• Anonym (Färsk socialsekreterare)

    Socialsekreterare, lön 2015?

    Jag har just börjat arbeta som socialsekreterare, i juni. Glad Är 25 år och utan tidigare erfarenhet av utredningsarbete.

    Hade vart intressant att höra vilken ingångslön folk har nu när det satsats så mycket på socialtjänsten och socialsekreterare i landet!

    Ingångslön?
    Lön idag (om ni jobbat ett tag)?
    Erfarenhet?
    Var i landet?

  • Svar på tråden Socialsekreterare, lön 2015?
  • Anonym (Isa)
    Anonym (Galet) skrev 2015-07-30 09:00:08 följande:


    Ha ha, ja så måste det såklart vara. Typiskt socialsekreterare att ha så dålig självinsikt och svårt att ta till sig kritik!

    För det kan ju inte vara så att jag arbetar där själv och ser vilket uselt arbete dessa människor utför!
    Du tror inte då att det kan bero på deras pressade arbetssituation? Att de inte har de bästa förutsättningarna att göra ett bra jobb?

    Ett tips till er alla som är intresserade av läget, lyssna på Kaliber i P1 (finns som podcast) och deras serie kring läget inom socialtjänsten.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Isa) skrev 2015-07-30 08:50:57 följande:

    Jag håller med om att verksamheterna på många håll bör ses över.
    Man kan inte droppa tunga ärenden i knät på nyexade och förvänta sig ett gott och rättssäkert resultat!!
    Utan man borde kanske börja jobba mer i grupp eller med mentorskap eller liknande. Säg att två nyexade och en mer erfaren handläggare hanterar ärenden gemensamt under ett år (minst). Men då tänker man väl att "produktiviteten" även hos den mer erfarne kommer att minska så då behöver övriga jobba hårdare. Så då kanske man måste anställa 4 nya för att få detta att funka? Och då blir det för dyrt


    Där jag arbetade som LSS- handläggare har man inte beslutsdelegation förrens man har arbetat i ett par månader, så när jag tog beslut så läste min chef mina utredningar och skrev även under mina beslut. Förutom det hade jag TVÅ mentorer som är mycket erfarna handläggare......

    så det som du föreslår finns redan! dock kanske inte på alla ställen.
  • Anonym (Isa)
    Fjärilslarv skrev 2015-07-30 10:59:19 följande:
    Där jag arbetade som LSS- handläggare har man inte beslutsdelegation förrens man har arbetat i ett par månader, så när jag tog beslut så läste min chef mina utredningar och skrev även under mina beslut. Förutom det hade jag TVÅ mentorer som är mycket erfarna handläggare......

    så det som du föreslår finns redan! dock kanske inte på alla ställen.

    Nä jag tror tyvärr inte det. Även om det borde vara det bästa sättet att få in nya handläggare i arbetet och arbeta rättssäkert (och få till en lagom arbetsbelastning så att folk inte rasar in i väggen...)
    Det borde vara så överallt!
  • Fjärilslarv
    Anonym (Isa) skrev 2015-07-30 11:03:46 följande:

    Nä jag tror tyvärr inte det. Även om det borde vara det bästa sättet att få in nya handläggare i arbetet och arbeta rättssäkert (och få till en lagom arbetsbelastning så att folk inte rasar in i väggen...)
    Det borde vara så överallt!
    jag hade inte gått med på att arbeta utan handledning i alla fall.
    För mig kändes det väldigt tryggt att veta att min chef läste igenom och stöttade mig i alla beslut. Jag lyckades faktiskt argumentera så pass väl att jag inte behövde ge ett enda avslag till och med =). 
  • Anonym (ja)
    Anonym (Isa) skrev 2015-07-30 09:03:37 följande:
    Du tror inte då att det kan bero på deras pressade arbetssituation? Att de inte har de bästa förutsättningarna att göra ett bra jobb?

    Ett tips till er alla som är intresserade av läget, lyssna på Kaliber i P1 (finns som podcast) och deras serie kring läget inom socialtjänsten.
    Fast det säger väl sig självt att det är ett yrke med belastning det är ju människor ni arbetar med och makt , klart det inte ska va guld yrke vet man väl innan man går utbildning till det.???
  • Anonym (ja)
    Anonym (ja) skrev 2015-07-30 11:12:45 följande:
    Fast det säger väl sig självt att det är ett yrke med belastning det är ju människor ni arbetar med och makt , klart det inte ska va guld yrke vet man väl innan man går utbildning till det.???
    klart det är ett yrke som de måste ta på allvar.
  • Anonym (Isa)
    Anonym (ja) skrev 2015-07-30 11:12:45 följande:
    Fast det säger väl sig självt att det är ett yrke med belastning det är ju människor ni arbetar med och makt , klart det inte ska va guld yrke vet man väl innan man går utbildning till det.???

    Klart det är ett tufft yrke och man blir satt att fatta väldigt tuffa beslut till och från. Men jobbar man i en fungerande organisation så finns det verktyg att hantera detta. Så verkar det dock inte vara idag när man på grund av svårigheter att rekrytera exempelvis, samt många sjukskrivningar (även bland yngre handläggare) inte får möjlighet att ta en sak i taget, få tid att diskutera och lära av vandra,  och framför allt, jobba rättssäkert. När det är så pressat som det är menar jag.

    Jag är inte vare sig socionom eller socialsekreterare alls för övrigt.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Isa) skrev 2015-07-30 13:12:55 följande:

    Klart det är ett tufft yrke och man blir satt att fatta väldigt tuffa beslut till och från. Men jobbar man i en fungerande organisation så finns det verktyg att hantera detta. Så verkar det dock inte vara idag när man på grund av svårigheter att rekrytera exempelvis, samt många sjukskrivningar (även bland yngre handläggare) inte får möjlighet att ta en sak i taget, få tid att diskutera och lära av vandra,  och framför allt, jobba rättssäkert. När det är så pressat som det är menar jag.

    Jag är inte vare sig socionom eller socialsekreterare alls för övrigt.
    Men så tänker inte folk som kanske fått sina liv ödelagda eller annat som påverkar deras tillvaro , att deras yrke är tufft och dom kan inte hjälpa det så kommer ju dessa inte att tänka eller ta hänsyn till såklart, 
  • Anonym (Isa)
    Anonym (ja) skrev 2015-07-30 20:12:55 följande:
    Men så tänker inte folk som kanske fått sina liv ödelagda eller annat som påverkar deras tillvaro , att deras yrke är tufft och dom kan inte hjälpa det så kommer ju dessa inte att tänka eller ta hänsyn till såklart, 
    Såklart de inte gör! Därför menar jag att det inte är rättssäkert när det är som idag att socialsekreterare, biståndsbedömare mfl går på knäna pga stora lagkvar och enorm arbetsbelastning. Det tror jag vi alla är överens om i den här tråden.
Svar på tråden Socialsekreterare, lön 2015?