• Frolic

Ena underbenet kortare & snedställd fot.

Idag var jag på ett riktat ultraljud, där en läkare undersökte den ena foten som är snedställd. Jag har varit på 4 ul totalt, kub-testet, Vanligt ultraljud, ytterligare ett vanligt ultraljud och detta riktade UL. På det första vanliga UL så var det svårt att se, på det andra upptäckte hon en snedvriden fot. Läkaren idag upptäckte även att det ena underbenet (på samma ben som snedställda foten) är kortare, han sa något om millimeter, men hörde inte om det var en eller flera. Han såg inget annat onormalt och trodde inte på kromosomavvikelser, men sa att jag fick göra FVP om jag ville. Jag gjorde det. Nu ska vi få svar om ca 2 veckor. En ortoped skulle också titta på bilderna på benet. 

Jag är naturligtvis rädd för allt möjligt. Finns det någon som känner igen detta, eller känner någon som fötts med ett kortare underben plus sned fot?

• Svar på tråden Ena underbenet kortare & snedställd fot.
  • Emm80

Hej, hur har det gått? Vår dotter föddes med en sned fot, vinklad utåt (tvärtom klumpfot), som kallas vertical talus. En ovanlig felställning i språngbenet i foten. Hon hade gips ca 8 v, sedan ortros dygnet runt i tre mån och nu ortros på natten. Hon har även ilägg i skorna och behöver använda inneskor med ilägg också. Nu är hon en snart 13 mån glad tjej som springer omkring för fullt här hemma. Vi visste inte om detta innan hon föddes så det var en stor chock för oss när hon kom.

• Frolic
    Emm80 skrev 2015-08-07 20:03:35 följande:

Hej, hur har det gått? Vår dotter föddes med en sned fot, vinklad utåt (tvärtom klumpfot), som kallas vertical talus. En ovanlig felställning i språngbenet i foten. Hon hade gips ca 8 v, sedan ortros dygnet runt i tre mån och nu ortros på natten. Hon har även ilägg i skorna och behöver använda inneskor med ilägg också. Nu är hon en snart 13 mån glad tjej som springer omkring för fullt här hemma. Vi visste inte om detta innan hon föddes så det var en stor chock för oss när hon kom.

Vi har vart på ca 8 st UL och träffat en ortoped. Det enda vi fått veta är att det, på förrförra UL skiljde 25% på benets längd och på förra UL skiljde det 20%, men det är ju svårt att mäta. Snedställningen i foten verkar skifta, så vi vet inget där. 

Det jobbiga är alla idioter vi träffat, en som frågade om vi ville göra abort, och en som sa att det finns en del sjukdommar, som barnet kan ha, som hon kommer att tänka på, men att hon inte tänker tala om det eftersom vi inte ska bli oroliga. Tack för den liksom.... Om det nu visar sej att det bara är foten och benet det gäller så änskar jag att jag inte fått veta något för jag har mått j**ligt dåligt av det.

Den 15 december får vi svar iaf, då ska jag snittas. 

Vad skönt att höra att din flicka mår bra :)
  • Anonym (J)

Vår son föddes med snedställd hand, det upptäcktes på rul och vi gjorde flera extra ultraljud och fostervattenprov för det kunde vara ett tecken på kromosomfel. Alla prover var som tur var bra, men vi fick liksom ni besked att det fanns en ökad risk för andra fel som inte gick att se förrän efter födseln. Inget livshotande, men vi skulle vara beredda på att eventuellt vara kvar längre på BB.

Jag förstår att du är orolig, men vi tyckte det var skönt att fått veta så tidigt trots alla turer och tankar. Vi kunde förbereda oss på att vara kvar på BB, extra undersökningar osv. Personligen hade jag tyckt att det skulle varit jobbigare att ta in allt precis efter förlossningen, men vi är alla olika! ????

Allt gick bra, han saknar ena benet i underarmen och därför är handen snedställd och armen kortare än normalt. Han är nu 9 månader och en liten glad krabat. Det han har finns under samlingsnamnet dysmeli, där ingår både händer och fötter.

Lycka till, jag hoppas allt går bra för er!

• Frolic

Hmm okej. På ul har det visat att alla ben e på plats. Vi får väl se. Dock säger läkarna att vi ska åka hem två dagar efter. Jaja vi får se.

• Frolic

Jag kan nu meddela att våran lille son är född och blir 1 månad gammal i övermorgon. Hans underben var en aning krokigt längst ner, ovanför hälen och lite kortare. Foten är en sk klappfot, min sambo, barnets pappa hade också klappfot, fast på båda, men det är tydligen inte ärftligt. Vi ska in och röntga honom om några dagar, och om två veckor ska vi träffa ortopeden igen. Då skall höfter och underben kollas. Vi var hos ortopeden förra veckan och då sa hon att hofterna såg bra ut och kändes bra, men att de sk röntgas för säkerhets skull. Sedan kunde krokigheten gå bort av sig själv om det är en viss "sjukdom" men det vet vi inte än. 

Hur som helst har jag varit JÄTTE orolig och mått SKIT DÅLIGT under halva graviditeten, varit tvungen att gå hos psykolog till och med. Jag önskar verkligen att vi sluppit den informationen på UL om det nu visar sig bara vara krokigt och lite kortare samt klappfot.

• Anonym (J)

Men de måste ju berätta om de ser något onormalt och undersöka så gott det går på ultraljud, fvp osv, innan födseln. Det för att förberedda föräldrar och sjukhuspersonal har bättre möjligheter att hjälpa barnet så fort det är fött.

Sen är det såklart tråkigt att det för dig blev en så stor oro och att du mått extra dåligt.

Svar på tråden Ena underbenet kortare & snedställd fot.