• almasmamma

    Ivf falun hösten 2015

    Hej! 

    Vi ska göra vårt första ivf, och vi valde att göra det i Falun. Nyfiken om det är fler som ligger i startgroparna för ivf i dagarna? Börjar med sprutor nästa vecka och planerar äggplock och återföring runt vecka 34. 
    Vore kul om vi var fler som man kan bolla tankar och funderingar med

  • Svar på tråden Ivf falun hösten 2015
  • almasmamma

    Puffar lite:) 

    Har börjat med sprutor nu, har hunnit med tre st menopur 225iu, Vad är det som avgör vilken dos man får egentligen? Undrar om man kommer få några biverkningar? Känner inget hittills iallafall.
    Jag som är ett kontroll och planeringsfreak tycker det är jobbigt nu att inte veta exakta tider och dagar för ultraljud, äggplock och ev ET om allt vill sig. Enda jag vet är att blodprov ska göras på tisdag och skickas till kliniken, Sedan kanske man vet lite mer......

    Är det verkligen ingen mer som känner sig allmänt förvirrad i denna ivf karusellen? 

  • almasmamma

    Åh vad kul att några hakat på tråden:) Var på ultraljud och kollade äggblåsor idag, 10 st hittades vilket ska vara bra resultat tydligen. Nu blir det bara sprutor tills på söndag sedan äggplock på tisdag morgon. Är så nervös för det, har googlat runt (dumt av mej) och det ska tydligen göra rätt ont:/. Går ni i falun också? Vilken läkare isf? 

  • almasmamma

    Kan ju tillägga att vi också har barn sen innan, men nu vill det sej inte alls då jag opererat bort en äggledare och det är totalstopp i den andra

  • almasmamma

    Vi kör korta protokollet och började med menopur på mensdag 2, sedan blodprov och orgalutran från dag 6 och igår tog jag ovitrellsprutan, så sprutade totalt 11 dagar. Äggplock imorgon kl 9.00.

    Tycker personalen i falun verkar jätteproffsiga och trevliga, ångrar inte att vi valde den kliniken, hoppas planeringsmötet går bra och att ni får komma igång, man e ju så grymt otålig när det väl börjar närma sej :)

  • almasmamma
    Mama sniff plocket gick kanon, men gjorde mer ont än jag trott. Staffan sa att jag var väldigt känslig i äggstockarna men jag hävdade bestämt ( under starkt morfinrus) att jag minsann inte alls är känslig! :) Vi fick ut åtta ägg och alla befruktades av sej själva. Så på söndag är det ET om allt fortsätter att löpa på som det ska. Skönt att ni fått ett närmare datum nu, känns så skönt när man vet att det är på gång.
    Charlie: Jag var också otroligt rädd för sprutorna och sambon var ännu räddare så jag fick fixa det själv:) Tro det eller ej men det funkade kanon! Nu har jag lite hull också men tror att du också kommer fixa det galant. varken orgalutran, menopur eller ovitrelle kändes något speciellt och fick inga direkta biverkningar heller. Det bökigaste htitills är lutinus vaginaltabletterna som man ska ta tre ggr om dagen och kladdar lite efter ett tag (ursäkta infon) :)
  • almasmamma

    Hej Charlie!

    Jag  frågade kliniken och man behövde inte dra tillbaka kolven eftersom man inte kommer så djupt med nålen. Lycka till med sprutan:)

  • almasmamma

    Hej tjejer, hur går det?

    Jag kan inte tro det är sant, men jag fick ett svagt men fint Plus idag en vecka efter ET. Kollade i tisdags att ovitrellsprutan gått ur kroppen så det kan inte vara den som ger falskt heller :)
    Måtte Liten stanna nu, men kommer inte tro på det riktigt förrän vi varit på vul på kliniken. Trodde inte ens man kunde lyckas på första försöket, känner en skräckblandad förtjusning nu Skrattande



  • almasmamma

    Åh, slappna av under äggplocket och tacka inte nej till lugnande hutten om du blir erbjuden någonSkrattande Hela den här processen är så häftig, är så glad att jag får uppleva detta sätt att få barn på.

