Inlägg från: ellami |Visa alla inlägg
  • ellami

BF april 2016

MeMon skrev 2015-10-09 17:09:54 följande:

13+5 idag och morgonen började med rosa/bruna flytningar och har fortsatt under dagen. På kub för 1,5 vecka sen så såg allt bra ut men mitt förra ma började på precis samma sätt. Usch, vilken ångest... Försöker intala mig att det är vanligt men inte lätt..

Är det inte du som haft en del blödningar den här graviditeten trots att allt sett fint ut på ultraljuden? Isåfall tror jag o håller tummarna för att det är samma sak igen, kanske bara sköra slemhinnor eller lågt sittande moderkaka. Men förstår din ångest, måste vara hemskt, skulle åkt in om jag vore du för att slippa oron. Hoppas allt är bra!
  • ellami
    Emmmmm skrev 2015-10-13 22:38:18 följande:

Varit på Kub idag, fått se den lilla vilden. Fick 1:1500 för downs syndrom vilket de räknar som låg risk men jag tycker det låter som ganska hög risk om man jämför med tex 1:20 000 som de flesta verkar få :S

Hur var nackspalten?
    Tänk på att det där är typ 0,06 procent att något ska va fel så det är ju en bra siffra :) men förstår att du är frågande, det var jag när jag fick 1:7000... Undrade varför jag inte fick bästa liksom haha. Men om nackspalten såg fin ut hade jag inte oroat mig.
  • ellami
    Pauliina skrev 2015-10-15 09:30:35 följande:

Idag är de ett bm besök för min del. Jag bad om ett besök mellan förra besöket och rul som är 5/11. Egentligen bara för att kolla så allt är som de ska med blodtryck och så. Om jag vågar så ska jag fråga om hon kan försöka och lyssna efter hjärtljuden, men vet att de kan vara för tidigt.

Jag fick ett besök mellan kub och rul i v 15, mest pga oron efter mitt MA i v 13 senast. Gulligt av min bm. Hursomhelst frågade jag om vi kan lyssna på hjärtat, vet att det annars inte är rutin att man gör det förrän första besöket efter rul, vilket brukar va kring v 20 och framåt men å andra sidan brukar man inte heller ha några besök mellan inskrivning och rul. Absolut vi kan prova sa hon men att det kan va svårt att hitta hjärtat. Kan tala om att hjärtat hittade hon på ett ögonblick :) var inte alls svårt, hehe. Var så mysigt!
  • ellami

Någon som börjat känna rörelser? Jag har moderkakan i framvägg precis som med ettan och då kände jag inget förrän v 20 men då vart det en rejäl och tydlig spark, kände alltså inget fladder eller så innan. Nu är jag i v 16 och det känns nästan som en omöjlighet med moderkakan i framvägg men både idag och igår har jag vid några tillfällen känt små buffar låångt ner där bebisen bör vara, alltså inga fantomsparkar som har med tarmarna att göra. Men det är ju så korta ögonblick som jag känner buffarna att jag inte kan känna efter om det verkligen är bebis. Men nu kändes det precis igen och jag börjar bli mer o mer övertygad!

• ellami
    Nonym skrev 2015-10-18 16:35:21 följande:
    Jag har funderat på att begära snitt när jag ska föda, även fast det är mitt första barn. Mamma födde mig på mindre än två timmar (hennes första) och min syster kom innan första krystvärken, född hemma alltså, både mamma och min syster kunde ha dött. Jag var tre när det här hände och känner mig livrädd för att föda, iom att jag upplevde det hela ganska traumatiskt.

Hur tror ni sjukvården ser på det? Jag pratade med BM redan på inskrivningen och hon bokade in mig för aurora-samtal
    Att det gick fort för din mamma innebär inte att det kommer gå fort för dig. Min graviditet och min förlossning var allt annat än lik mammas tre graviditeter och förlossningar.

