklamsi (havandeskapsförgiftning) igen?