Issi skrev 2015-09-07 09:38:50 följande:
Jag ska ta prover för KUB idag (samt göra ett UL men inte för KUB, det ska jag göra om två veckor). Jag vet faktiskt inte hur jag ställer mig till ett resultat, tänker att jag får ta det när det kommer. Gjorde inte KUB med förra barnet, tänkte inte ens på det då. Nu gör jag det nog egentligen mest för att känna mig säkrare på att allt är ok. Är bara 28 så resultatet borde ju bli bra... Hade varit bättre om man kunde få ta ett sådant där blodprov som visar säkert resultat direkt men det är inte etablerat ännu så det får man isf göra privat (dyrt!). Tror det kallas NIPP test, kommer säkert vara etablerat om några år...
Vad kul med UL, jag längtar tills jag ska göra det :) Vill se hjärtat slå, det känns inte som om det är på riktigt än.. Nej, fostervattenprov kommer vi inte att ta, vill inte riskera missfall, men vi funderar på att boka in NIP-testet om vi får dåligt resultat på KUB. Vårt problem är att vi inte riktigt vet vart vi ska dra gränsen,
Sommarmalva skrev 2015-09-06 20:28:32 följande:
Tror inte jag kommer ta fostervattenprov oavsett resultat. Svårt att veta i förhand hur man reagerar men det vanligaste kromosomavvikelsen är ju DS och då känner jag inte att jag behöver gå vidare med fler test som faktiskt inte är riskfritt.... Gör kub bara för att få se ett hjärta slå. Hade det bara vart blodprov och fostervattenprov hade jag inte gjort nåt av det.
Jag är inte heller intresserad av fostervattenprov, men jag känner att eftersom jag är över 30, och har inte tagit hand om kroppen som man borde så kanske den egentligen är en 40 årings kropp jag går runt i och därför kommer ha en högre risk.. Nä, men skämt åsido, jag tycker att det är svåra beslut, men det kanske kommer av sig själv när man väl fått svar på KUB..