Anonym (M) skrev 2015-08-01 07:54:25 följande:
Så en högutbildad akademiker med spetskompetensen tvingas söka jobb på Max från dag 1? Knappast...snacka om att det vore slöseri med samhällets resurser som lagts ner på personens utbildning. Dag 350 typ, ja kanske, men det beror på den individuella handlingsplan man ha med sin handläggare.
Meningen är att få ut en person i arbete, denne kan sen söka vidare under tiden de har ett jobb och inte har bidrag som försörjning.
Dock är det ytterst liten 'risk' att en sådan person anställs på tex Max då de vet att en person med högre utbildning troligen kommer att söka sig vidare. Jag har sk högre utbildning men söker allt som finns som jag har kompetens för. Dvs även städjobb, barnskötare, vårdbiträde osv.
Jag har jobbat med alla ovanstående yrken och fått goda referenser, men jag har inte utbildning så jag får möjligen vikariat. Jag har även jobbat på hamburgerrestaurang så jag söker även de när de kommer ut. De får jag dock sällan då de tar för givet att jag kommer att söka vidare och då får de börja om igen med att rekrytera folk och det vill de inte.