• Muslimah

Okej med far och son med samma förnamn?

Hej alla.
    Tycker ni att det är "okej" att ge sin första son exakt samma förnamn som sonens pappa?

Jag vill verkligen ge min son mitt favoritnamn som jag tycker är det finaste pojknamnet. Tyvärr har min man det namnet. 

Av vänner och släkt kommer min man i så fall antagligen bli kallad för "Abu Ali" (Alis pappa), så på det sättet kanske det inte blir så mycket förvirring, att man inte förstår ifall folk syftar på pappan eller sonen.

Hemma blir det dock svårare.
    Antingen kan man kalla sonen "Lilla Ali" eller kanske något smeknamn.
    I värsta fall kan jag börja kalla min man för "Abu Ali" jag med. 

I koranskolan och i hemlandet kommer dock vår son, precis som alla andra barn, bli kallad för sitt förnamn + pappans förnamn, istället för sonens förnamn + efternamnet.
    Han kommer alltså bli kallad för Ali Ali eller Ali ibn Ali (Ali son till Ali).

Hur tycker ni att det låter med en far och son som har samma förnamn? 
    Vill verkligen ha det namnet haha. 

• Svar på tråden Okej med far och son med samma förnamn?
  • Dixie

Spontant tänker jag att det är ganska förvirrande och att det måste finnas fler namn som du kan tänka dig! 

• Anonym (Latina)

Hej!

Jag är från Latinamerika (Chile). Vi döper ofta vår förstfödde son efter pappan.
    Min man är också från Chile. Hans pappa heter Boris, och så även min man.

Dock brukar man inte ge någon av döttrarna samma förnamn som mamman. Utan det handlar enbart om den förstfödde sonen.

En förstfödd son är alltid lite speciell. Hjärta

• Anonym (Latina)

Nu har vi inga barn än. Men om vi får en son, så får han också heta Boris.

• En PantherTant

Tycker inte det är ok. Man kan bara använda döda släktingars namn som första namn, inte levandes tycker jag.

• Anonym (Latina)
    En PantherTant skrev 2015-07-29 18:32:32 följande:

Tycker inte det är ok. Man kan bara använda döda släktingars namn som första namn, inte levandes tycker jag.

Det är vanligt i många andra länder. Och ju mer invandring i Sverige, desto vanligare blir det även här.

I en del länder i Mellanöstern så har man inte efternamn. När de sedan flyttar, exempelvis till Sverige, så är det många som tar pappans förnamn som efternamn, eller den äldste sonens förnamn som efternamn.

Jag har en nära kompis som heter Amas Amas. Hans familj tog hans förnamn som efternamn när de kom till Sverige från Iran. Han var deras förstfödde son.
  • Maddi

Jag skulle tycka de är jobbigt i längden och jag förstår absolut inte meningen med det heller. Bli kallad och säga ett längre namn än vad han heter de förstår jag intepoängen i.

• Anonym (Latina)
    Maddi skrev 2015-07-29 18:48:33 följande:

Jag skulle tycka de är jobbigt i längden och jag förstår absolut inte meningen med det heller. Bli kallad och säga ett längre namn än vad han heter de förstår jag intepoängen i.

Va???

Frågade förresten just en übersvensk kompis som sa att hennes bröder bär båda på deras pappas förnamn, fast som andranamn.

Den äldste brorsan har pappans namn och farfarns namn som andranamn, medan den yngre brorsan har pappans namn och morfarns namn som andranamn.

Min kompis är en tjej och hon har bara sin farmor och mormors namn som andranamn - inte mammans namn.
  • Maddi
    Anonym (Latina) skrev 2015-07-29 18:57:07 följande:

Va???

Frågade förresten just en übersvensk kompis som sa att hennes bröder bär båda på deras pappas förnamn, fast som andranamn.

Den äldste brorsan har pappans namn och farfarns namn som andranamn, medan den yngre brorsan har pappans namn och morfarns namn som andranamn.

Min kompis är en tjej och hon har bara sin farmor och mormors namn som andranamn - inte mammans namn.

Nu är det frågan om att använda pappans första namn till sonen som första namn och jag säger att det skulle bli jobbigt i längden då båda heter lika och då kalla sonen för ett längre namn än vad han är döpt till.

Att döpa samma namn som andra namn på barn är väl inte konstigt? Hur ofta använder man andranamnet mer än till myndigheter osv. Andra namnet används inte dagligen som första gör. Som du kanske vet?
  • Anonym (Latina)
    Maddi skrev 2015-07-29 19:06:23 följande:

Nu är det frågan om att använda pappans första namn till sonen som första namn och jag säger att det skulle bli jobbigt i längden då båda heter lika och då kalla sonen för ett längre namn än vad han är döpt till.

Att döpa samma namn som andra namn på barn är väl inte konstigt? Hur ofta använder man andranamnet mer än till myndigheter osv. Andra namnet används inte dagligen som första gör. Som du kanske vet?

Eh, varför skulle han få ett längre namn?

Min man heter Boris och min mans pappa heter också Boris. Inget konstigt.
  • Anonym (Jojomen)
    Anonym (Latina) skrev 2015-07-29 17:27:17 följande:

Nu har vi inga barn än. Men om vi får en son, så får han också heta Boris.

Förlåt men tycker du det låter snyggt... Boris kanske om man e en elak man i Men in black 3 kanske..
Svar på tråden Okej med far och son med samma förnamn?