• gomsan

Följer ni livsmedelsverkets kostrekommendationer för gravida?

Jag har just nu ett otroligt sug på chevre, vilket är lite småjobbigt eftersom livsmedelsverket rekommenderar att detta är en av de ostar som man som gravid inte bör äta. Jag är nu gravid i v. 12 och har hittills inte ätit detta, med anledning att jag inte vill riskera något. Men frågan är om man i dagens samhälle har blivit överdrivet noga?

När jag har läst i olika sociala medier finns det diverse olika åsikter kring detta. Mestadels så tror jag att de flesta lyssnar på rekommendationerna medan det även finns de som först och främst lyssnar på sin kropp och vad den vill ha. Jag är nyfiken, hur gör ni?Glad

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Följer ni livsmedelsverkets kostrekommendationer för gravida?
  • Frontline

Min mor och far både rökte och drack alkohol när jag och mina syskon vart till och vi 4 syskon mår bra så ät du din ost och låt det väl smaka,,,

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lena

Ät osten gratinerad annars. Då följer du råden

• Frontline
    Lena skrev 2015-07-30 23:57:42 följande:
    Ät osten gratinerad annars. Då följer du råden

För att?

Vad händer annars?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lena

Uppvärmning till bubblande dödar de eventuella bakterier som ligger bakom rekommendationen att inte äta mögelost

• Mascaraklumpar

Jag har i princip följt dem, med vissa små justeringar och några tillägg. Jag har väntat allt för länge på det här barnet för att ta några onödiga risker, även om de är väldigt små. Har till och med toxoplasmatestat katterna

• Jemp

Jag följer dem.

Som jag har förstått det är risken med tex ost inte så stor, men det kan ju hända. Största anledningen till att jag är så noga som jag är, är att OM något går fel vill jag inte fundera på om jag kunnat påverka det.

(Alkohol etc är ju en annan sak).

• Eleonor01

Jag har inte ens läs dem. Kommer dock ihåg från förra gången att msn ska undvika opastöriserad ost. Det är upptäckte efter flera graviditeten att jag är mp allergiker så det är liksom inget problem. Äter allt m måtta precis som innan. Röker å dricker givetvis ingen. Det är sån hysteri runt att vara gravid å ändå är det bland det friskaste som finns

• LaLola

Ja jag har följt de när jag varit gravid.
    Det var så få saker ändå som jag tyckte att man behövde undvika helt o hållet (o som jag i vanliga fall brukar äta).

• Anonym (lo)

Ja, jag följde dom noga.
    Det är så kort tid och jag ville inte ta några som helst risker med barnen.
    Äta som jag vill kunde jag ju göra resten av livet.

• amalie79

Jag följer dem, förutom att jag glömmer använda handskar på jobbet ibland (trädgårdsarbetare) och jag rensar kattlådan som vanligt. Eftersom man vad jag förstår mer eller mindre måste käka ur den för att drabbas av toxoplasma så bedömer jag den risken som ok.

Lägg osten på en pizza eller varm smörgås.eller gratinera den med rödbetor. Så gör jag

• Guapa

Jag blev asnojjig då en bekant fick någon mördarbakterie i magen efter att ha ätit en pizza med lufttorkad skinka. Bebis fick plockas ut akut i v 32 och var illa däran, men klarade sig.

Gratinerad chevre med honung och nötter på toast åt jag dock på nyår.. Gott!

• somek

Jag följer dem men inte hysteriskt... Har t ex ätit (nöt)kött som inte varit helt genomstekt och eftersom jag äter ganska mycket sushi har bag säkert fått i mig några fiskar som finns på "inte äta"-listan.

• LaLola
    somek skrev 2015-08-02 10:20:55 följande:

Jag följer dem men inte hysteriskt... Har t ex ätit (nöt)kött som inte varit helt genomstekt och eftersom jag äter ganska mycket sushi har bag säkert fått i mig några fiskar som finns på "inte äta"-listan.

Nötkött kan man äta blodigt. Det innehåller sällan toxoplasma. Och har man fryst köttet först så är det ok hursomhelst.
    Det finns ingen "inte äta"-lista. Däremot finns det fiskar som rek att bara ätas 2-3 gånger om år. Det rådet är egentligen lika för alla (oavsett om man är gravid eller inte).
  • Anonym (Tusse)

Följer absolut. Det är risker det handlar om så oftast går det bra ändå, men skulle jag tex få listeria av den där osten, och barnet skadades, skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv. Så avstår hellre,

• Anonym (Tusse)

Har däremot frusit tex parmaskinka (3 dagar i -18 grader) för att kunna äta utan risk, det är ju så gott! Ost kan man hetta upp till bubblande som någon skrev.

• Anonym (Pip)

Ja jag följer rekommendationerna. Det är ju inte speciellt många eller svåra så det känns inte som ett problem.

Svar på tråden Följer ni livsmedelsverkets kostrekommendationer för gravida?