BF april 2016
Issi skrev 2016-01-28 10:49:14 följande:
Vad man kan utläsa från den här diskussionen och utifrån vadj ag själv känner är att väldigt många gravida inte kan/vill eller orkar jobba de sista månaderna innan förlossning, av olika orsaker. Ändå är det så svårt att få till "betald" ledighet eftersom graviditet inte är en "sjukdom". Tror ni att det hade varit annorlunda om män hade varit gravida? Jag försökte själv prata med en läkare om att jag är så extremt trött på dagarna och har svårt att koncentrera mig. Mitt jobb är att forska- ingen bra kombo alls. Hans kommentar; Man får räkna med att vara trött när man är gravid och du ska ju bara skriva lite på jobbet det kan väl inte vara så svårt? EH.
Men som svar på din fråga, tycker jag att vi har mycket generösa regler för gravida i jämförelse med många andra länder och jag tror inte det skulle påverka alls om det vore män som varit gravida. Däremot kanske synen på ersättningen skulle förändras om alla män var tvungna att ta ut minst 50% av föräldraledigheten och därmed förlora större delen av sin inkomst. Kanske hade SGI-taket och dagersättningen höjts. Det kanske skulle vara så, på grund av att männen generellt sett tjänar mer än kvinnor och därmed skulle ha ett större intresse av en höjning.