Inlägg från: Anonym (Fattar ej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattar ej)

Snälla förklara för jag förstår inte!!!

Överallt läser jag om styvföräldrar som har svårt med sin relation till bonus. En sak som återkommer är "det är väl hans barn så varför ska jag hämta på förskola/fritids?". Seriöst?? Förklara för jag fattar inte??? Bor man med en man/kvinna som har barn sen innan och man VALT att LEVA ett liv tillsammans, under samma tak då är man en FAMILJ. Vad jag vet så hjälps man åt i en familj! Där finns inget "ditt och mitt" utan VÅRT. Jag förstår att man inte kan älska sin bonus som man älskar sina egna barn men du får väl för helsike RESPEKTERA bonusens existens och behandla hen som den familjemedlem som hen faktiskt är!!!
    För gör du inte det så förstår jag verkligen varför du är skild från första början och kan lova att det nya förhållandet kommer inte hålla för att inte tala om den skadan du gör mot det stackars bonusbarnet som redan har det jobbigt! Skärp er!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-02 20:24
    Tack samtliga som svarat. Efter att ha läst ALLT i tråden, kan jag med gott samvete ta tillbaka vissa av mina uttalanden. Jag håller med om vissa saker som några av er nämnt, har faktiskt till och med förstått lite/ lärt mig lite mer (och det tackar jag för!). Sen finns det ff saker som jag inte håller med om, men så kommer det att alltid vara, som sagt så är vi olika. Jag önskar alla en fortsatt bra helg och tack för att ni medverkat i tråden. Adjö!

• Svar på tråden Snälla förklara för jag förstår inte!!!
  • Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Hm) skrev 2015-07-31 18:28:23 följande:

Klart man ska respektera barnen, men rent juridiskt så har en bonusförälder inget som helst ansvar för bonusbarnen, alls. Inga skyldigheter att hjälpa till med dem.
    OM en bonusförälder ändå gör det - vill ta ansvar och hjälpa till så är det ju just det - El STOR BONUS ;)

Rent juridiskt ja, det förstår jag. Men rent MORALISKT? Varför inleda ett liv med någon om man inte kan hjälpa till att ta hand om dens barn under tiden barnet är där?? Fattar ff inte??
  • Anonym (Fattar ej)
    Drottningen70 skrev 2015-07-31 18:29:06 följande:

Håller inte med riktigt.. Ja man är en familj och ja man ska respektera och vara vänligt inställd till barnet. Däremo ser jag inte att man har några skyldiheter att hämta på dagis, natta, torka rumpan eller skjutsa till fotbollsträningar. Barnet har ju redan en mamma och pappa. Visst kan man hjälpa till att avlasta sin partner om man känner för det men man har ingen skyldighet och det är inget han kan förvänta sig.

Jag tycker att man visst har skyldigheter gentemot FAMILJEN. Annars är man ingen familj. Kan man inte torka rumpan eller skjutsa till en träning har man ingenting där att göra.
  • Anonym (Fattar ej)
    Drottningen70 skrev 2015-07-31 18:40:20 följande:
    Barnet har redan en mamma och pappa. Att välja att bli del av familjen innebär inte att man tar på sig ett föräldraansvar. Jag kan rent av anse att det är moraliskt tveksamt att att göra det. Barnet har som sagt redan en mamma.
    Jag säger inte att du ska vara en mamma, men du är trots allt en extra vuxen i barnets liv och det är du som valt att komma in i bonusens liv inte tvärtom då får du väl hjälpa till att ta hand om det oxå? Tänk om en förkollärare skulle säga samma sak? "nej, varför ska jag torka hen i rumpan? Hen har ju redan en mamma och en pappa? Det står ingenstans i läroplanen att jag ska torka en rumpa/näsa etc."
  • Anonym (Fattar ej)
    Anonym (B) skrev 2015-07-31 18:43:47 följande:

Jag valde min man TROTS hans barn, det innebär inte att jag inte gillar bonus eller hittar på saker och har kul med honom. Men jag har valt att inte skaffa barn eller ta ansvaret som barn innebär. Min man valde inte heller att skaffa barn MEN han har valt att ta ansvar för barnet som blev, och det klarar han utan att sätta några krav på mig.

Att DU anser att man måste ta ansvar och fixa är ditt problem, har barnet vettiga föräldrar klarar de sig utan att det kommer in andra vuxna och "tar ansvar".

