För gammal bensin?
En förgasar-bil som har stått i 4 år vill inte gå på bensin från tanken, plus 4-5 liter ny påfylld. Kan det vara för gammal bensin?
En förgasar-bil som har stått i 4 år vill inte gå på bensin från tanken, plus 4-5 liter ny påfylld. Kan det vara för gammal bensin?
Jo. Bensin innehåller diverse lättflyktiga ämnen som kan förgasas vid en allt för låg temp, vilket gör bilen svårstartad. Därför viktigt att ha ny bensin i tanken. Fyll på ytterligare någon liter och använd dig av startgas så ska det nog funka
Tänder motorn om du snapsar direkt i förgasaren då?
Den startar med slang till dunk före filtret.
Den startar med slang till dunk före filtret.
[quote=75591038][quote-nick]Kobia skrev 2015-08-02 09:41:16 följande:[/quote-nick]
Osäkert så det kan vara ett annat fel.
[/
Jag hade nämligen en entusiastbil där jag misstänkte samma fel som du med gammal bensin när jag skulle starta efter vinterförvaring. Dock visade sig att den bakre matarpumpen hade kärvat så att bensinen inte kom fram.
Bensin blir sämre av att stå länge i tanken, dock inte så dålig att inte bilen ska gå på den. Kondens är dock ett vanligt problem. Alltså vatten i tanken vilket gör att inte bilen startar, eller går dåligt. Ha lite K-sprit i tanken.
Men har bilen stått länge är brukar förgasaren krångla. Packningar blir torra, och nålventiler fastnar. Typiskt tecken, är om bilen startar/tänder, då man pumpar/gasar några gånger innan start, eller häller lite bensin i förgasaren. Men att den inte går på tomgång.