• Äldre 1 Aug 10:31
    3956 visningar
    15 svar
    15
    3956

    Hjälp en fullständigt ointresserad tjej välja bil..

    Jag ska skaffa min första bil, är tanken. Är både okunnig och ointresserad, minst sagt.

    Jag inser att man inte kan få allt, men hjälp mig gärna välja utifrån så många av följande punkter som möjligt.

    - Billig att köpa

    - Billig att köra

    - Relativt lätt att laga ifall den går sönder

    Visserligen inte fler än tre punkter. :)

    Jag kommer köra drygt 175-200 mil per månad.

    Hjälp mig!!

  • Svar på tråden Hjälp en fullständigt ointresserad tjej välja bil..
  • Äldre 1 Aug 10:41
    #1
    EmLie skrev 2015-08-01 10:31:54 följande:

    Jag ska skaffa min första bil, är tanken. Är både okunnig och ointresserad, minst sagt.

    Jag inser att man inte kan få allt, men hjälp mig gärna välja utifrån så många av följande punkter som möjligt.

    - Billig att köpa

    - Billig att köra

    - Relativt lätt att laga ifall den går sönder

    Visserligen inte fler än tre punkter. :)

    Jag kommer köra drygt 175-200 mil per månad.

    Hjälp mig!!


    Köp en skitbil som Dacia. De är billiga. Eller om du vill lägga mindre pengar på reparationer - köp en tråkbil som Toyota.
  • Äldre 1 Aug 10:45
    #2

    Mitt tips är att när du hittar något som låter intressant så kolla upp om det finns något test på den begagnad! (jag brukade googla begtest och modell, så kom det oftast upp något i teknikens värld och jag kunde sålla bort bilar med omdömen som "dödsfälla" och liknande)

     

  • Äldre 1 Aug 10:56
    #3

    m.blocket.se/uppsala/Ford_Focus_1_6_Flexifuel_61841600.htm&w=3

    En bil som den, skulle den klara ett par tre år om man kör drygt 200 mil per månad, och vad kostar en sådan i bränsle på ett ungefär?

  • Äldre 1 Aug 11:31
    #4

    Opel Astra

    Peugeot

    Renault Clio

    Håll dig så långt ifrån Ford du bara kan komma

  • Äldre 1 Aug 11:34
    #5

    VW Golf, Polo

    SEAT Ibiza, Cordoba, Leo

    Skoda Felicia, Oktavia

    Audi A3

  • Äldre 1 Aug 11:34
    #6

    VW Golf, Polo

    SEAT Ibiza, Cordoba, Leo

    Skoda Felicia, Oktavia

    Audi A3

  • Äldre 1 Aug 12:13
    #7

    Toyota är bra och billiga bilar som sällan går sönder. Billiga reservdelar är det för det mesta om det är något som behöver fixas. Japanska bilar är överlag bra.

    Franska bilar ska man hålla sig långt i från, det är bara skitbilar. Dom är visserligen sköna att köra men går sönder hela tiden och hemska att skruva på. Det är sagt av väldigt många bilmekaniker som jobbar med det dagligen. 

  • Äldre 1 Aug 13:33
    #8
    Cecese skrev 2015-08-01 12:13:20 följande:

    Toyota är bra och billiga bilar som sällan går sönder. Billiga reservdelar är det för det mesta om det är något som behöver fixas. Japanska bilar är överlag bra.

    Franska bilar ska man hålla sig långt i från, det är bara skitbilar. Dom är visserligen sköna att köra men går sönder hela tiden och hemska att skruva på. Det är sagt av väldigt många bilmekaniker som jobbar med det dagligen. 


    Dock är Toyotas verkstäder dyra med servicen och nya Toyotas håller inte samma kvalité som äldre. Har själv haft en corolla från 95 som var hur bra som helst, mamma köpte en NY corolla 05, men den är bland det värsta jag varit med om, rent kvalitetsmässigt.

    Äldre Toyota, javisst, nyare, NEJ!

    Vad gäller nyare bilar skulle jag rekommendera VAG -koncernen samt de jag skrev i första inlägget.

    Och nej, jag är inte bilmekaniker, men jag är gravt bilintresserad och lagar både egna och andras bilar.
  • Äldre 1 Aug 13:50
    #9
    Nonym skrev 2015-08-01 13:33:32 följande:
    Dock är Toyotas verkstäder dyra med servicen och nya Toyotas håller inte samma kvalité som äldre. Har själv haft en corolla från 95 som var hur bra som helst, mamma köpte en NY corolla 05, men den är bland det värsta jag varit med om, rent kvalitetsmässigt.
    Äldre Toyota, javisst, nyare, NEJ!

    Vad gäller nyare bilar skulle jag rekommendera VAG -koncernen samt de jag skrev i första inlägget.

    Och nej, jag är inte bilmekaniker, men jag är gravt bilintresserad och lagar både egna och andras bilar.
    Det kan vara att Toyota blivit sämre på senare tid, jag har har aldrig haft en ny bil så det kan jag inte uttala mej om. Men äldre Toyotor är riktigt bra bilar som rullar år efter år. Min Corolla -91 har aldrig krånglat och jag har bara behövt byta slitdelar på den. Jag har haft den i ca 8 år och andra ägaren och jag vet att ägaren före skötte den perfekt. 