    Lycka till med äggplocket, håll oss gärna uppdateradeGlad

  • almasmamma

    Hej alla, kul att fler hittat tråden:)

    Jag har varit lite frånvarande ett tag, hamnade på sjukhus i onsdags pga överstimulering. Börjar må lite bättre nu men har fått gravidillamående istället på kvällar och eftermiddagar. Är fortfarande kvar på sjukhuset med lungdränage ( jag har blivit tömd på ca fem liter vätska).

    Ska läsa igenom när jag kommer hem hur ni har det och vad som hänt sen sist :)

    Kramar

  • almasmamma
    MamaSniff skrev 2015-09-13 21:14:12 följande:
    Fy, vad jobbigt! Både att må så dåligt, att behöva vara på sjukhus och vara ifrån sitt barn. Stor styrkekram till dig, jag hoppas att du mår bättre nu.

    Om du vill och orkar så får du gärna berätta mer om hur du först misstänkte att du blivit överstimulerad. Hade kliniken sagt till dig att du låg på gränsen? Jag frågar eftersom jag fått höra att jag antagligen har lättare att bli överstimulerad pga pcos.
    Tack för kramen:) Äntligen hemma! Blev utskriven i tisdags eftermiddag efter de dragit ut dränet. 
    Jag trodde redan efter äggplock att jag blivit överstimulerad eftersom magen var så uppsvälld och jag hade svårt och andas, illamående m.m men blodprover visade ingen överstimulering. Efter embryoåterföring så blev jag dålig ungefär samtidigt som ägget fäste men jag fattade inte att det var det, trodde först jag hade muskelvärk i höjd med lungan i ryggen, det var inte förrän jag knappt kunde andas och åkte in akut till sjukhuset som det konstaterades vätska i lungan, bara i ena som tur var. Även äggstockarna var (och är fortfarande) väldigt stora. Vad jag förstått så tillhör jag ingen av riskgrupperna men blev så sjuk ändå, var ingen om räknat med det. Nu är jag sjukskriven i tre veckor och ska ta fragmin sprutor (blodförtunnande) till vecka tolv. Men om du går upp snabbt i vikt, bukomfånget ökar, du känner dig andfådd av den minsta ansträngning, och känner dig allmänpåverkad och illamående så bör du vara vaksam......
  • almasmamma
    MamaSniff skrev 2015-09-20 17:05:31 följande:

    Hej alla!

    Nu är mensen igång så i morgon är det dags för första sprutan. Är lite nervös...

    Vi har dock haft en ganska jobbig vecka. I onsdags tog jag ett gravtest och det visade positivt! Vi hade blivit gravida helt på egen hand! Kändes som ett mirakel eftersom vi försökt i över två år. Glädjen blev dock kortvarig, testerna blev aldrig starkare och idag kom som sagt mensen (ca 5 dagar sent). Försöker se det som att vi har goda chanser att lyckas med IVF, men det hade varit underbart att slippa den karusellen. 

    Vill fråga er som har gjort IVF förut en sak; vilken dag i cykeln har ni gjort första UL-undersökningen? 


    Skönt att det är igång, beklagar att pluset inte höllRynkar på näsan Jag tog blodprov dag 7 och sedan vul dag 9 tror jag. Lycka till med sprutor och allt, det kommer gå jättebraGlad
  • almasmamma
    Sookie85 skrev 2015-09-21 15:45:46 följande:

    Då har vi nyss fått tillbaka ett fint Embryo. Ligger kvar i Falun då jag får ett Intralipid dropp. Har även fått lutinus, Prednisolon och Trombyl på recept.

    Vad har ni andra fått efter insättning?


    Jag fick bara lutinus som jag skulle ta fram tills jag plusade, stort lycka till nu. Håller tummarna för er
  • almasmamma

    Hej alla!

    Vad kul att tråden lever vidare:) Är inne och smygläser ibland utan att skriva och gläds med er alla som plussar. Verkar vara en positiv tråd.

    Själv är jag nu i vecka 22 nu och har varit på RUL, vi ska få en liten tjej runt 8:e majBaby Har precis börjat känna sparkar och hur hon rumsterar om i magenHjärta

    God fortsättning och gott nytt år alla Falu ivfare

Svar på tråden Ivf falun hösten 2015