• Anonym (kojs)

Vindjacka? Dunjacka?

Hur vet jag om en jacka är en vindjacka? Framgår det av materialet eller nått annat?

Har en tunnare regnjacka med nått slags mesh som jag använt som allvädersjacka på sommaren men den tål inte mycket regn, läcker in i ärmarna vid skyfall eller längre regnskur. Känns lite kall över axlarna när jag har den utanpå bara t-shirt så kanske inte är någon vindjacka? Polyester är den gjord av i alla fall.

• Svar på tråden Vindjacka? Dunjacka?
  • Anonym (kojs)
    Anonym (-) skrev 2015-07-29 19:39:38 följande:

Dun är mord.

Om du nu inte vill att jag ska ha en DUNjacka, föreslå ett bra svar på min fråga om VINDjacka tack!
  • Anonym (k)

Om jackan står emot regn så står den emot vind också, men däremot isolerar den inte särskilt mycket mot kyla om den inte är fodrad. Det kan ju vara både en fördel och en nackdel, beroende på vädret.

• Anonym (k)
    Anonym (-) skrev 2015-07-29 19:39:38 följande:
    Dun är mord.

Inte rent tekniskt eftersom man gärna rycker dunen av levande fåglar...
  • Anonym (-)
    Anonym (k) skrev 2015-07-29 21:15:18 följande:

Inte rent tekniskt eftersom man gärna rycker dunen av levande fåglar...
    Okej, fel av mig. Dun är misshandel.
  • Anonym (kojs)
    Anonym (k) skrev 2015-07-29 21:12:07 följande:

Om jackan står emot regn så står den emot vind också, men däremot isolerar den inte särskilt mycket mot kyla om den inte är fodrad. Det kan ju vara både en fördel och en nackdel, beroende på vädret.

Tja, ska upp på fjället senare under året, blir väl typ 5 max 10 grader, ev blåsigt, därav tänkte jag vindjackan.

Men om den isolerar dåligt, borde inte nån fleecetröja eller annat under gå bra?
  • Anonym (k)
    Anonym (kojs) skrev 2015-07-29 21:35:57 följande:
    Tja, ska upp på fjället senare under året, blir väl typ 5 max 10 grader, ev blåsigt, därav tänkte jag vindjackan. Men om den isolerar dåligt, borde inte nån fleecetröja eller annat under gå bra?

Ja, flera lager är det bästa. Då kan man lätt anpassa klädseln efter hur kallt det är och hur mycket man rör sig. Jag kan rekommendera att du köper ett bra underställ, om du inte redan har det, t.ex. ett av ull. Det gör stor skillnad.
  • Anonym (kojs)
    Anonym (k) skrev 2015-07-30 12:57:05 följande:

Ja, flera lager är det bästa. Då kan man lätt anpassa klädseln efter hur kallt det är och hur mycket man rör sig. Jag kan rekommendera att du köper ett bra underställ, om du inte redan har det, t.ex. ett av ull. Det gör stor skillnad.

Underställ finns. Och fleecetröja. Lär hitta nått övre lager dock, om det regnar mycket skiter sig ju allt om jackan läcker in. Har en jacka jag haft som.vinterjacka med foder men den blir stor som en fotboll nästan när man trycker ihop den. Köpte en softshell jacka på Jula men utan huva. Den klarade en lätt regnskur men kändes lite kall i axlarna. Den var lite tjockare än regnjackan jag har.

Vet som sagt inte hur en vindjacka ska bete sig.
Svar på tråden Vindjacka? Dunjacka?