• Anonym (Dyrtsomfan?)

Elräkning på luft/vatten värmepump

Hej,

Jag skulle vilja veta vad ni har i elräkning i snitt per månad? Alltså typ ett snitt för vår/sommar och ett snitt höst/vinter. Gärna om ni har luft/vatten värmepump.

Vi bor i skåne och har en panna/pump sen 70-talet men den fungerar ju fortfarande så vi sparar pengar till att byta den när den brakar...

Vi betalar i ca 2500-3200kr/månad under höst vinter (dyraste 3200kr i dec, räkningen i jan). Och ca 1200-1600kr/månad under vår/sommar. Vi är 2 vuxna, 2 katter och en 9-åring varannan vecka.

Jag känner att detta känns ganska dyrt, vi har Eon och villa på 187kvm plus källare.

Vad kan man göra för att sänka kostnaderna? Vi har tex. aldrig golvvärme eller handdukstork igång. Lampor som går på timer (vill ha ljus i fönsterna när man kommer hem och på kvällen, ej tända nattetid)

Tack för svar!

• Svar på tråden Elräkning på luft/vatten värmepump
  • jenny99

Vi har luftvärmepump.Och i källare värmer vi med element i flera rum som står på ca 17 grader.Värmepumpen står på 20 grader uppe,ibland 21.Vi har massor lampor tända och datorer på dygnet runt.Katter och 2 barn.Som mest ligger vår elräkning på 2800kr eller 2600kr på vinter.Sommaren ca 1200kr-1500kr.Vi är slösaktiga.

• Anonym (Demo)

Hur många kWh gör ni av med per år?
    Det säger mer än kostnaden per månad, då förbrukningen varierar väldigt kraftigt.
    Vi kan ha 2500kr på vintern och 400kr på sommaren, med rörligt pris....

Nu är elpriset väldigt lågt, men jag brukar räkna på 1kr per kWh så vet jag att jag har god marginal. Vår förbrukning ligger på strax under 12000 kWh per år (parhus 125 kvm, 2 vuxna och en sjuåring) så säg 1000kr per månad i snitt för oss. Bor i Stor-Stockholm om det gör någon skillnad.
    Nu tar jag bara med kostnaden för själva elen, inte nätavgiften, då får man självklart lägga på lite.

• Anonym (Dyrtsomfan?)

Tack för svar. :)

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur mycket det är. Ska kolla när jag kommer hem :)

Men vi vet iaf att vi har lägre förbrukning jämfört med de förra ägarna, så det är ju skönt men tycker att det verkar så mycket när andra har under 1000kr på sommaren.

• Anonym (Demo)

Nu vet jag inte vad du har för panna men vi (eller ja, min make ) brukar vara väldigt noga med att ställa ner den vi har och sätta den på "sommarläge" eller nåt på sommaren för att den verkligen inte ska gå för fullt när det är varmt ute och så.
    Vi har också sänkt förbrukningen med ca 3000kWh per år i vårt hus jämfört med vad de tidigare ägarna hade angivit på alla papper när vi köpte det, så det känns bra.  Jag vet inte vad de pysslade med som drog så mycket el?

• Anonym (Dyrtsomfan?)

Åh vad smart! :)

Om vi bara hade förstått oss på vår panna hahaha den är ju sen 70-talet och då har de på nåt sätt använt sig av den gamla oljepannan för den sitter kvar och alla rör går genom den. Så vi vet egentligen inte hur många av rören vi behöver eller så. Vi sk aförsöka få hit en nisse som kan sånt som kan berätta för oss hur saker och ting fungerar och vad vi kan ta bort. :)

Det går iaf ingen värme ut i elementen nu under sommaren, det är helt avstängt och jag har sängt varmvattenberedaren så att vi inte får så varmt vatten (vi får varmt vatten men inte så länge, räcker till 2normallånga duschar innan det börjar bli ljummet)

• ITpappan

141 kvm. Luft-luft värmepump. Direktverkande elementet. Trivseleldning i kamin. Golvvärme el.

Sommarräkningen ligger på 500-600kr. Vinterträningen kan väl ligga på 1800-2400kr.

Så ja, något hos er äter nog el.

• MAN78

Vi installerade en ny luft/vattenpump (inkl ny elpanna) för några år sedan. Sänkte årsförbrukning från 22.000 kWh till 12.000 kWh jämfört med gamla elpannan. Känns helt ok :)

• Anonym (Demo)
    MAN78 skrev 2015-08-01 00:33:24 följande:

Vi installerade en ny luft/vattenpump (inkl ny elpanna) för några år sedan. Sänkte årsförbrukning från 22.000 kWh till 12.000 kWh jämfört med gamla elpannan. Känns helt ok :)

Suveränt bra!
  • Anonym (El)

Vi har en frånluftsvärmepump av märket Nibe som är 15 år gammal. Huset är 123 kvadratmeter stort och vi är tre personer varav en tonåring. Vi drar ca 19 000 kilowatt/år. Bor i norra Sverige. Vi har vattenburen golvvärme

Om du ska ha något att jämföra med så måste du nog veta ytan på storleken som ska värmas upp, vilken typ av uppvärmningssystem, antal personer och var man bor i Sverige. Att bara få ett belopp per månad säger inte så mycket.

• Anonym (Dyrtsomfan?)

Vi förbrukar ca 18500kWh per år. Vi bor i villa i södra Sverige. 2 vuxna och ett barn varannan vecka. Villan är 187kvm plus källare.
    Vi värmer med luft/vattenvärme.

• Anonym (Dyrtsomfan?)

Wow! Så bra att det gick att sänka så mkt!

• Anonym (El)
    Anonym (Dyrtsomfan?) skrev 2015-08-06 07:05:38 följande:

Vi förbrukar ca 18500kWh per år. Vi bor i villa i södra Sverige. 2 vuxna och ett barn varannan vecka. Villan är 187kvm plus källare.
    Vi värmer med luft/vattenvärme.

Inte tycker jag att ni har sån hög förbrukning. Huset är ju stort och dessutom har ni källare. Jag tycker nog att nu ligger på en bra nivå. En del är nog inte sanningsenliga när de säger vilken förbrukning de har eller så kompletterar de uppvärmningen med vedeldning.
  • MAN78

Jag håller med. 18.500 kWh låter fullt normalt för ett såpass stort hus. Vi sänkte som sagt med 10.000 kWh vid pannbyte och L/V-pumpsinstallation.

Pumpen gör mycket såklart, men med nya pannan följde också en mindre varmvattentank. Alltför liten tycker vissa i hushållet, då vi inte längre har obegränsat med varmvatten... Dubbla vinster tycker jag. Mindre vv-åtgång, plus att pumpen gör värmer vattnet billigt.

• Anonym (Vinterkallt)

120 kvm. Luftvärmepump. Direktverkande el-elementet. Trivseleldning i kamin.

Räkningar sommartid ligger på 500-800 kr. Vintertid ligger det på max 2100 kr

• Anonym (Vinterkallt)

Bor 50 mil norr om Stockholm ska tilläggas.

• Anonym (Dyrtsomfan?)

Tack så mycket för alla svar! :) känns som att vi ligger lite högre i elpriset men det får jag kolla på när avtalet går ut. :)

Svar på tråden Elräkning på luft/vatten värmepump