Inlägg från: annsofie90 |Visa alla inlägg
  • annsofie90

BF april 2016

Hej! Jag är idag i vecka 11+2. Har mått bra fysiskt hittills, inget illamående alls, bara ömma bröst och en otrolig trötthet. Jag fick ett MA i vecka 10 i våras, upptäcktes på UL i vecka 12 så på grund av det känner jag mig psykiskt helt slut av oro för vad UL på torsdag ska visa.

Min fråga till er alla är: Hur mycket känner ni från livmoderområdet?

Jag har bara lite spänningar då och då men väldigt sällan, kanske en gång i veckan ibland bara så det får ju mig att oroa mig ännu mer. Just nu till exempel känner jag mig helt normal "inuti", alltså ingen svullnad, ingen molvärk.

• annsofie90

Hej alla aprilmammor!

Jag var nyss på ultraljud (v.11+6) och allt såg bra ut så nu kan jag pusta ut!! Jag hade ett MA i våras och har oroat mig konstant under denna graviditet. Jag har nästan överanalyserat symtom. Jag har inte varit illamående alls, bara haft ömma bröst och varit extremt trött. Redan i vecka 8 började bröstens ömhet variera från dag till dag och det gjorde mig självklart orolig. Jag har känt molvärk från och till men vissa dagar har jag inte känt mig gravid alls.

Nu känns det såå skönt att veta att allt ser bra ut och att jag imorgon går in i vecka 13 :)

• annsofie90

Hej alla!

Jag är nu i vecka 13 (12+4). Jag var på KUB förra veckan och allt såg jättebra ut  Skrattande
    Jag tänkte höra med er andra hur pass mycket "växtvärk" och molvärk ni känner av?
    Vissa dagar märker jag knappt av det, kan spänna till någon sekund här och var.
    Andra dagar kan jag ha mer ihållande.

Även om det inte är det mest behagliga med växtvärken så skulle jag gärna känna den hela tiden för att veta att något händer där inne Flört

• annsofie90
    Milleman skrev 2015-10-24 07:51:40 följande:

Fast jag ser och känner att det är livmodern som är bulan under naveln när jag ligger ner. Men visst, saker och ting bakom kan ju ha svullnat av. Men med sonen var jag tjock nu.

Men att illamående, ljudkänslighet, trötthet, buffar och allt det där försvunnit gillar jag inte :/

Jag känner exakt likadant!! Jag tycker inte att magen växer alls och jag har inga andra symtom! Jag är i v 15 (14+1). Jag var på KUB när jag var i slutet på v 12 (11+8) och då såg allt jättebra ut och det var låg risk för kromosomfel. Jag hade inga tydliga symtom då heller så allt är ju säkert bra nu också men man blir ju så orolig och det går inte att tänka på något annat. Jag ska på RUL 23 november så det är ju en hel månad kvar. Har du varit på något UL än?
  • annsofie90

Nu har vi också varit på RUL och allt såg bra ut från topp till tå!! Det blir en tjej! Kände det på mig på nåt lustigt sätt. Så skönt att kunna slappna av nu och börja handla lite smått :) 18+3 idag.

• annsofie90

Vi har haft ett tjejnamn länge - Alicia !
    Jag har haft det namnet i bakhuvudet ända sedan jag i nian (2005!) praktiserade på ett dagis och fick bra kontakt med en jättegullig liten ettårig tjej som hette Alicia.

• annsofie90

När ska ni till BM nästa gång?
    Jag tycker att det är ett väldigt stort hopp mellan mina besök. Jag var senast i september på inskrivning v.10 och ska inte tillbaka förrän i januari, då är jag i v.25.
    Jag har ju varit på KUB i vecka 12 och RUL nu i vecka 19 men det var inte "min" barnmorska som gjorde dom. Det togs ju heller inga prover då eller vikt osv utan det antar jag görs vid nästa besök.
    Jag vet att det blir tätare besök ju närmare slutet man kommer men det känns bara lustigt att inga prover kontrolleras under de här veckorna.

