• Anonym (Fasan)

Plugga på universitet med aktivitetsstöd?

Jag är i Fas3 sedan nyligen och har nu kommit in på en ettårig utbildning till hösten på universitetet. Nu vill jag veta allt om möjligheterna att få ut aktivitetsstödet under studietiden!!!

Det är ju fantastiskt att slippa studielån, så jag vill veta vilka regler som gäller.

Jag ska så klart ringa AF på måndag och prata med dem, men jag är så ivrig att jag tänkte att jag kanske kan få lite info redan nu!

• Svar på tråden Plugga på universitet med aktivitetsstöd?
  • Anonym (Fasan)
    mammaåten skrev 2015-08-01 14:20:16 följande:

Studerar du på heltid räknas du inte som arbetslös.

Nej, men man kan ju ändå få ut aktivitetsstödet även om man är sysselsatt så att man inte behöver delta i aktiviteter eller söka jobb.
  • Anonym (regler)
    Anonym (Fasan) skrev 2015-08-01 14:22:37 följande:
    Nej, men man kan ju ändå få ut aktivitetsstödet även om man är sysselsatt så att man inte behöver delta i aktiviteter eller söka jobb.
    Man får inte studera med aktivitetsstöd. Att plugga är inte samma sak som att vara sysselsatt. För att plugga går du ur fas 3 och tar studielån.
  • Anonym (Fasan)
    Anonym (regler) skrev 2015-08-01 14:34:40 följande:
    Man får inte studera med aktivitetsstöd. Att plugga är inte samma sak som att vara sysselsatt. För att plugga går du ur fas 3 och tar studielån.
    Jo, det är ju det man får numera. Från och med den 3 augusti gäller nya regler och det är dem jag undrar över.

Får man studera redan nu till hösten enligt reglera, eller måste beslutet vara fattat innan man ens söker?!

Skulle jag få igenom det skulle jag ju DÖ av lycka! Jag höll på att dö redan när antagningsbeskedet kom, men det här skulle bara vara grädden på moset!!!!!!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (regler) skrev 2015-08-01 14:34:40 följande:

Det är ju faktiskt helt självklart, annars skulle ju alla med aktivitetsstöd göra så!
  • Anonym (Fasan)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-08-01 14:38:35 följande:
    Det är ju faktiskt helt självklart, annars skulle ju alla med aktivitetsstöd göra så!
    Läs inlägg 4!
  • Anonym (regler)
    Anonym (Fasan) skrev 2015-08-01 14:37:37 följande:
    Jo, det är ju det man får numera. Från och med den 3 augusti gäller nya regler och det är dem jag undrar över.

Källa tack:)
  • Anonym (Fasan)

Så bra, jag hittade den just igen också!

• Anonym (Fasan)

Det står ju tyvärr inte så mycket, så det var därför jag fick en miljon frågor i huvudet. . . Hoppas att någon enda person här vet lite mer!

• Anonym (regler)

Det är ju bra, synd bara att jag inte fick veta det tidigare, det är tyvärr försent för mig att söka till utbildning nu.

• Anonym (Fasan)
    Anonym (regler) skrev 2015-08-01 14:54:55 följande:

Det är ju bra, synd bara att jag inte fick veta det tidigare, det är tyvärr försent för mig att söka till utbildning nu.

Jag sökte en hantverksutbildning (kan man väl säga utan att avslöja för mycket). De gick på antagningsprov och inte på betyg och det var tur för mina gymnasiebetyg är inte så jättebra.

Tänk att de måste ha gillat mitt prov för jag knep en av 20 platser trots hundratals sökande!!!!!!!!! Jag har svävat på små rosa moln sedan beskedet kom.

Varför skrev jag det? För att skryta lite? JAAA! (Jag har inte haft ett skit att skryta med på så många år att det kändes bra att få göra det)
  • Anonym (Fasan)

Puffar tråden lite för att se om det finns någon här idag som vet mer om detta.

• Ungoliant

Det står ju i länken ovan att en individuell bedömning görs, så ingen här kan svara. Det beror på din hantverksutbildning matchar mot behov på arbetsmarknaden och hur den ändrar dina förutsättningar till jobb.

• Anonym (Fasan)
    Ungoliant skrev 2015-08-02 11:16:32 följande:

Det står ju i länken ovan att en individuell bedömning görs, så ingen här kan svara. Det beror på din hantverksutbildning matchar mot behov på arbetsmarknaden och hur den ändrar dina förutsättningar till jobb.

Jo, så är det ju! Jag förväntade mig väl egentligen inte att någon skulle ha svar med tanke på att reglera är så nya, men jag chansade genom att starta en tråd i alla fall. Jag är lite ivrig och uppspelt över det här!
  • Anonym (Fasan)

Om det var någon i tråden som var intresserad så kan jag säga att jag har pratat med AF nu och stödet utgår bara till den dag man fyller 24. Inget för mig, med andra ord.

Men det gör inget! Jag är så glad över det här och ser så ljust på framtiden ändå!!

• Anonym (regler)
    Anonym (Fasan) skrev 2015-08-03 14:56:53 följande:
    Om det var någon i tråden som var intresserad så kan jag säga att jag har pratat med AF nu och stödet utgår bara till den dag man fyller 24. Inget för mig, med andra ord.

Men det gör inget! Jag är så glad över det här och ser så ljust på framtiden ändå!! smile1.gif
    Jaha där ser man. Roligt att man satsar på att unga ska få utbildning och jobb men tråkigt att inte vi äldre också ska få samma möjlighet. Men det lät lite för bra för att vara sant att det skulle gälla alla i fas 3.
Svar på tråden Plugga på universitet med aktivitetsstöd?