Inlägg från: squib |Visa alla inlägg
  • squib

BF april 2016

Hallonblomman skrev 2015-09-04 09:12:25 följande:

Med förra barnet blev vi erbjudna kub men avböjde, kommer nog avböja denna gång med (även om det vore kul o se bebis) men även o barnet har DS så är h*n Välkommen, Älskad och efterlängtad ändå ?

Vi kommer ändå få ultraljudet trots att vi avböjer kub. Precis vår tanke. Detta barn är så älskat redan.
  • squib
    Issi skrev 2015-09-04 09:51:51 följande:

Jag är i 9+5 och upplever samma sak, mår inte alls lika illa idag och brösten känns knappt. Hoppas på spökvecka och inget annat. Har UL på måndag innan min inskrivning, väldigt schysst tycker jag så att man vet att man inte skriver in sig i "onödan". Sedan skaj ag göra KUB i v 13...

Vad kul med ul redan! Vad tidigt ni har inskrivning. Vilket landsting tillhör du?
  • squib
    Maalon skrev 2015-09-04 18:51:48 följande:

Är 9+5 tidigt för inskrivning? Jag går och klagar över att jag får vänta så lång tid och min inskrivning kommer vara på 8+1 haha :P Jag bor för övrigt i Norge så det skiljer sig väl säkert från svenska system :)

Haha. Jag vet inte om de skiljer på först eller andraföderskor också. Jag ska ha mitt andra jag har varit på s.k. hälsosamtal nu 8+6 och ska på inskrivning 21 okt då är jag i v 16+0. Har då innan gjort ett ul. Det är så olika från landsting i Sverige så kan tänka mig att det skiljer en hel del i grannländerna också.
  • squib
    linuslotta skrev 2015-09-04 14:33:10 följande:

Håller med dig.

Om man kan göra tester för att se avvikelser tycker JAG att man tar chansen till det. Oavsett hur efterlängtat barnet är så är det inte rätt att sätta barn till världen som kanske kommer lida sig igenom livet. Då tänker man ju mer på sig själva än det kommande barnet. Och dessutom har man fler barn sedan innan så kommer ju tiden inte kanske räcka till för det barnet på samma sätt OM det föds ett barn men någon sjukdom.

MEN detta är min åsikt (o troligen kommer inte alla tycka som jag)

Tycker det var väldigt intressant det du skrev. Jag har aldrig tänkt på det åt det hållet. Jag har tidigare inte gjort kub men erbjöds nu pga av att jag flyttat till annat län där kub alltid erbjuds. Anledningen till att jag har tvekat är att de aldrig precist kan säga att barnet har en avvikelse eller sjukdom. Vad jag förstått får man en sannolikhetssiffra där 1 på 200 var dåligt enligt min bm. Dock låter 1 på 200 väldigt osannolikt (trots att risken förstås finns) att få just ett barn med en kromosomavvikelse. Jag antar att man kan få ännu lägre siffror också. Men tycker att utslaget man får är ganska vaga. Sedan vet jag att de med dålig skala från kub erbjuds fostervattensprov där själva provtagandet i sig är en risk. Så det är kluvet det där. Vet du mer om det? Jag har letat info för att veta om vi skulle ta kub eller inte men faktiskt inte hittat så bra info förutom det som finns på 1177.
  • squib

Vad sa släkten? Mitt illamående håller i sig, men har börjat få småsug helt plötsligt. Idag var det rostade cashewnötter! Mmmmm :)

Pauliina skrev 2015-09-07 21:55:23 följande:

Hejsan på er! Går in i vecka 10 imorgon , 1/4 avklarat! Jag har nu varit fri från illamåendet i två veckor. Lite orolig är man, kan tillochmed dricka kaffe igen. Molvärk är nog de enda jag känner.

Ska till bm på torsdag, blodsocker, blodtryck och urinprov ska också lämnas. Och så har vi berättat för dem i släkten, magen går INTE att dölja, haha. Hoppas ni alla mår bra!

• squib
    Pauliina skrev 2015-09-08 21:58:46 följande:

Svärmor va den som gav bäst reaktion, hon börja gråta den stackarn :) mamma va lite "jaha" men hade förväntat de. Annars har de bara varit "ja om de är de ni vill, grattis"..

Ja småsug har jag med, speciellt efter center/plopp/all choklad ;) sedan är jag konditor så de blir en del bak. Igår gjorde jag kanelbullekladdkaka :)

Nu vill jag inte verka dum. Men är det ert första eller andra barn? Du har säkert skrivit det! :)

Haha. Härlig reaktion. Min mamma vet redan om det. Hon vill berätta för alla. Svärmor kommer också bli själaglad. Men mest av allt, när man väl vågar berätta, så kommer vår dotter som är 3 år bli gladast. Hon tjatar om en bebis varje dag. :)
  • squib
    Pauliina skrev 2015-09-10 08:31:08 följande:

Bm besök idag, blodsocker och blodtryck ska tas och urinprov lämnas .

Hur gick bm besöket? När är ditt ul? :)
  • squib
    snowybaby skrev 2015-09-14 17:34:30 följande:

Jag är i v 10 9+2. Men är så orolig för hela dagen har de gjort ont i magen. Huggit och dragit i nederdelen av magen. Har ringt 1177 men de sa att dessa veckor växer livmodern väldigt snabbt och därför kan de kännas extra mycket. Men om smärtan blir outhärdlig eller jag får blödningar ska jag åka in. Ska ringa min BM om de inte gått över tills imorgon. Nån som känner igen sig?

Jag hade för två veckor sen (är nu i 10+5) så ont i just höger sida av magen. Jag var jätteorolig. Men det har försvunnit. Jag frågade min bm och hon sa att det troligtvis var ligamentsmärtor. Det var precis som du beskrev hugg och drag. Höll på av och till hela dagarna. Men är nu som sagt borta. Hoppas detta kan lugna dig något. Hoppas du mår bättre snart.
  • squib
    Pauliina skrev 2015-09-14 20:16:45 följande:

Resultatet från blodprovet från bm-besöket kom idag. Hcg nivån va hög (kollade tecken på missfall), 62000 låg de på så hon sa att jag va "jättegravid" :) järnvärdet låg på 17 (kollat genom blodet) så nu gäller Niferex :( nästa besök 15/10 sedan efter de ul i slutet på oktober :) någon mer som ska kolla kön?

Jag hade också dåligt järnförråd. Inte förvånad, likadant vid förra grav. Vad ska du göra på nästa besök? Vi har ul om exakt 15 dagar! Kan knappt bärga mig. Jag har drömt om att det skulle vara tvillingar!!??

Vi kommer inte ta reda på kön, vi vill att det ska bli en överraskning. :)
  • squib

Jag hade glömt bort att immunförsvaret blir sämre vid grav. Öroninflammation. Jag har såååå ont! Obligatoriskt seminarium imorgon i skolan jag undrar hur jag ska orka. Däremot har illamåendet försvunnit. Så tacksam för något.

Håller med om att tiden går långsamt. 13 dagar kvar till ul för oss.

Svar på tråden BF april 2016