• Fanny b

Snälla förklara för jag förstår inte!!!

Anonym (Fattar ej) skrev 2015-08-01 14:54:11 följande:
    Det handlar inte om att man inte klarar av det, det handlar om att kanske lämna/hämta på träningen/skolan ibland, torka rumpan om den andre föräldern är i trädgården och du är inne, kanske hjälpa till med tandborstningen om bion pratar i telefon eller så. Jag menar inte stora saker, utan småsaker som "man göra av bara farten" för att man tycker om sin sambo och barnet. Småsaker som förgyller vardagen och tillvaron.
    Man kan tycka om både barn och sambo utan att vilja göra dessa saker. När det gäller hämtning/lämning på skolan så ska barnet gå efter föräldrarnas tider, om bonusföräldern vill göra det någon blir det som någon skrivit en bonus, men det ska inte vara ett måste. När det gäller hämtning/lämning till träningar så tycker jag det är upp till bioföräldrarna att ta ansvar över detta, när de går på med att barnet ska få göra en aktivitet, och inte själv kan ta sig dit, måste det finnas en rutin för detta.

Om man inte vill göra dessa saker så tycker jag det inte handlar om småsaker utan då är upp till bioföräldern att göra detta. Och då kan denne inte prata i telefon när barnet ska borsta tänderna.
  • Fanny b
    Anonym (Vem är du?) skrev 2015-08-01 15:23:31 följande:
    Barnet SKA inte alls gå efter föräldrarnas tider. Om nya partners har möjlighet, och vill, lämna och hämta så går det utmärkt.
    Det går lika utmärkt att bonusbarnen går efter bioförälderns tider. Det är självklart så att om bonusföräldern vill hämta/lämna så är det inget problem heller, men det som är viktigt är att bonusföräldern vill detta och att detta inte tas för givet, så om denne inte kan/vill hämta ska detta accepteras.

Sedan handlar det också om vad bonusföräldern gör på sin fritid. Om man tex har en aktiv fritid och ofta gör något på fritiden kanske det inte alls passar att hämta bonusbarnet och sedan passa det kanske i flera timmar innan sambon kommer hem.
  • Fanny b
    Anonym (Fattar ej) skrev 2015-08-01 17:19:08 följande:

Jag blir fortfarande förvånad över hur ni använder ordet "passar", "jag passar sambons barn" till exempel. Jag förstår att har du en aktiv fritid efter jobebt att du då inte hämtar bonus från skolan, men att du sen ser det som att man "passar" barnet så fort bioföräldern inte är där tycker jag låter märkligt. Och att man inte kan borsta bonus tänder om bion sitter i telefon eller ngt är oxå märkligt i mina öron. Det känns som att man itne har accepterat "hela paketet". Då kan man lika gärna vara sambos varannan vecka! Det hade varit ngt! :D

Så länge barnen man tar hand om inte är ens egna tycker jag man passar dem, detta i sig behöver inte vara något negativt.
    Jag tycker att så länge barn behöver passning så är det upp till bonusföräldrar att bestämma när och om de vill passa dem, så om man inte tex inte vill borsta tänderna på bonusbarnet får detta göras när sambon är närvarande.
    Om då sambon är telefon eller gör något annat får det ske när hen är klar, alternativt, sambo får borsta tänderna på barnet före denne ringer eller pratar i telefon.

Varför måste man som bonusförälder ta hela paketet? Jag tror att när bonusföräldern själv får hur mycket ansvar, eller inget alls över bonusbarnet så ökar chanserna att relationerna mellan sambon och bonusbarnet blir bra. För om inga krav finns på att bonusföräldern ska ta hand om bonusbarnet så tror jag bonusföräldern har lättare att leva med bonusbarn, samt kan skapa en bra relation med barnet. Bioföräldern vet då att denne har huvudansvaret och inte kan boka in saker utan barn utan att kolla om bonusföräldern kan passa barnet. Eller om inte denne vill passa barnet alls, ordna md barnvakt., på detta sett blir det inga bråk om att bonusföräldern ska passa barnet,

En annan aspekt är ibland är det så att bioföräldern har en annan syn på uppfostran än bonusföräldern, och bonusföräldern har generellt lite att säga till om. Om det är så och bonusföräldern inte tar ansvar för bonusbarnet så kan bonusföräldern ta distans från detta, om tex inte barnet för bioföräldern behöver plocka undan efter sig får dess förälder göra det,
  • Fanny b
    My Little Man skrev 2015-08-01 19:40:56 följande:

Jag förstår egentligen inte dessa tråder.

Tror de allra flesta är överens om att en styvmor/far som blir sur och tvär bara barnet lyfter en finger på fel tidpunkt, som är elak, fryser ut eller på andra sätt behandlar barnet dåligt, inte är en bra styvförälder/extravuxen.

Men vad är svårt att förstå med att man kan göra olika och fortfarande ha det bra/hyfsad bra hemma? Det finnes inget recept på hur man ska vara som ny vuxen. Det finns inga regler på hur barnen, föräldrarna eller den/de nya ska bete sig utöver att vara respektfull. Så varför bry sig med att klanka ner på folk som väljer att närma sig andra människor (barnen) på ett annat sätt, från en annan vinkel? Att hellre vara en som stödjer barnets förälder utan att krav ställs? En som får ta den tid den behöver för att i egen takt få bygga upp en relation med barnen? En som gör saker baserat på frivillighet?

Inget är rätt eller fel.

Oavsett vilken väg man väljer kan det gå åt helvete.oavsett vilket sätt man väljer kan det bli bra.

Att inte förstå är ok, men respektera att andra hittar sätt som passar bättre för dem.

• Fanny b
    Anonym (Fattar ej) skrev 2015-08-01 21:43:50 följande:
    Jag håller med dig om att det kan se olika ut och vara bra/dåligt ändå. Absolut. I min TS menar jag att jag läser många negativa rubriker och trådar som är skrivna av just styvföräldrar som verkligen verkar tycka illa om sina bonusar. Klarar man inte av en bonus så tycker jag inte att man ska ge sig in i leken överhuvudtaget.
    Min uppfattning är att det är få trådar på fl där bonusföräldern ogillar bonusbarnet som person, utan de flesta sådana trådar handlar om att de är arga/frustrerade över något som har med bonusbarnet att göra, som tex att de får ta mer ansvar än de vill över bonusbarnet, eller handla om dess andra förälder är besvärlig.

Som en parallell kan det verka som många biologiska föräldrar ogillar sina barn i trådar på fl, för de omnämns oftast som jobbiga av olika anledningar, men där är också orsaken till negativa känslorna något annat än att de ogillar barnet.

Svar på tråden Snälla förklara för jag förstår inte!!!