Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Dricka framför barnen ..

Generellt så tycker jag inte att det är några konstigheter att dricka ett glas vin eller en öl i sitt barns sällskap så länge man stoppar vid en måttlig mängd och inte blir berusad. Vi tar gärna ett glas vin till maten ibland på helgen. Inga konstigheter. Jag tror på att låta barnen se en sund hantering av alkohol. Så i det fallet så tycker jag att din särbo resonerar rätt.

Men om det nu är så illa att din son är traumatiserad så blir ju läget ett annat. Och då är det ju detta du får koncentrera dig på och hjälpa honom att bearbeta. Under en period kanske din särbo kan låta ölen och whiskeyn vara? Att inte klara en helg utan alkohol är ju inte sunt.

• Natulcien
    MsFry skrev 2015-07-31 10:20:07 följande:
    Enligt det resonemanget så bör alltså föräldrar utan körkort och bil aldrig vara ensamma med sina barn?
    Ja, det där argumentet dyker alltid upp när man diskuterar barn och alkohol. Och jag tycker att det är ett superkonstigt argument. För, som du skriver, så diskvalificerar det ju alla föräldrar som saknar körkort eller bil. Och dessutom så kan ju då aldrig ena föräldern ta bilen och åka iväg på ett ärende och den andra vara kvar hemma med barnen, för då kan man ju heller inte ta bilen..?

Eller är det så att de som levererar det där argumentet lever i en norrländsk skog med 30 mil till närmaste bebyggelse? Först då får argumentet relevans.
  • Natulcien
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-07-31 09:57:46 följande:
     nej full eller inte så har man druckit så kan man tex inte bara kasta sig in i bilen och köra till akuten om någon gör illa sig eller blir sjuk etc etc.
    Enligt detta resonemang: Hur ska familjer med bara en bil göra om den ena föräldern behöver åka bort en sväng med bilen då? Ska den hemmavarande föräldern hyra en bil under den tiden då?
  • Natulcien
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-07-31 11:04:51 följande:
    Läs mitt inlägg några gånger till så kanske det klarnar. En ledtråd "plan".
    Tyvärr inte. Ditt argument är fortfarande helt ologiskt.
  • Natulcien
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-07-31 11:29:59 följande:
    Stressande att ha ett konsekvent-tänk och en god framförhållning menar du?

Precis ambulans som tar en timme att komma eller taxi som inte finns. Alla bor inte i städer. Det är däremot stressade att göra, kanske tom så att man måste bedöva sig lite.

Nej nu har jag inte tid med er mer, måste fixa bilen så man kommer någonstans.
    Ok. Det förklarar din ståndpunkt en aning. Har man 10 mil till bebyggelse så förstår jag också att man vill vara redo att kunna köra bil i ur och skur. Men alla bor ju inte så, förstås...
  • Natulcien
    The past is now skrev 2015-08-01 14:29:22 följande:

Jag undrar hur de bär sig åt i tex Spanien, Italien osv osv där vin är en självklarhet till mat. Barnen är ute på kvällstid/natten med sina föräldrar men inte här för då ringer folk soc! Det verkar bara vara här i lilla Sverige som folk är patetiskt rädda för alkohol och att barnen är med i sociala sammanhäng.

Ja , vi dricker vin eller öl "framför" barnen. Eller som vi gör: Till middag/tilltugg/ Filmkväll. Fulla? Nej.

Precis. Jag såg mina föräldrar dricka vin eller öl till maten ibland, eller glögg på julen. Men jag såg dem aldrig någonsin berusade.
    Och likaså dricker jag och sambon ett glas vin eller en öl till maten någon gång emellanåt, i sonens sällskap. Men berusade blir vi aldrig.

Jag tror att det där "patetiskt rädda" som du beskriver beror på att många svenskar tyvärr inte kan hantera alkoholen på det sättet. Det slutar med en fylla om de börjar dricka.
    Vi har ju en ganska tragisk alkoholhistoria i det här landet. Svenska folket höll ju på att supa ihjäl sig under 1800-talet. Många fick ju t.o.m. sin lön i brännvin. Kanske är det därför det lever kvar en väldigt konstig och skräckslagen syn på alkohol i vissas medvetande? Även om det var längesedan så ligger säkert det där arvet kvar och skaver litegrann.
Svar på tråden Dricka framför barnen ..