Hur är det för er?

• annsofie90

Hej alla! Jag har en lite lustig undran kanske men jag är idag i v 21 (20+3). Jag har känt lite rörelser och små buffar sedan cirka v 18. (Jag har moderkakan i bakvägg). Jag känner dom dock fortfarande bara när jag sitter ner och aldrig när jag står upp! Inte heller när jag ligger ner lustigt nog. Det känns också som att de blir mycket tydligare när jag drar upp byxorna (resår) över magen och att buffarna då nästan "följer med" byxkanten.

Ni som har börjat känna rörelser, känner ni dom även när ni står upp?

• annsofie90

Hej alla! Nu är jag i vecka 28 (27+2). Jag har känt sparkar och rörelser i många veckor nu. Det jag tycker är lite jobbigt är att det kan variera så mycket från dag till dag. Vissa dagar är det nästan konstanta rörelser för att sedan i ett par dagar vara läskigt lugnt. Som igår, då kände jag bara lite på morgonen och sen inte förrän kvällen igen (trots att jag tog det lugnt hela dagen). Idag har det varit mer igen. Hur är det för er?

• annsofie90

Samma här Milleman och Linnet83! Igår var det sånt liv och bök i magen så det nästan gjorde ont och idag knappt någonting! Kan inte tänka på annat nästan. Jag har upplevt det här tidigare, senast i måndags då det var läskigt lugnt och sen var det full rulle igen fram till idag. Vet inte när man ska ringa in, det har ju varit så här förut som sagt men blir lika orolig varje gång. :(

• annsofie90
    Milleman skrev 2016-02-08 21:28:29 följande:

Vad har ni för sf-mått (och vecka)?

Blev mätt hos BM i måndags, då v.29+3 var SF-måttet 29.
    Jag ligger ett litet snäpp över medelkurvan.
  • annsofie90

Har ni planerat/ansökt om föräldrapenning ännu?
    Jag har skickat in "Intyg om graviditet" och min arbetsgivare har anmält min årsinkomst osv så nu är det bara att börja planera (tänkte göra det via Mina sidor på FK). Jag är dock osäker på när jag ska göra det för att vara säker på att inte vara för sent ute. Jag tänkte börja ta ut föräldrapenning 11 april, (BF 21 april).

• annsofie90

Den här veckan har jag varit på MVC 3 gånger. Hade ett vanligt besök i måndags. Då hade jag lite högt blodtryck, 150/95. Jag fick lämna urinprov direkt och det visade 1+ på äggvita. Fick komma tillbaka igår och lämna morgonurinprov och nytt blodtryck. Samma blodtryck men ingen äggvita i urinen, skönt! Fick träffa en läkare idag, då var blodtrycket bättre igen, 140/85. Fick även göra TUL och bebisen vägde cirka 2900 g, dvs ca 5% över medel och allt såg bra ut. Måste ändå lämna blodtryck och urinprov några gånger i veckan framöver, men skönt att dom vill ha koll!

Jag jobbade min sista dag idag så nu ska det bli skönt med ledigt! Vecka 36+6 idag och jag mår faktiskt jättebra, bara trött och lite sammandragningar ibland.

• annsofie90

I måndags 11/4 kl 07:09 kom vår lilla flicka! Vecka 38+3. Blev igångsatt på grund av havandeskapsförgiftning (blodtryck 150/100 och 3+ i äggvita). Allt gick bra men då jag inte reagerat så kraftigt efter 5 doser Cytotec under söndagen så fick jag en morfintablett och en sömntablett för att sedan få nya doser Cytotec under måndagen. Men en timme efter det (01:20) så gick vattnet och jag fick kraftiga värkar nästan direkt. Därefter hade jag jättekraftiga och täta värkar fram till 06:20 och 07:09 är hon född. Var tyvärr ganska groggy av sömntabletten hela tiden. Vi fick komma hem i onsdags.

Svar på tråden BF april 2016