• Petteri J

Föräldraledig tillsammans i 18 månader.

Vi fick barn i november 2014. Fram tills dess hade jag noll koll på det här med förädraledighet. När jag började nagelfara mina rättigheter som blivande pappa gjorde jag en upptäckt som jag ej kände till. BÅDA föräldrarna kan vara LEDIGA tillsammans de första 18 månaderna. Vi började med att ta ut 2 månaders ledighet i samband med födseln. Sedan jobbade jag 2 månader 80%. Men nu är vi lediga tillsammans igen och planerar att vara det till våren 2016. Vi reser runt i världen och kommer enbart hem då lillen behöver gå till BVC för check. Varför har man inte hört om detta guld tidigare? När jag nämner detta för andra föräldrar får jag ALLTID frågan.

Va kan man göra så?

Varför känner så få till denna förmån?

www.svenskaresebloggen.wordpress.com

• Svar på tråden Föräldraledig tillsammans i 18 månader.
  • Ramborg

Föräldraledighetslagen ger föräldrar rätt att vara borta från jobbet utan att det är olovlig frånvaro tills barnet är 18 månader.

Men för att skydda din SGI, vilket många vill, måste du ta ut föräldrapenning i samma omfattning som du avstår från förvärvsarbete från barnet är 12 månader. Oftast fem dagar i veckan. Och det är väldigt begränsat hur mycket man kan ta samtidigt som den andra föräldern. Så redan där ryker den ena förälderns ledighet.

Och så är det ju den där lilla grejen med försörjning också. De flesta behöver få in nån form av inkomst mer än barnbidraget för att kunna betala sina räkningar.

Men visst. Man kan vara borta från jobbet i arton månader utan att få sparken för frånvaro.

42.
  • zemer

Fast man.får bara ta ut dubbeldagar under barnet första år och max 30 st tror jag. För dom flesta handlar det ju om ekonomi och man vill spara dagar till efter 12 månader då man måste skydda sig:n.

• Petteri J

Jo absolut är det en ekonomisk fråga i allra högsta grad, det gäller ju även om man köper en kostym hos Valentino. Alla vet u att det går att köpa kostymen. När det gäller Föräldraledigheten så verkar majoriteten inte ens känna till det.

• Petteri J
    zemer skrev 2015-07-29 23:26:59 följande:

Fast man.får bara ta ut dubbeldagar under barnet första år och max 30 st tror jag. För dom flesta handlar det ju om ekonomi och man vill spara dagar till efter 12 månader då man måste skydda sig:n.

Det är inte dubbeldagarna jag pratar om. De kan du ta utöver de 18 månaderna.
  • zemer
    Petteri J skrev 2015-07-29 23:29:25 följande:

Det är inte dubbeldagarna jag pratar om. De kan du ta utöver de 18 månaderna.

Men dom.flesta behöver ta ut dagar för att få en inkomst. Åh dom allra flesta jag känner vet att man får va hemma utan att få sparken.båda två i 18 månader men det är väldigt få som faktiskt har möjlighet att vara det.
  • Petteri J
    zemer skrev 2015-07-29 23:32:19 följande:

Men dom.flesta behöver ta ut dagar för att få en inkomst. Åh dom allra flesta jag känner vet att man får va hemma utan att få sparken.båda två i 18 månader men det är väldigt få som faktiskt har möjlighet att vara det.

Ok de jag pratat med har inte vetat detta. Därav TS, du kanske har lite mer informerade bekanta?
  • Seven Costanza

Att båda har RÄTT att vara lediga i 18 månader kände jag till, men hur tänker ni kring att behålla er SGI? Den förlorar ni ju om ni inte båda tar ut lika många dagar i fp som ni avstår arbete efter barnet fyllt ett år, dvs fem dagar/v om ni jobbat heltid.

Sedan undrar jag om ni inte ändå har kostnader för boende etc här hemma och hur mycket sparpengar som går åt för att ni båda ska vara lediga samtidigt?

Slutligen ska man enligt försäkringskassans regler skriva ut sig från Sverige om man har för avsikt att vara bosatt utanför Sverige längre än ett år. Att underlåta att göra detta och ändå ta ut t ex fp om man inte har rätt till det räknas som försäkringsbedrägeri. Kan ju vara därför man inte är så lockad av ert upplägg. Jag är inte så säker att det räcker med Sverigebesöken på BVC för att räknas som fortsatt bosatt i Sverige.

• telly

Jag, med många andra, blandar ihop föräldraledig med föräldraledig med föräldrapenning. Men visst är det som du säger

• Petteri J
    Seven Costanza skrev 2015-07-29 23:43:08 följande:

Att båda har RÄTT att vara lediga i 18 månader kände jag till, men hur tänker ni kring att behålla er SGI? Den förlorar ni ju om ni inte båda tar ut lika många dagar i fp som ni avstår arbete efter barnet fyllt ett år, dvs fem dagar/v om ni jobbat heltid.

Sedan undrar jag om ni inte ändå har kostnader för boende etc här hemma och hur mycket sparpengar som går åt för att ni båda ska vara lediga samtidigt?

Slutligen ska man enligt försäkringskassans regler skriva ut sig från Sverige om man har för avsikt att vara bosatt utanför Sverige längre än ett år. Att underlåta att göra detta och ändå ta ut t ex fp om man inte har rätt till det räknas som försäkringsbedrägeri. Kan ju vara därför man inte är så lockad av ert upplägg. Jag är inte så säker att det räcker med Sverigebesöken på BVC för att räknas som fortsatt bosatt i Sverige.

Nja det är nog inte försäkringsbedrägeri att resa utomlands. Vi är ju inte bosatta utomlands utan reser bla till USA. Frankrike. Spanien och Thailand. Lägenheten på söder kostar det den kostar. Det är ingen skillnad om vi hänger i Tanto eller drar runt i West Village allt det vi konsumerar kostar,

Men det är ju inte unikt för just vårt upplägg.
Svar på tråden Föräldraledig tillsammans i 18 månader.