• loops

Ivf sahlgrenska kötid

Hej!

Söker mig blå efter hur länge man kan få vänta på Ivf. Hittar inte något så ställer frågan själv och hoppas att det finns flera därute som har koll.

Jag och min man väntar på att få göra ivf på sahlgrenska i höst. Vi har blivit utredda på annat sjukhus och väntar nu på tid för ivf i gbg. Eftersom de har sommarstängt nu får jag inte tag på dem och kan fråga direkt. Är det någon som vet om det är lång kö?

• Svar på tråden Ivf sahlgrenska kötid
  • loops

Ok, skönt att höra. Nästa besök ska vara papper etc eftersom vår utredning från tidigare sjukhus är klar. Så då är det bara att hoppas att det löper på nu inom 3 månader. Undra bara om sommarstängningen är medräknad i 3 månader eller om det blir 4 månader då. Usch denna väntan kan ju kvitta!

Härligt att det lyckats så bra för er (trots missfall).

• loops

Aj då... är det ditt/ert första besök alltså ska ni starta utredningen? Eller är det som oss remiss från annat sjukhus? Fick bekräftelse i juni på att remiss kommit in... så då får man kanske vänta till jul då.. ????

• loops

Ok, det finns en sådan också... bra att veta. Ska ringa och prata med dem på måndag. Som sagt väntan är verkligen jobbig!!

• loops

Ja det har jag läst om. Funderar ni på att gå till annan klinik? Ni har ju väntat jättelänge...

• loops

Oj! Ett år!! Stackars er.... och jag gnäller över att få vänta mer än 3 månader. Men övervägde inte ni att gå till annan klinik?

• loops

Då så har jag efter många om och men fått tag i dem på Sahlgrenska. Stämmer som alla säger, trevligt bemötande. Stämmer även som alla säger att väntetiden är ca 6 månader på att få göra ivf. Nybesök vet jag inte. Frågade om vårdgarantin och efter 3 månaders väntan kan man ringa sahlgrenska och be om annan vårdgivare. Vill man göra det innan 3 månader kontaktar man valfrihetskansliet. Det är upp till en själv att kolla upp kötid på andra sjukhus men Sahlgrenska hjälper till med alla papper.

Jag frågade även om kort varsel. De har en lista men även den är rätt lång. Jag satte upp oss på den.

Vi vet inte hur vi ska göra. Ha is i magen eller kontakta annan vårdgivare.

Hoppas detta hjälpte någon....

• loops

Hej på er igen!

Tänkte uppdatera lite sen sist. Vår vårdgaranti gick ut i september. Tiden rullade på rätt bra och vi började tänka att det är ju inte så himla lång tid till december nu så vi kan lika gärna vänta. (När jag ringde sahlgrenska i aug sa de att kötiden är till dec). För någon vecka sen började ändå våra tankar dra igång igen så vi bestämde oss för att ringa sahlgrenska och kolla hur det går. Denna gången fick vi besked att det är feb som gäller för oss! Alltå ytterligare två månaders väntan! Hon jag pratade med var väldigt trevlig och sa direkt att vår vårdgaranti gått ut så hon kunde skicka oss vidare till ivf nordic eller carlanderska. Jag sa ja direkt till carlanderska.

Vi ringde efter det till carlanderska och frågade om deras kötid. De har tre månaders vårdgaranti men hon var väldigt tydlig med att de ALLTID håller den. Om man dessutom kommer dit pga att vårdgarantin gått ut på annat sjukhus går man före i "avbokningskön". Sen berättade hon att skillnaden på sahlgrenska och carlanderska är att sahlgrenska har minst 3 månaders väntetid mellan alla besök. Har man väl kommit in till carlanderska ska det löpa på.

Så nu vill man veta om någon har koll på hur fort det kan gå att få göra ivf på carlanderska istället? Vi är färdigutredda och väntar bara på att få göra själva ivfen.

• loops

Om jag har fått rätt info från sahlgrenska så står de för att alla journaler m.m. kommer till carlenderska om vårdgarantin har gått ut. Däremot om man söker till annan klinik innan 3 månader har gått och de inte kommer hålla garantin så kan man få vård på annan klinik MEN då måste man skicka journaler m.m. själv. Alltså beror det på var i väntetiden man är vilken hjälp man får. Jag tycker de har varit väldigt hjälpsamma på Sahlgrenska.

Nu hoppas jag på att det kommer gå lika fort att komma intill på Carlenderska som man läser om... ????

• loops

Malre:

Hur dags kontaktade ni Carlanderska? När jag pratade med Sahlgrenska verkade det som om de skulle skicka alla papper till Halland för sedan till Carlanderska? De sa bara att vi skulle ringa C för att kolla så de fått alla papper efter 2 veckor. Rädd för att jag missar något nu och det ska dra ut mer på tiden....

• loops

Oj, låter ju som att det ändå gick relativt fort för er. 4 veckor är ju lättare att vänta på än 4 månader. Det har gått en vecka sen vi ringde och bad om en förflyttelse. Kanske ska ringa i början på veckan och kolla så allt är med. Hoppas det ska flyta på. Men kan tänka mig att även vår remiss kanske ligger kvar på Sahlgrenska då..

• loops

Nu har vi fått bekräftat att alla våra papper finns på Carlanderska. Så nu till nästa väntan. Kallelse. När man läser i olika trådar verkar det som om många fått det bara någon dag efter bekräftelse på att alla papper är inne. Ringde i måndags men blir lika besviken varje dag man kollar lådan. Tålamod, vad är det?!?

Svar på tråden Ivf sahlgrenska kötid