Tar ansvar? Det är rent hyfs i mina ögon! Så om du ser bonusen misshandla en katt i trädgården så sitter du kvar i soffan för att hen har redan två föräldrar??
  • Anonym (Fattar ej)
    Anonym (What?) skrev 2015-07-31 18:44:15 följande:

Kanske handlar lite om när man kom in i bilden? Om barnen är över 10 eller till och med tonåringar så kanske man inte kan komma in på samma sätt. Jag lever själv med mina två barn och min sambo som inte är deras pappa. Han har funnits med sen de var 1 och 3 år gamla, nu är dom 6 och 8 år. Här hjälps vi verkligen till med allting, förutom att jag nattar fler kvällar än honom. Men han hjälper till med hämtning, lämning, dusch, borstar tänder och allmän omvårdnad överhuvudtaget. Han köper kläder till dom vid behov, skor etc. Inget jag propsat på honom utan han gör det för han vill. Nu får vi ju hoppas att vi håller ihop, när man läser här verkar han alldeles för underbar med oss.

TACK! Äntligen!! Jag får tårar i ögonen för att din sambo verkar så "ovanlig"! Det är ju såhär det ska vara :) Köp en blomma till honom idag och berätta hur fantastisk han är, för det verkar verkligen inte vara många som är som han! Grattis till er <3
  • Anonym (Fattar ej)
    Drottningen70 skrev 2015-07-31 19:00:06 följande:
    Vad kommer din frågeställning ifrån? Är du en bonusmamma som tagit på dig att bli extramamma till din bonus och vill höra hur bra och unik du är eller är du en biomamma som är sur över att exets nya kvinna slipper torka ditt barn i rumpan?
    Jag är varken det ena eller det andra. Är lyckligt gift med barnens pappa. Det är därför jag inte förstår.
    Drottningen70 skrev 2015-07-31 19:23:41 följande:

Men som sagt att det skulle vara en förväntning eller en moralisk skyldighet bara för att man flyttat ihop kan jag absolut inte hålla med om. Jag skulle aldrig acceptera att en ny partner med barn hade såna förväntningar på mig och aldrig heller skulle jag förvänta mig nåt sådant.

Som medmänniska har jag svårt att överhuvudtaget förstå hur man kan resonera som du. Jag kan inte hjälpa det. Jag ser vad du skriver men jag förstår inte det. Tycker det är sjukt egoistiskt på alla sätt och vis.
    Drottningen70 skrev 2015-07-31 19:04:47 följande:
    Givetvis inte. Har man tagit på sig ansvarer för att ta hand om barnet medans pappa är borta så har man också ansvar för att tillgodose barnets behov under den tiden. Annars får man tacka nej till att vara ensamt med barnet. Däremot anser jag inte att det är en skyldighet eller nåt som min partner kan förvänta sig av mig bara för att vi är ett par, att jag ska vara barnvakt.
    Här tycker jag till exempel att du tar på dig ansvaret i samma stund du bestämmer dig för att bo under samma tak som barnet och dess förälder.

• Anonym (Fattar ej)

Jag erkänner att jag inte förstår. Och har ni Styvföräldrar inget "mer" att komma med så fortsätter jag att inte förstå och det är mitt problem. Tycker bara så fruktansvärt synd om alla bonusbarn som måste leva med en sådan egoistisk vuxen i sin närhet. <3 All styrka till er bonusar <3

• Anonym (Fattar ej)
    Fiona M skrev 2015-08-01 14:21:34 följande:

Vad är det för konstig förälder som lassar över ett föräldraansvar på den nya partnern TS?

DÄR ligger det konstiga i mina ögon.

Det har jag väl aldrig skrivit? Jag menar inte de idioter som skaffar sig en ny partner för att lassa över ansvaret. Jag menar de som inleder ett förhållande med en person som redan har barn och vägrar att hjälpa till med det barnet.
    Anonym (C) skrev 2015-08-01 13:20:08 följande:
    Så "rent moraliskt" är det inte föräldrarnas uppgift att ta hand om sina barn , utan den nya partners?

Varför skaffar barn om man vill dumpa över dem till någon annan?

Jag tar gärna hand om andras barn , vänners , släktingars också , men skulle dumpa en pappa som inte vill ta hand om sitt barn.

Det har jag inte heller påstått. Jag tycker det är omoraliskt att som styvförälder inte ERBJUDA sig att göra det överhuvudtaget!

