• loops

Ivf sahlgrenska kötid

Hej!

Söker mig blå efter hur länge man kan få vänta på Ivf. Hittar inte något så ställer frågan själv och hoppas att det finns flera därute som har koll.

Jag och min man väntar på att få göra ivf på sahlgrenska i höst. Vi har blivit utredda på annat sjukhus och väntar nu på tid för ivf i gbg. Eftersom de har sommarstängt nu får jag inte tag på dem och kan fråga direkt. Är det någon som vet om det är lång kö?

• Svar på tråden Ivf sahlgrenska kötid
  • malre
    Mira84 skrev 2015-08-26 08:58:19 följande:
    Men om man är utredd o klar, gör de någon skillnad då? Vi började försöka för ett år sen. Ska börja vår första behandling på Sahlgrenska i mitten på oktober. Isf har vi haft rätt bra "tur" ändå med tanke på att det bara har gått ett år o två månader från det att vi började att försöka till att vi får vår först ivf på Sahlgrenska. Man kanske ska akta sig för att gnälla för mkt. låter som lång tid ni har fått vänta.. Konstigt
    Jag har inte hört om det här med två år inna. Vi har försökt i över 1,5 år och först nu är remissen skickad. ni var då rätt snabba på att få remiss skickad om det gjordes i februari, då hade ni inte försökt så länge? hade man vetat om att det skulle ta sån tid med alla köer överallt, så hade vi med gjort det! men sånt här kolalr mna inte upp innan man "måste".... bra gjort ev er där :)
  • Cyanea

Så vitt jag vet är det två "avdelningar" i ett på Sahlgrenska. En där man gör utredning och en annan där man gör IVF. Jag upplevde att det tog lång tid för utredning, men på IVF-sidan gick det ganska snabbt. Antar att det är många, många fler som behöver göra utredningar än vad det är som genomför IVF. 

• HJohannesson
    Mira84 skrev 2015-08-26 08:58:19 följande:
    Men om man är utredd o klar, gör de någon skillnad då? Vi började försöka för ett år sen. Ska börja vår första behandling på Sahlgrenska i mitten på oktober. Isf har vi haft rätt bra "tur" ändå med tanke på att det bara har gått ett år o två månader från det att vi började att försöka till att vi får vår först ivf på Sahlgrenska. Man kanske ska akta sig för att gnälla för mkt. låter som lång tid ni har fått vänta.. Konstigt
    Vi är väl relativt unga och klassas som oförklarligt barnlösa. Min läkare ansåg att vi hade chans att bli gravida själva och ville att vi skulle försöka den vägen först. Hon sa dessutom att vi komma bara få stå i kö till Sahlgrenska iom att vi när utredningen var klar bara försökt i ca 1.5 år.

Min läkare är ivf-läkare (dock inte på Sahlgrenska, hon driver egen gynpraktik nu) så vi vår "plan" är redan klar. Det kanske var därför jag fick en tid när jag ringde Sahlgrenska och sa att vi väntat 3 månader på tid.

Låter kanske lång tid att vänta 3 år (blir det typ totalt) men tiden går fort, känns heeeeelt galet att jag kanske är gravid inom ett år.
    Haha tänk att vissa blir gravida första försöket....
  • Mira84
    HJohannesson skrev 2015-08-26 13:51:34 följande:

Vi är väl relativt unga och klassas som oförklarligt barnlösa. Min läkare ansåg att vi hade chans att bli gravida själva och ville att vi skulle försöka den vägen först. Hon sa dessutom att vi komma bara få stå i kö till Sahlgrenska iom att vi när utredningen var klar bara försökt i ca 1.5 år.

Min läkare är ivf-läkare (dock inte på Sahlgrenska, hon driver egen gynpraktik nu) så vi vår "plan" är redan klar. Det kanske var därför jag fick en tid när jag ringde Sahlgrenska och sa att vi väntat 3 månader på tid.

