Bostadsbyte
Hej!
Har en bostadsrätt lägenhet -etta- som jag köpte på kr 700 000 för 5 år sen och nu är den värd 1,1m. Har privatlån på 190 000 och studielån på 600 /månad. Jobbar fast med bra lön på 45000 /månad.
Jag skulle vilja köpa en bostadsrätt villa/ radhus typ på 2 - 2,2m.
Problemet är att banken är beredd o ge mig hela beloppet om jag säljer min nuvarande lägenhet. Detta vill jag inte göra. Jag tänker behålla lägenheten som investering. Kanske på en vacker dag är den värd ännu mer; lägenheten lägger mitt i stan och är renoverad. Eller i värsta fall kan jag hyra ut den och täcka dess kostnader dvs ränta o amortering och avgifter.
Jag väger bolån valet från bluestep. Räntan kommer o bli betydligt högre men jag kan få hela beloppet utan att break a sweat.
Tänkte att ta bluesteps lån med rörlig ränta och byta till annan bank när lånet på 190tn (se ovan) är löst. Då Kan man få ett väldigt bra erbjudande från Ica bank eller Swedbank med hälften ränta.
Självklart är detta inte det bästa move o göra men det ger mig en ny bostad snabbare.
Frågan är, är det värt o behålla min nuvarande lägenhet? Och låter det som en rimlig plan då man vet att man kan byta banken när som helst förutsatt att lånet är löst.
Kan inte bo i den lilla lägenheten längre. Vill bli gravid och vill flytta så snart som möjligt.
Tack på förhand