BF april 2016
Hoppar in här jag med. Väntar mitt första barn och jag är i vecka 11+1, beräknad 27/4. Har inte varit på Mvc än då de inte hade tid för mig förrän på fredag i nästa vecka, ringde ändå för 4 veckor sen.
Hoppar in här jag med. Väntar mitt första barn och jag är i vecka 11+1, beräknad 27/4. Har inte varit på Mvc än då de inte hade tid för mig förrän på fredag i nästa vecka, ringde ändå för 4 veckor sen.
Skulle egentligen haft ett första där de går igenom kost, träning osv jag också men efter att ha pratat med BM i telefon när jag bokade tid så tyckte varken hon eller jag att det behövdes då jag har koll på det.
Ja det andra skulle ta över 1 h sa hon till mig också. De gör förresten inte ett fullständigt KUB här utan det är visst bara ett prov de tar så det tänkte jag inte göra. Ska försöka se om jag kan komma undan från glukosbelastningen också för jag blir som en duracellkanin på uppåttjack med värsta baksmällan efteråt om jag får i mig för mycket socker. :p
Ah klart man ska göra det om man är orolig, jag själv är inte så orolig om det skulle bli kromosomavvikelser eller om barnet skulle ha dött. Känner ett väldigt konstigt lugn över mig att detta kommer att ordna sig.
Ja alla måste göra det iaf en gång men har man högt BMI så finns risken att man får göra ett tidigt sådant test också. Tror de normalt gör det efter vecka 18 eller något sånt annars (har inte helt koll där). Och jag är överviktig så BM varnade mig redan när jag bokade tid men jag ska diskutera det på fredag och se om det behövs eller räcker med att jag håller den kosten jag håller.
Med tanke på att mina vänner har det väldigt kul åt min läsk"fyllor" och säger att jag inte borde dricka det alls så vet jag inte om det är någon bra idé att utsätta mitt barn för det där.
Jo de skulle ta upp det vid inskrivningen så får se vad de säger. Ja det är bra fråga, rent socker är ju nästan som ett gift eller rättare sagt så skulle det nog bli klassat som en drog om man kom på socker idag (alltså glukos).
Jag hade en ganska bra kost med glutenfritt, mjölkfritt, lite socker (vilket är lättare att hålla sig borta från nu då allt som är för sött mår jag illa av), äter inte kött från gris, nöt och lamm men däremot åt jag fisk och kyckling någon gång i månaden innan jag blev gravid. Men den strikta kosten sprack ju för vegankost får mig att må illa, allt med rotfrukter eller zucchini (vilket jag älskade innan) går inte att få ner längre för det smakar så sött. Sen kan jag inte få nog av ost just nu så där gick det med att äta mjölkfritt. :p Så nä nu försöker jag bara se till så att jag äter så bra som möjligt efter det jag kan äta just nu. Ja jag har med problem med vad jag ska äta eftersom man oftast är sugen på det man inte har hemma, häromveckan var jag sugen på nötfärs, jag har inte ätit det på 16 år. :p
Måste bara fråga ifall någon annan också upplevt detta. Men igår så hade jag jätte ont i underlivet. Typ spännade och högg till på vänster sida av slidöppningen. Var jätte obehagligt och försökte ligga i massa olika ställningar så det skulle sluta spänna och förhoppningsvis inte höggs till som de gjorde några ggr under kvällen. Idag känner jag inte av några spänningar men man oroar sig ändå.
Hej tjejer!
Jag var på KUB förra veckan. Allt såg bra ut, det var mycket rörelser i magen :) Siffrorna vi fick var bra men inte lika bra som förra gången. BF räknades om från 11 till 16 april. Jag tycker veckorna nu och fram till dess att man börjar känna rörelser är jättejobbiga! Frågar mig själv varje dag om jag verkligen kan vara gravid och då blir jag glad åt det ständiga och hatade halsbrännan jag dras med, alla blodsockerfall och illamående ;)
Vi fick tid för RUL i nov. Hur tänker ni kring att ta reda på könet? :)
Vad skönt det såg bra ut. :)
Jag vill inte veta könet, jag bryr mig inte och sen vill jag väl att det ska komma som en överraskning vid förlossningen. :)
Jo det är en hel vetenskap också, jag har testat mig fram länge på att hitta en kost där både min mage kommer överens med mig och som min kropp mår bättre av och då har den mått mycket bättre om jag varit helt fri från animaliska produkter och gluten. Men jag gav inte in för det suget, gjorde nämligen köttfärslimpa på nötkött till hunden (han är allergisk mot tillsatser och annat i hundmat så vi måste göra egen mat till honom) och det luktade så sjukt gott och ja jag hade haft litet sug innan men jag vägrar äta det oavsett vad min kropp säger. :p Däremot så gav jag upp för osten. :p Men och andra sidan har min mage alltid klarat av ost bättre än mjölk, yoghurt, grädde osv. Men ja kroppen är fantastisk. :)
Ah misstänkte lite det, det var inte skönt iaf. Jag har en kompis som fick tidig foglossning redan vecka 8 så det är nog ingen fara. Det är nog väldigt individuellt, har inte känt så igen nu men har också ont i ländryggen men beror mycket på att jag felbelastar nu när jag har skadat min fot och just min ländrygg är känslig för obalans i kroppen då jag har en kraftigare böjd svank än normalt och har lite skadade nerver där. Ja det kan vara så att din kropp inte hängt med viktnedgången. Jag är fortfarande överviktig men har själv tappat totalt 23 kg och det tog nog nästan ett år efter innan jag riktigt kände att kroppen hade kommit i balans.
Ja det är rätt skönt men på något sätt saknar man det för det är ju något man associerar med att vara gravid.
Ja morötter vore faktiskt gott, blev sjukt sugen på spenatsoppa efter jag skrev inlägget igår så det gjorde jag och jag tror aldrig det har smakat så gott innan. :p Gjorde dock en väldigt enkel variant med vatten, buljong, salt och en jäkla massa spenat.
Haha talade om det för min bror i lördags och att jag nu inte kan hålla mig borta från ost. Hans kommentar var: "Ost som är så gott, klart du ska äta det.". :p Så jag beställde en ostpizza med fyra olika ostar. Min mage blev nog inte så glad på den överdosen av ost men mina smaklökar blev nöjda.
Ja smärta är rätt jobbigt men jag är van vid att min rygg bråkar, den är lite känslig för när det blir felbelastningar men oftast brukar det hjälpa med bålträning men sen jag ramlade har jag bara tagit promenader så borde ta tag i att träna med nu. Jag har dock sprayat ryggen med magnesiumspray innan jag lägger mig och det gör underverk, samt jag somnar som en stock. Men ska kolla vad BM säger på fredag.
Jo man blir det, jag har slutat väga mig varje dag men var och varannan vecka blir det ju. Blev rätt nöjd när jag lyckades gå ner 3 kg nu i början av graviditeten. Min ämnesomsättning är låg men nu när man är gravid så är den ju mycket högre så det märks. Ja jag vill inte heller gå upp så mycket, har haft problem med övervikt sen jag var barn och troligen på grund av min låga ämnesomsättning för jag har alltid varit aktiv och aldrig varit någon storätare. Har nog testat det mesta och ändå har det varit svårt att gå ner.