Inlägg från: Emmmmm |Visa alla inlägg
  • Emmmmm

BF april 2016

Rutinproverna visade på hypotyreos som nu ska behandlas med Levaxin. (Aldrig haft innan). Tydligen medför det risk för utvecklingsstörning hos bebisen men att de flesta barnmorskor inte ens kollar dessa prover så man skulle inte vara så orolig. Men det känns ju verkligen inte kul att få reda på.. :( tidigare grav har jag inte haft det. Inte kul att behöva ta massa tabletter heller.. Fler som har erfarenhet av detta?

• Emmmmm

Hej det som ska vara under 2,5 var 3,5 vilket det nu är.. Så det känns ju inte så kul. Ska man bara gå och oroa sig hela graviditeten för grav utvecklingsstörning då? Hur kan jag kolla om jag måste avbryta graviditeten? Ska hämta ut Levaxin idag

mammatillEllie skrev 2015-10-08 08:15:32 följande:

På mig konstaterades hypotyreos 2011, ca 6 mån efter jag fick min dotter. Denna graviditeten får jag ta prover var 4-6 vecka för att hålla koll på värdena. Än så länge har jag fått höja till 125 mg och bm tror att det kommer bli minst en höjning till. 

Ligger man rätt i värdena ska det inte vara någon fara för bebis men det gäller att kolla det med jämna mellanrum.

Vet du vad ditt TSH låg på?

• Emmmmm

Okej tack, blev lite lugnare.. Funderade på om det kan ha påverkat att jag tog mina prover typ kl 2:30 på natten på jobbet (kroppen går på lågvarv vid nattjobb så kanske även sköldkörteln?).

mammatillEllie skrev 2015-10-08 09:52:58 följande:

3,5 är ett ganska bra värde ändå. Jag låg på ungefär det samma nu när de fick höja min Levaxin dos. Min läkare sa att så länge man ligger 5 så är det inget som påverkar. Sen vill de gärna pressa värdena till 1 när man är gravid.

När jag fick mitt konstaterat låg mitt TSH på 86 (bara som jämförelse)

• Emmmmm

Varit på Kub idag, fått se den lilla vilden. Fick 1:1500 för downs syndrom vilket de räknar som låg risk men jag tycker det låter som ganska hög risk om man jämför med tex 1:20 000 som de flesta verkar få :S

• Emmmmm

Nackspalten var svår att möta för bebisen var helvild men typ 1,9-2,1

• Emmmmm

Det tog lång tid för oss också under kub. Helvild bebis som inte samarbetade. Och då började jag skratta och det hjälpte ju inte heller till precis ;)

• Emmmmm

Jag fick snitt beviljat sist. Inte alls svårt, de kan inte neka om du har en bra anledning och kan motivera den under aurorasamtalen. Jag är jättenöjd med mitt val och det finns massor som kan hända vid vaginal födsel så snitt kändes säkrast för mig och framförallt min bebis.

Nonym skrev 2015-10-18 16:35:21 följande:

Jag har funderat på att begära snitt när jag ska föda, även fast det är mitt första barn. Mamma födde mig på mindre än två timmar (hennes första) och min syster kom innan första krystvärken, född hemma alltså, både mamma och min syster kunde ha dött. Jag var tre när det här hände och känner mig livrädd för att föda, iom att jag upplevde det hela ganska traumatiskt.

Hur tror ni sjukvården ser på det? Jag pratade med BM redan på inskrivningen och hon bokade in mig för aurora-samtal

• Emmmmm

Nej självklart är snitt inte heller säkert. Man kan tex ha en deal att man får ett datum för snitt och skulle värkarna sätta igång innan så får man känna då hur pass tryggt det känns att försöka föda vaginalt och säger man då till så blir det snitt om så önskas.

• Emmmmm

Samma för mig, bara lite illamående ibland. Könnernibga rörelser och hör inget med dopplern. Men å andra sidan var det likadant med min dotter och hon mådde ju alla tiders. Så det blir vad det blir men visst är ovissheten irriterande

Svar på tråden BF april 2016