    Märkesverkstäder är dyra och iaf där jag bor kostar det ungefär samma i timpenning på alla. Jag lämnar aldrig in på verkstad utan mitt ex fixar på min bil mot en liten kostnad. Han är utbildad bilmekaniker och har jobbat med det i ca 25 år så han kan det mesta. En fördel med äldre bilar är att man kan göra det mesta själv (eller med hjälp) bara man har kunskapen. Nya bilar måste in på verkstad för minsta lilla och man får knappt göra nåt alls på dom.
  • Äldre 1 Aug 14:04
    #10
    Cecese skrev 2015-08-01 13:50:38 följande:

    Det kan vara att Toyota blivit sämre på senare tid, jag har har aldrig haft en ny bil så det kan jag inte uttala mej om. Men äldre Toyotor är riktigt bra bilar som rullar år efter år. Min Corolla -91 har aldrig krånglat och jag har bara behövt byta slitdelar på den. Jag har haft den i ca 8 år och andra ägaren och jag vet att ägaren före skötte den perfekt. 

    Märkesverkstäder är dyra och iaf där jag bor kostar det ungefär samma i timpenning på alla. Jag lämnar aldrig in på verkstad utan mitt ex fixar på min bil mot en liten kostnad. Han är utbildad bilmekaniker och har jobbat med det i ca 25 år så han kan det mesta. En fördel med äldre bilar är att man kan göra det mesta själv (eller med hjälp) bara man har kunskapen. Nya bilar måste in på verkstad för minsta lilla och man får knappt göra nåt alls på dom.


    Det är inte heller sant, har man bara kunskap och verktyg går det lika bra att meka med nyare bilar också. Jag lagar bilar från 10-talet och det är egentligen precis lika enkelt, allt som behövs är ett diagnosverktyg så får du reda på precis vad som är trasigt och slipper gissa så mycket (vilket man ofta får göra på äldre bilar)

    Enda skillnaden mot äldre bilar är att nyare bilar har mer utrustning som standard, alltså mer som kan gå sönder, alltså "svårare" att laga
  • Äldre 1 Aug 17:33
    #11

    Om du är totalt ointresserad så faller lätt att laga bort.


    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Äldre 14 Aug 14:06
    #12

    Hej, 

    Det finns ganska många alternativ som passar in på dina behov, dessa varierar också i storlek. Sedan om du har möjlighet att ladda mellan färderna kan även en elbil vara värd att ta i beaktning. Nedan har jag listat några småbilar/halvkombis som jag tror skulle passa. För mer ingående rådgivning är du varmt välkommen att kontakta www.wayke.se/buddy

    Toyota Yaris El-hybrid:
    www.wayke.se/sok/toyota/yaris/elhybrid
    Skoda Fabia: 
    www.wayke.se/sok/skoda/fabia
    Volkswagen polo:
    www.wayke.se/sok/volkswagen/polo
    Seat Ibiza:
    www.wayke.se/sok/seat/ibiza


    Ford Fiesta:
    www.wayke.se/sok/ford/fiesta

    För mer ingående rådgivning är du varmt välkommen att kontakta www.wayke.se/buddy

    Mvh


    Wayke Buddy


  • elyse
    Äldre 14 Aug 14:09
    #13

    Toyota Yaris

    Nissan Micra

    Ford Focus

  • Anonym (E)
    Äldre 14 Aug 14:10
    #14
    Wayke Buddy sponsrat skrev 2018-08-14 14:06:25 följande:

    Hej, 

    Det finns ganska många alternativ som passar in på dina behov, dessa varierar också i storlek. Sedan om du har möjlighet att ladda mellan färderna kan även en elbil vara värd att ta i beaktning. Nedan har jag listat några småbilar/halvkombis som jag tror skulle passa. För mer ingående rådgivning är du varmt välkommen att kontakta www.wayke.se/buddy

    Toyota Yaris El-hybrid:
    www.wayke.se/sok/toyota/yaris/elhybrid
    Skoda Fabia: 
    www.wayke.se/sok/skoda/fabia
    Volkswagen polo:
    www.wayke.se/sok/volkswagen/polo
    Seat Ibiza:
    www.wayke.se/sok/seat/ibiza


    Ford Fiesta:
    www.wayke.se/sok/ford/fiesta

    För mer ingående rådgivning är du varmt välkommen att kontakta www.wayke.se/buddy

    Mvh


    Wayke Buddy


    Tror nog ts hunnit köpa sina bil på 3 år....
  • Anonym (Man_4­7)
    Äldre 15 Aug 07:46
    #15
    Anonym (E) skrev 2018-08-14 14:10:04 följande:
    Tror nog ts hunnit köpa sina bil på 3 år....
    Jupp, men det är spam. Användaren är inne på varenda köpa-biltråd från 1927 och framåt och skriver samma sak. J-a tröttmössor, för mig indikerar det bara vilket företag man INTE ska köpa bilar från. 
Svar på tråden Hjälp en fullständigt ointresserad tjej välja bil..