Snälla förklara för jag förstår inte!!!
Om man inte vill göra dessa saker så tycker jag det inte handlar om småsaker utan då är upp till bioföräldern att göra detta. Och då kan denne inte prata i telefon när barnet ska borsta tänderna.
Jag blir fortfarande förvånad över hur ni använder ordet "passar", "jag passar sambons barn" till exempel. Jag förstår att har du en aktiv fritid efter jobebt att du då inte hämtar bonus från skolan, men att du sen ser det som att man "passar" barnet så fort bioföräldern inte är där tycker jag låter märkligt. Och att man inte kan borsta bonus tänder om bion sitter i telefon eller ngt är oxå märkligt i mina öron. Det känns som att man itne har accepterat "hela paketet". Då kan man lika gärna vara sambos varannan vecka! Det hade varit ngt! :D
Jag förstår egentligen inte dessa tråder.
Tror de allra flesta är överens om att en styvmor/far som blir sur och tvär bara barnet lyfter en finger på fel tidpunkt, som är elak, fryser ut eller på andra sätt behandlar barnet dåligt, inte är en bra styvförälder/extravuxen.
Men vad är svårt att förstå med att man kan göra olika och fortfarande ha det bra/hyfsad bra hemma? Det finnes inget recept på hur man ska vara som ny vuxen. Det finns inga regler på hur barnen, föräldrarna eller den/de nya ska bete sig utöver att vara respektfull. Så varför bry sig med att klanka ner på folk som väljer att närma sig andra människor (barnen) på ett annat sätt, från en annan vinkel? Att hellre vara en som stödjer barnets förälder utan att krav ställs? En som får ta den tid den behöver för att i egen takt få bygga upp en relation med barnen? En som gör saker baserat på frivillighet?
Inget är rätt eller fel.
Oavsett vilken väg man väljer kan det gå åt helvete.oavsett vilket sätt man väljer kan det bli bra.
Att inte förstå är ok, men respektera att andra hittar sätt som passar bättre för dem.