Det krävs en hel del för att få snitt beviljat. Aurorasamtal är bra. Tycker man ska ge det en chans, alltså gå in i det med positiv inställning. Den hjälp man får hjälpte en vän till mig otroligt mycket som hade dödsångest inför sin förlossning. Nu ser hon fram emot en andra vaginal förlossning. Själv hoppas jag också på ännu en vaginal förlossning, är mer rädd för snitt...
  • ellami
    Emmmmm skrev 2015-10-18 22:53:12 följande:

Jag fick snitt beviljat sist. Inte alls svårt, de kan inte neka om du har en bra anledning och kan motivera den under aurorasamtalen. Jag är jättenöjd med mitt val och det finns massor som kan hända vid vaginal födsel så snitt kändes säkrast för mig och framförallt min bebis.

De beviljar inte snitt till höger och vänster (vilket det finns en anledning för), beror säkert på från fall till fall men lätt? är det nog inte. Alltså klart man kan få snitt i slutändan ändå om man vägrar men de gör allt annat för att det ska vara en sista utväg. Finns många risker för både mor och barn med kejsarsnitt, så säkrast är det nog inte, men det är ju olika hur vi alla känner inför de olika sätten.
  • ellami

Är det bara jag som önskar en snabb förlossning? :p inte sådär supermegasnabb så jag inte hinner åka in såklart, men skulle inte heller vilja krysta i 2 timmar som sist.. Fy! För mig låter det som en dröm att bebisen bara kommer sådär fort o oväntat men det kanske inte heller är så kul? Annars tyckte jag det var en häftig upplevelse. Min första började med att vattnet gick och pga att jag har/hade gbs fick jag komma in direkt, skulle bli igångsatt samma morgon men värkarna kom strax efter vattenavgången, dock behövde jag värkstimulerande dropp för det gick så segt. Det var häftigt när det sa splash! Undrar hur det börjar den här gången, brukar kanske va lika?

• ellami
    Issi skrev 2015-10-20 08:55:17 följande:
    Klart du ska längta till RUL =) Man får ju ändå utgå från att allt är bra, måste vara väldigt ovanligt att man upptäcker något helt oväntat på Rul. Har du gjort ngt UL tidigare i grav?

En annan grej, har ni börjat handla in grejer till barnet? jag har ju en dotter sedan innan och har mkt hemma, kläder osv. Har dock slägnt hennes skötbord och den gamla brio vagnen är uttjänt så den ryker också. Men förutom att ordna skötplats, en ny (el beg) vagn och någon slags skötplats så tänkte jag lgiga lågt (och säng förstås men det har vi). Tänkte bara ha ltie kläder i min byrå, inte göra ett "rum" till hen ännu, vill gärna hålla nere på prylarna (inkl kläderna, hade alldeles för mkt kläder när dottern var nyfödd så himla onödigt) så mkt som möjligt nu när vi har en 3 åring hemma som drar fram ALLT HELA TIDEN. Känner en stor befrielse inför denna tanke, hur tänker ni?

När det gäller vagn funderar jag på Kronan City eller Bugaboo Buffalo. Vill ha en med fyra hjul som funkar på grusvägar men som är smidig på buss och i stan, därav är svängbara framhjul ett måste. Har span på blocket men ska åka till ngn affär och testa båda också... Någon som köpt redan? eller har bestämt sig?
    Jag har en bugaboo buffalo nu till min ettåring. Älskar den vagnen tokmycket! så nu har vi givetvis skaffar oss en donkey syskonvagn, spännande att få prova den även om jag älskar buffeln så mycket att det kommer vara hemskt att behöva sälja den haha.