Låter kanske lång tid att vänta 3 år (blir det typ totalt) men tiden går fort, känns heeeeelt galet att jag kanske är gravid inom ett år.

Haha tänk att vissa blir gravida första försöket....

Ja visst ja! Oförklarligt barnlösa får vänta i två år. Har en kompis som det var så för. De har en son nu :) . Själv så vet jag vad som är problemet för mig, har blockerade äggledare. Så jag känner mig hoppfull oxå :) man får liksom bara ta "andra vägen". Ja det är fantastiskt att man kanske är gravid snart.
  • HJohannesson

Ja snart är det nog vår tur :) spännande!

Har någon av er sprayat? Jag är så orolig att jag ska må dåligt av det /:

• Cyanea
    HJohannesson skrev 2015-08-26 20:39:42 följande:

Ja snart är det nog vår tur :) spännande!

Har någon av er sprayat? Jag är så orolig att jag ska må dåligt av det /:

Om du menar med nedreglerande spray så har jag det, fyra gånge med Suprecur. Jag hade inte oroat mig för det direkt, även om jag inte mådde så bra av det. Fick typiska klimakteriebesvär av det (värmesvallningar, lågt blodsocker, gick upp i vikt, hade hetsigt temperament m.m.). Jag gillar inte att ta Suprecur, men det är heller ingen fara :) Är det något särskilt du oroar dig för? 
  • HJohannesson
    Cyanea skrev 2015-08-26 22:03:47 följande:
    Om du menar med nedreglerande spray så har jag det, fyra gånge med Suprecur. Jag hade inte oroat mig för det direkt, även om jag inte mådde så bra av det. Fick typiska klimakteriebesvär av det (värmesvallningar, lågt blodsocker, gick upp i vikt, hade hetsigt temperament m.m.). Jag gillar inte att ta Suprecur, men det är heller ingen fara :) Är det något särskilt du oroar dig för? 
    Fyra gånger ??

Hinner man gå upp i vikt på tre veckor? Suck

Jag är väl mest orolig för att jag ska ha ont i huvudet faktiskt. Jag har migrän som utlöses av typ allt.

Har du gjort 4 ivf då?
  • Cyanea
    HJohannesson skrev 2015-08-27 08:07:31 följande:
    Fyra gånger ??

Hinner man gå upp i vikt på tre veckor? Suck

Jag är väl mest orolig för att jag ska ha ont i huvudet faktiskt. Jag har migrän som utlöses av typ allt.

Har du gjort 4 ivf då?
    Yes. Jag slutade av någon anledning att ägglossa efter äggplocket. Det kan ha varit vanlig stress, jag blev utbränd några månader efter det. För att simulera en cykel för att återföra frysta embryon fick jag då bland annat ta Suprecur, så jag har tagit den fyra omgångar. 

Mja, kanske inte direkt på tre veckor. Men fyra gånger plus hormoner varje gång - det har definitivt fått upp vikten några kilon mer än jag är bekväm med. Det händer inte alla, men det är så jag reagerar på hormoner (och brist på dem). 

Aha, jag förstår :( Usch, migrän är inte kul. Jag upplevde inte mer huvudvärk än annars, har också migrän, men vad vet jag. Det verkar väldigt individuellt med hur man påverkas. Mitt tips är att ha med dig mycket att småäta på. Ett jämnt blodsocker hjälper med väldigt mycket, kanske även en del huvudvärk. 

Min klinik räknar det som ett försök. Jag har plockat ägg en gång och fått tillbaka fyra embryon varav tre var frysta :)
  • HJohannesson
    Cyanea skrev 2015-08-27 08:45:57 följande:
    Yes. Jag slutade av någon anledning att ägglossa efter äggplocket. Det kan ha varit vanlig stress, jag blev utbränd några månader efter det. För att simulera en cykel för att återföra frysta embryon fick jag då bland annat ta Suprecur, så jag har tagit den fyra omgångar. 

