Inlägg från: Romashka |Visa alla inlägg
  • Romashka

BF april 2016

Hej!

Är ganska nyplussad (fick positivt test den 15/8) och har preliminärt BF den 21/4. Har en son på 3,5 sen tidigare. ) Så jag vill gärna vara med i er grupp.

Tänkte höra med er andra vilka vitaminer/tillskott ni äter nu. Medan vi försökte bli gravida tog jag dagligen 1 tablett av "Mitt val kvinna" + 1 tablett "Tillskott Folsyra". Ringde till MVC idag och hörde med dem och de sa att det räcker enbart med "Tillskott Folsyra" nu.

Vad har ni andra för erfarenheter. Vet ni om man kan "överdosera" folsyra?

• Romashka

Hej! En fråga ang. KUB. Ni som gjort det, i vilken vecka var ni när ni lämnade blodprovet resp. gjorde UL? Jag ska på inskrivning hos min BM den 28/9 (då är jag i v 11 (10+3). Hinner man ta alla prov då? Har hört att KUB ska göras före v. 13.

• Romashka

Hej! Brukar läsa denna tråd men skriver sällan någonting. Jag väntar mitt andra barn, var beräknad 19/4 men än så länge har ingenting hänt. När vi väntade storebror, blev jag igångsatt på 42+0 så jag räknade nästan med att jag skulle gå över även denna gång. Men jag hoppas bara att denna gång, kommer förlossningen igång av sig själv! ????????????????????????

• Romashka
    EmmaRobin skrev 2016-04-21 07:37:07 följande:

Hade BF igår och är redan trött på att ha gått över tiden ???? Man vill ju inget annat än att träffa den lilla krabaten nu!! Är till och med så sambon går och är otålig som få ????

Jag har gått 2 dagar över tiden och är också hur less som helst nu!! Detta är mitt andra barn så jag hade verkligen hoppats att det ska komma igång av sig själv denna gång. Var iaf hos min BM idag. Om inget händer fram till onsdag nästa vecka, ska vi på s k UL-kontroll (så är reglerna i Sthlm i alla fall). Då kollar de bebisen med UL, att den mår bra, att det är tillräckligt med fostervatten mm.
  • Romashka

Jaha, då gick man in i v 42 (41+0) idag. Suck.... Och inte ett enda tecken på att bebben vill ut själv. (( Tröstar mig med att idag ska vi i alla fall på ett "kontroll UL" (tydligen ska alla göra ett sådant när man går in i v 42 enligt nya regler). Så får man se lillen i alla fall! ) Och om inget händer av sig själv till nästa vecka så borde det bli igångsättning senast nästa onsdag för mig. Men vi får se vad de säger idag på kontrollen...

• Romashka
    EmmaRobin skrev 2016-05-01 19:21:04 följande:

Är nästan så man vill gråta. Är idag 11 dagar förbi BF Man börjar undra om den lille nånsin vill komma ut :-P

Förstår precis hur du menar. Är själv 12 dagar över BF idag (41+4) och mer frustrerad än någonsin. Och det är ändå mitt andra barn (med första sattes jag också igång på 42+0). Känns ungefär som att min kropp inte klarar av att börja föda själv. Så jäkla trist!! (( Och frågor från alla vänner och bekanta gör inte saken lättare direkt: va, har ni inte fött än??!! Vill bara gömma mig och inte se/prata med någon förrän det här är över.....
  • Romashka
    EmmaRobin skrev 2016-05-03 10:35:47 följande:
    Jag är 13 dagar över idag. Ska in på ultraljud senare idag och kolla tillväxten, mängden fostervatten och andra kontroller. Så man hoppas ju nästan att man blir igångsatt, eller iaf får en tid till det.

Men är s du säger. Det värsta just nu är ju alla som frågar hela tiden, och man måste bita sig i tungan för att inte bli allt för otrevlig.
    Hur gick UL? Hoppas alla kontroller var ok. Hur är reglerna där ni bor vad gäller igångsättning? Här i Sthlm sätts man igång senast på 42+0. Vi åker in imorgon till sjukhuset så jag hoppas verkligen att imorgon (eller senast övermorgon) har vi vår lille kille i famnen! )
  • Romashka
    EmmaRobin skrev 2016-05-05 03:20:55 följande:
    Jag blev igångsatt i v 41+6. Alla kontroller var okej utom mitt blodtryck som va högt. Så lite därför jag blev igångsatt för att de inte ville dra ut på tiden.