Vi har inte köpt något annat förutom vagnen, det mesta har vi sen första, både babyskydd med bas, babysitter, skötbord, egensytt babynest, bärsele men funderar på att sälja (babybjörn one) och skaffa ergobaby, sonen kommer fortsätta sova i sin spjälsäng men vi har en liten bedside crib (också sonens) som bebisen ska ha det första halvåret. Babygymet sålde vi för den ratades helt men det kan man köpa när bebis är född om jag ser att det behövs. Osv. Vi behöver mao inte så mycket mer nytt... Är sugen på en ny skötväska bara. Blir det en pojk har vi gott om kläder men skulle ändå vara mysigt att köpa lite nytt. Blir det en flicka så blir det massor med shopping iallafall :)
  • ellami

Åh måste dela med mig av en häftig grej!! Har känt små buffar sen 15+0 och lite fladder vid enstaka ögonblick redan innan det. Nu i v 16+1 känner jag bebis så tydligt. Flera buffar och småsparkar åt gången. La mig ner raklång precis och tog upp tröjan och då kunde jag se även utanpå magen!! Det trodde jag inte! Och häftigt att det är så långt ner, ser och känner bebis strax ovanför blygdbenet liksom. Undra om jag verkligen har moderkakan fram denna gång med eller om hon såg fel när jag kan känna det så tydligt och även se rörelser utanpå:)

• ellami
    Solen87 skrev 2015-10-22 17:30:25 följande:

För min del är det 13 dagar kvar till Rul! Åh vad sakta det går nu!

Samma här! Skulle ha 10/11 men flyttade till veckan innan. Så nära nu :)
  • ellami
    Milleman skrev 2015-10-24 10:45:57 följande:
    Jag har ju haft mängde med symptom som nu bara försvunnit tvärt typ. Skulle gärna vilja veta att bebisen lever. Vill ju inte gå runt och tro att jag är gravid om jag inte skulle vara det längre. Men jag har inga blödningar och inte ont. Så eg borde man väl tro det bästa! Har RUL 18/11 och det känns långt dit just nu. Var på ul i v 10 och då såg allt bra ut. Vecka 14+4 nu.
    Missförstå mig rätt. Det är JÄTTEHÄRLIGT att vara pigg och orka laga mat och umgås med sonen igen. Om jag bara visste att bebis mår bra.
    Kram till dig, vet hur fruktansvärt det är att gå runt och oroa sig sådär. Jag skulle råda dig att prata med din bm, kanske få komma in och lyssna på hjärtat för att försäkra dig om att allt är bra. Men det är ju rätt vanlig att symptom försvinner efter första trimestern. Du gjorde inget kub?
  • ellami
    Bfapril2016 skrev 2015-10-29 18:55:05 följande:

Rolig tråd som jag måste börja följa :) Jag har BF 26 april, första barnet. Vi gjorde KUB test för två veckor sen så känner mig ganska lugn nu efter det, när man fått sett bebis. 30 november har vi rutinultraljudet. Nyfiken på om det är en pojke eller flicka så hoppas man kan se något då.

Skickar en bild från KUB ifall någon vill våga sig på en gissning  

Ser ut som en pojke utifrån både nub och skallteorin tycker jag, men jag är å andra sidan ingen expert :D
    Välkommen till tråden och grattis till bebisen!
  • ellami
    ellami skrev 2015-10-29 19:32:58 följande:
    Ser ut som en pojke utifrån både nub och skallteorin tycker jag, men jag är å andra sidan ingen expert :D
    Välkommen till tråden och grattis till bebisen!
    Kan tillägga att jag inte ens är säker på om det är nubben jag ser. Haha. Men tycker det är kul att gissa på kub bilder!
  • ellami

Jag har också känt rörelser tidigt denna gången, från v 15 ca. Nu är jag v 19 och känner tydliga rörelser och buffar varje dag sen ett tag tillbaka. Med ettan kände jag inget förrän en rejäl spark i v 20 dagen efter rul, hade då livmodern i framvägg men även nu på kub så sa hon att livmodern verkar va i framvägg. Jag undrar om hon misstagit sig.