Mja, kanske inte direkt på tre veckor. Men fyra gånger plus hormoner varje gång - det har definitivt fått upp vikten några kilon mer än jag är bekväm med. Det händer inte alla, men det är så jag reagerar på hormoner (och brist på dem). 

Aha, jag förstår :( Usch, migrän är inte kul. Jag upplevde inte mer huvudvärk än annars, har också migrän, men vad vet jag. Det verkar väldigt individuellt med hur man påverkas. Mitt tips är att ha med dig mycket att småäta på. Ett jämnt blodsocker hjälper med väldigt mycket, kanske även en del huvudvärk. 

Min klinik räknar det som ett försök. Jag har plockat ägg en gång och fått tillbaka fyra embryon varav tre var frysta :)
    Ja okej då förstår jag. Skönt att det vara räknad som ett försök! Har du fler ägg kvar att sätta in?
    Har du berättat på ditt arbete att ni genomgår ivf?

Känns väldigt skönt att man i vår region får sätta tillbaka äggen som man får ut, att det är själva äggplocket som räknas som 1 försök.

Jag har nog väldigt mycket hormoner i kroppen. Fick mens när jag åt p-piller trots att jag försökte hoppa över mensen.

Kanske blir skönt att spraya ;)

Har alla här gjort äggledarspolning också?
    Jag hade passage (efter många om och men)
    Katetern släppte 3 ggr och det gjorde så jäkla ont och blödde massor. Jag har aldrig haft så ont innan.

Men iom att det fanns passage så var det inte en anledning till att det inte skulle bli några barn.

Men inte fasen har spermierna samma fart och kraft som vattnet när dom gör spolning?
  • Cyanea
    HJohannesson skrev 2015-08-27 11:29:07 följande:
    Ja okej då förstår jag. Skönt att det vara räknad som ett försök! Har du fler ägg kvar att sätta in?
    Har du berättat på ditt arbete att ni genomgår ivf?

Känns väldigt skönt att man i vår region får sätta tillbaka äggen som man får ut, att det är själva äggplocket som räknas som 1 försök.

Jag har nog väldigt mycket hormoner i kroppen. Fick mens när jag åt p-piller trots att jag försökte hoppa över mensen.

Kanske blir skönt att spraya ;)

Har alla här gjort äggledarspolning också?
    Jag hade passage (efter många om och men)
    Katetern släppte 3 ggr och det gjorde så jäkla ont och blödde massor. Jag har aldrig haft så ont innan.

Men iom att det fanns passage så var det inte en anledning till att det inte skulle bli några barn.

Men inte fasen har spermierna samma fart och kraft som vattnet när dom gör spolning?
    Jo, visst är det skönt att det är plocken som räknas! Vi tömde tyvärr frysen för det sista försöket. På Sahlgrenska får man 4 insättningar per plock, så sista återföringen tar man fram allt från frysen och odlar några dagar till. Då fanns bara en liten kämpe kvar :) 

Jag jobbar som lärare på en skola med väldigt mycket trasiga ungdomar, och eftersom IVF:en ätit mycket tid och energi har jag valt att berätta för min chef och några få utvalda nyckelpersoner. På så vis har de kunnat hålla en del uppgifter borta från mig och kunnat täcka när jag behövt vara borta. Så för min del har det fungerat väldigt bra och jag har fått mycket hjälp och stöd. 

Jamen eller hur! Sprayen behöver inte vara hemsk :) Det finns många som inte alls känner av den. Jag gillade ändå att spraya inför plocket, för då känns det verkligen att det är på gång :) 

Yep, jag gjorde också äggledarspolning. Det låter alldeles hemskt det du var med om - stackars!!! Usch vad obehagligt!! 

Har ni fått någon diagnos eller är ni oförklarligt barnlösa? 
Svar på tråden Ivf sahlgrenska kötid