Jag pratar inte om de som lassar över en massa  ansvar på styvföräldrarna, jag förstår att sådana människor finns oxå, det är inte rätt det heller anser jag. Jag menar att man HJÄLPS ÅT. Jag tycker att det är konstigt att styvföräldern ofta (om man läser trådar på FL) inte VILL hjälpa till överhuvudtaget med bonus, det är för mig konstigt.
  • Anonym (Fattar ej)
    Anonym (ofta) skrev 2015-08-01 10:00:22 följande:

Jag upplever att det ofta är bonusmammor som har svårt för sina bonusbarn och inte bonuspappor. Troligen för att det ställs fler krav, om än outtalat, på bonusmammor än på bonuspappor. Och kanske också för att det är fler kvinnor här än män :-P

Min egen erfarenhet är att män ofta är mjäkiga och inte vill ta en konflikt med mamman.
    Jag har haft bonusbarn i två omgångar, nr ett gick smidigt då barnen var större, pappan tog ansvaret själv och jag inte hade några krav på mig att fungera som förälder. Om de var där när inte pappan var hemma så klarade de sig själva, det enda var att om jag lagade mat så lagade jag till dem också, men det är ju liksom självklart. Däremot, om de inte meddelade att de skulle till oss under mammavecka, ja då kunde de inte räkna med att det fanns mat heller. Vissa maträtter är ju svåra att utöka hipp som happ men det var de ok med. Kommunikation och att föräldern samordnar med bonusföräldern är nog a och o.

Gång nr två var det värre med. Pappan hade noll och intet intresse för sitt barn men ville inte ta konflikten med barnets mamma. Alltså hade han umgänge fast han inte var intresserad och mamman tilläts ändra som hon ville för det enda han ville när hon ringde var att få lägga på. Innan jag kom in i bilden innebar det också att han åkte till henne så fort hon ville ha hjälp. Det kunde vara allt i från att sätta upp en tavla, skjutsa henne och handla till att passa barnet så hon kunde duscha eller gå till tvättstugan.
    När han träffade mig valde han själv att inte åka till henne för sånt, skjutsades hon och handlade åkte vi vanligen med båda två för då passade vi på att handla också, men då betalade inte han hennes mat vilket han gjort ibland tidigare för att hon 'glömt' plånboken eller liknande.

Det var så klart mitt fel, den där nya bitchen som tvingade honom att sluta bry sig om sitt barn. (Hur nu att sätta upp en tavla åt henne och stå till pass för hennes infall var för barnets skull begriper inte jag, men tydligen så är det så...) Att pappan aldrig velat ha barn med henne glömde hon bort tror jag. Att han aldrig haft mer än helgumgänge, en dag åt gången även innan mig glömdes också bort i all bitterhet.

Visst finns det bonusföräldrar som är vidriga, men det finns minst lika många bioföräldrar som är det, om inte mer, för de som stannar hos någon som beter sig som skit mot deras barn är inte bättre själva.

Absolut. Jag håller med dig. Just nu handlade TS inte om bioföräldrar utan om styvföräldrar. Men jag förstår att även bion kan vara röttägg, starta en tråd om det och fråga gärna hur sjutton de tänker där! alltid intressant med diskussioner :)
  • Anonym (Fattar ej)
    Fiona M skrev 2015-08-01 14:38:33 följande:

OK, hur mycket "hjälpa till" pratar vi om då?

Jag vet ingen som inte hjälper till ibland, men därifrån till att dela/nästan 50-50 är steget ganska stort.

Hur kommer det sig att föräldern går från att ha klarat all barnskötsel själv i x tid, till att förlita sig på sambon?

Har man dessutom vv så har man väl än mer ork och lust som förälder att ta hand om sitt barn?

