• Kindersurprise

Bostadsbyte

Hej!

Har en bostadsrätt lägenhet -etta- som jag köpte på kr 700 000 för 5 år sen och nu är den värd 1,1m. Har privatlån på 190 000 och studielån på 600 /månad. Jobbar fast med bra lön på 45000 /månad.

Jag skulle vilja köpa en bostadsrätt villa/ radhus typ på 2 - 2,2m.

Problemet är att banken är beredd o ge mig hela beloppet om jag säljer min nuvarande lägenhet. Detta vill jag inte göra. Jag tänker behålla lägenheten som investering. Kanske på en vacker dag är den värd ännu mer; lägenheten lägger mitt i stan och är renoverad. Eller i värsta fall kan jag hyra ut den och täcka dess kostnader dvs ränta o amortering och avgifter.

Jag väger bolån valet från bluestep. Räntan kommer o bli betydligt högre men jag kan få hela beloppet utan att break a sweat.

Tänkte att ta bluesteps lån med rörlig ränta och byta till annan bank när lånet på 190tn (se ovan) är löst. Då Kan man få ett väldigt bra erbjudande från Ica bank eller Swedbank med hälften ränta.

Självklart är detta inte det bästa move o göra men det ger mig en ny bostad snabbare.

Frågan är, är det värt o behålla min nuvarande lägenhet? Och låter det som en rimlig plan då man vet att man kan byta banken när som helst förutsatt att lånet är löst.

Kan inte bo i den lilla lägenheten längre. Vill bli gravid och vill flytta så snart som möjligt.

Tack på förhand

• Svar på tråden Bostadsbyte
  • Argentum

Svårt att säga med de uppgifter du lämnat. Står exempelvis inget vad du har för avgift till föreningen etc. Du har endast tagit upp ett privatlån på 190 000 utöver CSN. Antar att du inte har lånet kvar på lägenheten?

Det är väsentliga uppgifter som behövs för att kunna svara på din fråga.

• Anonym (Cookie)

Man kan inte både ha kakan och äta den.
    Bo kvar i lägenheten medan du sparar och betalar av lånen.

• Kindersurprise

Menar du att jag inte bör sälja lägenheten och fortsätt bo i den tills lånet är betalt och sen köpa en ny och äga bägge? Eller ska jag sälja den nu och med vinsten samt nytt lån köpa en ny större lägenhet?

• Anonym (nodice)

Vet ju inte vad det är för stad, men med tanke på hur bostadsmarknaden utvecklat sig de sista 5 åren så låter det inte så imponerande om lägenheten bara ökat med 400k. Är du säker på att det är en bra investering att behålla?

• Argentum

Okej, några fler parametrar att gå på. Du nämner att du önskar köpa antingen bostadsrätt/villa eller radhus. Det är skillnad på dessa boendeformer som för med sig olika typer av kostnader.

Du får enligt SBAB´s förenklade kalkyl (se sbab.se) ca 1,6 miljoner i lån om du betalar in ca 300 000 i kontantinsats för ett köp av bostadsrätt med en avgift på ca 4000:-/månad.

Har du inte dom pengarna så kan du alltid belåna din nuvarande lägenhet till ca 85% av lägenhetens värde vilket blir 935 000:- . Idag har du ett lån på 530 000 och då kan du använda den ökade belåningen på 405 000 som en kontantinsats på ditt nya boende.

Så långt, nu skulle du i praktiken kunna köpa dig en ytterligare bostadsrätt för 2 miljoner efter att ha belånat din nuvarande bostadsrätt till 935 000.

Jag tycker du ska vända dig till fler etablerade bolåneinstitut/banker efter det att du gjort en ekonomisk kalkyl och se vad du kan få för erbjudanden

Det är ju inte så att mitt ekonomhjärta slår volter över vare sig upplägget eller lämpligheten i affären. Men just det hade du inte ställt en fråga kring så jag lämnar det därhän.

• XEmmabus

Det är i de flesta bostadsrättsföreningar inte tillåtet att hyra ut sin bostadsrätt hur länge som helst och du ska ha anledning till varför. De har lättat lite på reglerna, men det är nog bäst du kontrollerar med din förening först.

• sportpappa

Eftersom du skriver att du vill bli gravid och att det är därför du vill flytta till något större så tänker jag att det finns en person till med i ekvationen. Den personens ekonomi spelar väldigt stor roll också.

• Kindersurprise

Ni verkar avstå från att röra bluestep frågan. Om nån kan ge råd beträffande lösningen som bluestep kan ge, åtminstone under första 1-2 åren.

• Steven01

Det finns två problem med ts plan:

1. Man får inte hyra ut en bostadsrätt då man ju inte fysiskt äger den utan man äger en andel i bostadsrättsföreningen.
    2. Banken godkänner inte hyresintäkter som en del i lånebudgeten utan man ska klara kostnaden för lånen utan intäkter från hyresgäster. Om du köper ett hus med säg 3 lägenheter kan det gå men då är oftast lösningen att man startar ett bolag som äger fastigheten och sen tar företaget lånen.

Ts, sälj lägenheten och ta pengarna och stoppa in i ditt nya boende. Det boendet kommer ju öka/minska på samma sätt som din nuvarande bostadsrätt.

Svar på tråden Bostadsbyte