Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

barns efternamn enskild vårdnad

Även om man har enskild vårdnad över sina barn så får de inte byta ifrån den andra förälderns efternamn utan dennes samtycke eller att domstolen beslutar om det. Någon som har gått igenom domstol? Hur går det till? Vad tar de hänsyn till?

• Svar på tråden barns efternamn enskild vårdnad
  • Anonym (anonym)

Jo, om en vårdnadshavare vill byta sina barns efternamn från den andra förälderns efternamn och denna motsätter sig detta så kan domstol besluta i ärendet. Jag undrar om någon har genomgått detta? :)

• Anonym (anonym)
    Brumma skrev 2015-07-29 18:52:17 följande:

Om det är förenligt med barnets bästa kan domstol besluta att det är ok att ändra trots att den ena föräldern motsätter sig det.

Här är ett fall där det först blev ett nej men när beslutet överklagades gick hovrättenmot domen och barnet fick ändra efternamn mot pappans vilja.

lagen.nu/dom/rh/2003:6

Tack! Läste precis den, men önskar mer kött på benen. Man kanske kan vända sig till sin tingsrätt och begära ut domar?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (nja) skrev 2015-07-29 18:54:39 följande:

På skatteverkets hemsida står det "i vissa fall". Och jag antar att dom.faktiskt har större koll än.dig.

Ovan la jag upp den relevanta paragrafen ur lagen. I vissa fall innebär att godkännande krävs om det är ett byte från det namn som föräldern som inte är vårdnadshavare bär.
Svar på tråden barns efternamn enskild vårdnad