Har rul imorgon och är inte nervös alls pga att jag ju känner bebis, men med ettan minns jag att jag var livrädd som många av er här. Var nästan inställd på att bebis hjärta inte skulle slå och ville kräkas av nervositet i väntrummet men allt såg ju bra ut. Tänk på att det är extremt ovanligt att få tråkiga besked på rul! Håller tummarna för oss alla att allt ser bra ut :)

• ellami
    Pauliina skrev 2015-11-04 21:13:28 följande:

En fundering. Jag är i V 17+1 (17+6 enligt bm) och har Rul imorgon. Stämmer de att de görs tidigast 18+0? Har ju ingen lust att få åka därifrån och komma tillbaka nästa vecka :( de skiljer ju "bara" 5 dagar. Sen kan de ju givetvis vara så att jag är längre gången än jag tror.

Nej det är inte för tidigt men kanske inte optimalast. Här gör de helst 18+/19+ pga att man kan se lite bättre då, men rul kan göras och görs på en del ställen redan från 17+, ibland tom så tidigt som i 16+. Men får du ett nytt rul är det ju bara att tacka och ta emot tycker jag ;)

Jag hade mitt RUL idag, underbart <3 hon mätte till 18+6, bf 30 mars men sa att de inte ändrar på datumet jag fick på kub utan utgår från det. Så jag fick behålla 3 april (18+2) vilket känns bra för jag har fått 3 april som bf på tre ultraljud och det stämmer perfekt med min ägglossning som jag vet exakt när den inträffade.
  • ellami
    Pauliina skrev 2015-11-04 22:01:44 följande:
    Kommer ihåg att jag fick göra två med första, men de va för att han låg konstigt. Kommer inte ihåg vilken vecka jag va i. Men hur som så älskar jag tanken av att få se plutten imorgon :)
    Just det måste fråga om du minns, hur låg han om han låg konstigt? Min bebis låg också konstigt idag.. Fick inte ens någon bra bild alls, bm kämpade i en kvart med att få bebisen att lägga sig rätt mot slutet för bra profilbild men icke. Envis liten. Hursomhelst låg bebis typ uppochner och med ryggen vänd.. Var svårt att hänga med och se vad som var vad, förstod inte hur bm lyckades. tog extra lång tid. Men jag hoppas hon verkligen lyckats se allt, annars hade hon sagt det va? Man blir ju så nojig att de missar nåt fel eller så pga det
  • ellami

Hur är det med fb grupp? Nu känner jag mig redo att va med i en om man får :)

• ellami
    Issi skrev 2015-11-05 14:52:12 följande:

Ja absolut! Tänker mest att det är bra om hon kan vara där lite granna iaf, så att jag då som sagt får- VILA :) i 9e månaden är man ju inte precis redo att gå ut i skogen och leka varje dag som jag minns det och en treåring behöver ju på stimulans.
    Men om man tar ut fp så borde hon ju iaf få gå 15 timmar/vecka? vilket ändå hjälper jättemkt både för mig och henne... Så att ta ut fp borde ju vara att föredra framför semester den här gången. Semester kan man ju ta ut lite på sommaren sedan istället...

Tror inte du kan ta ut fp för äldre barnet och samtidigt ha henne på fsk? Låter lite ologiskt iaf men kan ha fel :) Det är väl snarare att om du tar fp för annat yngre barn så får äldre syskonet vara på fsk 15h eller 30h vissa kommuner. Men du kan ju ta fp för den ofödda men såklart tråkigt att slösa dagar innan barnet ens är fött.
  • ellami
    mammatillEllie skrev 2015-11-10 20:46:29 följande:

Dumma jag köpte en doppler och hittar inte bebisens hjärtljud Önskar verkligen att jag låtit bli detta. Rul om 2 veckor, lär bli låånga veckor.

Vart har du testat att lyssna? Prova rätt långt långt ner och lägg på ordentligt med gel.
Svar på tråden BF april 2016