Snälla förklara för jag förstår inte!!!
Lever med en man som har ett barn sedan innan. Jag är inte barnets mamma, försöker inte vara det och vill verkligen inte vara det. Varför förväntas att en partner till en förälder ska hålla på och leka förälder? Som folk säger har barnet (eventuellt) både en mamma och en pappa som har skapat barnet. Det är deras ansvar att det ska funka, funkar det inte för den ena föräldern i vardagen så bör kanske föräldern förändra sin situation. Dela upp barnets vistelse på ett annat sätt, gå ner i arbetstid, arbeta närmre hemmet eller dylikt. Varför ska "bonusföräldern" komma in som en barnvakt och vara någon form av avlastning? Och avsätta sin tid på att göra de biologiska föräldrarnas uppgifter? Det är deras ansvar som föräldrar, som sätter barnet till världen, att lösa det. Ingen annan. Blir så trött på folk som ska hålla på och utnyttja andra så de själva ska få mer tid. Varför skaffar folk barn om de inte kan ta hand om dem villkorslöst och göra uppoffringar? Skaffar jag någonsin barn så vet jag åtminstone hur jag inte vill vara, och skaffar jag barn så ger jag mig f-n på att ställa upp för barnet i alla lägen. De som håller på att lägga ansvar på "bonus" och säga att det är en skyldighet för bonus att ställa upp som om det vore ens egna barn, borde tänka om. De enda som har skyldigheter är modern och fadern (eller hur nu den biologiska familjen ser ut, men diskussionen verkar vara väldigt heteronormativ och jag talar också ur ett heteronormativt perspektiv då det är min referensram i det här fallet).