• Birgitta02

13åring som stjäl

Som bonusmamma kan du inte göra så mycket. Eftersom hon inte får några som helst konsekvenser lär inte detta sluta. Jag har varit med om mitt ena barn snott pengar ur en kompis kassaskrin. Det barnets föräldrar hade koll på pengarna. Efter ett par timmars "förhör" från min sida bröt mitt barn ihop och erkände. Han fick betala från sin veckopeng varje lördag till skulden var betald. Surt för honom. Likaså när han som 7-åring snott godis från affären. Han fick gå ner till affären med mig, erkänna, be om ursäkt, betala godiset som slängdes. Så vitt jag vet har han aldrig stulit efter det.

• Birgitta02
    Anonym (Vera) skrev 2015-07-31 20:46:31 följande:

Hon vägrar komma och äta middag- stängt in sig på sitt rum. Pappan tycker synd om henne, jag blir irriterad på både henne och honom. Hon surar och skyller allt på mig - pLötdligt är det synd om henne?

Din sambo är en fegis. Han vågar inte ta konflikten och det rider 13-åringen på. Hon VET att du vet. Och skäms samtidigt som hon troligen kommer avsky dig eftersom du fattar. Inte nån lätt situation.
  • Birgitta02
    Anonym (Vera) skrev 2015-08-01 21:12:23 följande:

Hur det gått ? Inte alls :/ var ute med hunden imorse och när jag kom hem hade hon stuckit till en kompis. Frågade min man om han verkligen tyckte det var okej, och sa att hon enligt mig hade fått stanna hemma tills pengarna var tillbaka! Nu är klockan 9 på kvällen och hon är inte hemma. Hon ringde och frågade om hon fick sova hos kompisen, hennes pappa sa nej men antar att hon kommer att sova där ändå. Konsekvenser? Nej vad är det. Skapligt irriterad på min man just nu, han saknat helt förmågan att säga nej och säga ifrån. Hon gör som hon vill och han låter det hända.

Stackars barn. Det här barnet kommer samhället fostra senare. HUR skall man lära sig leva i ett samhälle med alla de sociala scills som krävs när man inte ens inom sin egen familj får ta konsekvenser av sitt handlande?
Svar på tråden 13åring som stjäl