Det handlar inte om att man inte klarar av det, det handlar om att kanske lämna/hämta på träningen/skolan ibland, torka rumpan om den andre föräldern är i trädgården och du är inne, kanske hjälpa till med tandborstningen om bion pratar i telefon eller så. Jag menar inte stora saker, utan småsaker som "man göra av bara farten" för att man tycker om sin sambo och barnet. Småsaker som förgyller vardagen och tillvaron.
  • Anonym (Fattar ej)
    Anonym (pappa) skrev 2015-08-01 16:23:31 följande:
    Jag har läst TS och bara TS, och jag vet att text tolkas olika av olika personer. Jag tolkar TS som att hon, precis som jag, reagerar mot styvföräldrar som önskar barnet/n försvunnet, som suckar och stönar när barnet är i närheten, som vägrar ta i barnet med tång och absolut inte kan tänka sig att "sitta barnvakt" i 20 minuter när andra föräldern åker till affären, som blir sur för att föräldern behöver ta hand om barnet ibland, som kort och gott inte kan respektera barnet barnets existens. Det är vad jag tror att TS handlar om. Och det är ett liv som är så långt ifrån mig och mina värderingar man bara kan komma. Som TS skriv: En familj. Där hjälps man åt. Sen kan det absolut vara olika grad av "hjälpas åt", och jag vet absolut att steget mellan att respektera barnet och föräldern och deras relation, och att ha det som vi har det är gigantiskt, och det är många steg emellan, men att bli ihop med någon som har ett eller flera barn är ett paketköp och man blir en familj och man kan inte låtsas som att barnen inte finns bara för att det är hans eller hennes barn.

Det MÅSTE finnas ett eller flera mellanting mellan att ignorera, klaga på allt ett barn gör/att barnet existerar och "tandborstning och rumpetorkning". Som sagt, som TS skrev, det minsta man kan göra är att respektera att barnet existerar och är en familjemedlem. DÄR har vi miniminivån. Annars kan man vara särbo eller kk eller något.

Jo, då, det finns gott om människor som säger att vi gör fel. Även här på FL, men kanske inte i just den här diskussionen.
    Oh tack! Äntligen någon som har tolkat min text helt rätt! :)

• Anonym (Fattar ej)

Jag blir fortfarande förvånad över hur ni använder ordet "passar", "jag passar sambons barn" till exempel. Jag förstår att har du en aktiv fritid efter jobebt att du då inte hämtar bonus från skolan, men att du sen ser det som att man "passar" barnet så fort bioföräldern inte är där tycker jag låter märkligt. Och att man inte kan borsta bonus tänder om bion sitter i telefon eller ngt är oxå märkligt i mina öron. Det känns som att man itne har accepterat "hela paketet". Då kan man lika gärna vara sambos varannan vecka! Det hade varit ngt! :D

• Anonym (Fattar ej)
    My Little Man skrev 2015-08-01 19:40:56 följande:

Jag förstår egentligen inte dessa tråder.

Tror de allra flesta är överens om att en styvmor/far som blir sur och tvär bara barnet lyfter en finger på fel tidpunkt, som är elak, fryser ut eller på andra sätt behandlar barnet dåligt, inte är en bra styvförälder/extravuxen.

Men vad är svårt att förstå med att man kan göra olika och fortfarande ha det bra/hyfsad bra hemma? Det finnes inget recept på hur man ska vara som ny vuxen. Det finns inga regler på hur barnen, föräldrarna eller den/de nya ska bete sig utöver att vara respektfull. Så varför bry sig med att klanka ner på folk som väljer att närma sig andra människor (barnen) på ett annat sätt, från en annan vinkel? Att hellre vara en som stödjer barnets förälder utan att krav ställs? En som får ta den tid den behöver för att i egen takt få bygga upp en relation med barnen? En som gör saker baserat på frivillighet?

Inget är rätt eller fel.

Oavsett vilken väg man väljer kan det gå åt helvete.oavsett vilket sätt man väljer kan det bli bra.

Att inte förstå är ok, men respektera att andra hittar sätt som passar bättre för dem.

Jag håller med dig om att det kan se olika ut och vara bra/dåligt ändå. Absolut. I min TS menar jag att jag läser många negativa rubriker och trådar som är skrivna av just styvföräldrar som verkligen verkar tycka illa om sina bonusar. Klarar man inte av en bonus så tycker jag inte att man ska ge sig in i leken överhuvudtaget.
  • Anonym (Fattar ej)

Tack samtliga som svarat. Efter att ha läst ALLT i tråden, kan jag med gott samvete ta tillbaka vissa av mina uttalanden. Jag håller med om vissa saker som några av er nämnt, har faktiskt till och med förstått lite/ lärt mig lite mer (och det tackar jag för!) Solig Sen finns det ff saker som jag inte håller med om, men så kommer det att alltid vara, som sagt så är vi olika Glad Jag önskar alla en fortsatt bra helg och tack för att ni medverkat i tråden. Adjö! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Snälla förklara för jag förstår inte!!!