Vår lilla plutt föddes 4/5 klockan 03.09 <3

Från det att jag blev igångsatt till han kom ut tog det 10 och en 1/2 timme. Så med andra ord rätt snabbt för att va första bebisen och igångsättning med gel
    Grattis!! )

Vi åkte in igår för att få igångsättning men då visade det sig att jag redan var öppen 4 cm och hade lite värkar (som jag dock knappt kände av för de var så svaga). Så man spräckte bara hinnorna och sedan började värkarna bli starkare och starkare. Vi var klara inom 4 timmar och vår lille kille föddes också den 4/5 dock kl 23.01. ))) Kul att de är födda samma dag! )))
  • Romashka
    EmmaRobin skrev 2016-05-06 22:04:32 följande:
    Ooh vad kul Grattis!! Ja det va lite skoj med samma datum på våra pojkar

Hur mycket vägde han och hur lång va han?
    Vår pojke vägde 4110 gr och var 52 cm lång. Er då? )
  • Romashka

Hej!
    Tänkte höra med er hur det går med era små? Vår lilla kille är 8 dagar idag och det går väl bra. Men han vill amma jättemycket hela tiden och accepterar absolut inte att bara ligga i babysitter eller i din säng (inte ens korta stunder). Börjar genast gråta och skrika. ( Han brukar sova en lång stund mellan ca 12-15 på dagarna, men när han vaknar efter det, vill han bara bli buren hela tiden, vilket resulterar i att jag bara sitter med honom i soffan hela kvällarna (och ammar) eller bär omkring på honom. Börjar kännas lite småjobbigt eftersom jag inte kan hjälpa till med något överhuvudtaget hemma, känns det som. Matlagning, städning och ta hand om stora syskonet, har hamnat på min man och han gör ju allting (tack gode Gud), men jag märker att även han börjar bli trött nu... Hur har ni andra det med amningen? Ammar era små lika mycket eller har ni längre intervaller mellan amningarna? Imorgon får vi hembesök av BVC, ska se hur mkt han gått upp i vikt under veckan. Börjar bli orolig att han är hungrig (kanske min mjölk inte räcker till) och vill därför amma hela tiden.

• Romashka
    Milleman skrev 2016-05-12 20:10:50 följande:

Tänk på att det varit väldigt varmt senaste dagarna. Vår tjej har ätit oftare och mer än vanligt. Värmen tar hårt på dem.
    Tuva hatar att ligga på rygg. Hon vill ligga på sidan i både babynest och vagn. På rygg skriker hon.
    Jag pumpar ut och ger på flaska (ville inte amma) och kompletterar med ersättning. Så vi kan hjälpas åt. Men min man har ändå fått ta mer med storebrorsan, framförallt de första tre veckorna när han var ledig från jobb.

8 dagar gammal är ju inte mycket, det tar tid märkte vi att komma in i allt med två barn osv. Tuva blir en månad imorgon och vi börjar landa men senast idag bröt jag ihop av stress. Och nu sitter jag här med en bebis som gråtit från och till i 2,5 timme. Vet inte hur jag ska rodda kvällen om hon fortsätter. Min man jobbar hela natten.

Tack för ditt svar. Nej, det är verkligen inte lätt med två barn. Vår äldsta är 4 år och 3 mån och förstår rätt mycket redan men han behöver ju också tid och uppmärksamhet osv. Så min man tar mest hand om honom och jag är med den lille.

Nu har BVC varit hemma hos oss och vägt och det visade dig att lillkillen har gått upp med 115 gr på en vecka, vilket är helt ok. Så barnmorskan tyckte att jag kunde fortsätta med helamning och inte vara orolig över viktökningen. Det var skönt att höra för jag vill verkligen amma.

Tycker också att det funkar lite bättre nu kvällstid. Kan lägga den lille i babysitter (åtminstone korta stunder, 5-10 min) och hinna göra ngt snabbt under tiden. Idag sov han också rätt lång stund på dagen (mellan ca 11.30-15.30) så då hann man få undan en hel del grejer.
  • Romashka
    Malla1 skrev 2016-05-12 20:35:56 följande:
    Jobbigt att du behöver bära på honom så mycket, jag vet jag har det oxå så, dock så vägrar min ligga ner alls inte ens i vagnen på dagtid, så jag bär på henne antingen i armarna eller i bärselen från morgon till kväll, och jag som är själv hela dagarna med dom stora barnen måste göra alla måsten, tvätta städa laga mat osv, så jag gör det med henne helt enkelt, som att hänga tvätt kan ta timmar för mig för jag hinner hänga några plagg, sen måste jag vagga lilltjejen sen hinner jag hänga några fler plagg, då måste jag kolla 1 åringen som är sjövild och bara hittar på massa bus. Hade önskat att hon kunde sova själv åtminstone 1 timme per dag men icke, och hon sover bara små korta stunder nu, annars är hon vaken mest hela tiden. Hon blir 4 veckor imorgon.
    Förstår precis hur du menar. Hoppas det lättar snart för er del. Kanske blir bättre lite efter att de fyllt en månad?
Svar på tråden BF april 2016