• Argentum

Bostadsbyte

Svårt att säga med de uppgifter du lämnat. Står exempelvis inget vad du har för avgift till föreningen etc. Du har endast tagit upp ett privatlån på 190 000 utöver CSN. Antar att du inte har lånet kvar på lägenheten?

Det är väsentliga uppgifter som behövs för att kunna svara på din fråga.

• Argentum

Okej, några fler parametrar att gå på. Du nämner att du önskar köpa antingen bostadsrätt/villa eller radhus. Det är skillnad på dessa boendeformer som för med sig olika typer av kostnader.

Du får enligt SBAB´s förenklade kalkyl (se sbab.se) ca 1,6 miljoner i lån om du betalar in ca 300 000 i kontantinsats för ett köp av bostadsrätt med en avgift på ca 4000:-/månad.

Har du inte dom pengarna så kan du alltid belåna din nuvarande lägenhet till ca 85% av lägenhetens värde vilket blir 935 000:- . Idag har du ett lån på 530 000 och då kan du använda den ökade belåningen på 405 000 som en kontantinsats på ditt nya boende.

Så långt, nu skulle du i praktiken kunna köpa dig en ytterligare bostadsrätt för 2 miljoner efter att ha belånat din nuvarande bostadsrätt till 935 000.

Jag tycker du ska vända dig till fler etablerade bolåneinstitut/banker efter det att du gjort en ekonomisk kalkyl och se vad du kan få för erbjudanden

Det är ju inte så att mitt ekonomhjärta slår volter över vare sig upplägget eller lämpligheten i affären. Men just det hade du inte ställt en fråga kring så jag lämnar det därhän.

Svar på tråden Bostadsbyte