Inlägg från: Birgitta02 |Visa alla inlägg
  • Birgitta02

Min svamlande (sjuka?) mamma

Jag tycker det låter som om det är något neurologiskt. Någon förändring i hjärnan spökar. Det är såna symptom. En biorsak kan också vara medicinering.

jag föreslår att du ser till att ordna n väldokumenterad medicinlista: Skriv upp vilken medicin, hur dosen ser ut (2 x 5 mg per dag... typ) och vilken läkare som skrivit ut. För varje medicin.

Du skall också ha dokumenterat, som du skrivit här ovan, hur hon fungerar i vardagslivet.

Detta kan ge en läkare en hint om vad han skall söka efter. Hon kommer få göra en blodprovtagning på en hel del saker. Troligen också en scanning av hjärnan. För det kan vara så att hon fått en liten hjärnblödning som inte ni märkt, och inte hon heller.

Så sök omg till vårdcentral för remiss vidare.

• Birgitta02

Men ni som säger att mamman är dement. Det har väl inget med rörelseapparaten att göra? Mamman vinglar ju och kan inte gå rakt. Förstår inte resonemanget. Däremot kan mediciner slå fel och visa sig i balansen. Men även en lätt stroke kan visa sig så.

Men en noggrann undersökning verkar behövas hur som helst.

• Birgitta02
    Sebbe skrev 2015-08-03 15:15:04 följande:
    Alltså jo, det kanske hon borde. Min mamma har inte riktigt samma mått på alkohol som jag tex. Men det finns ju kvällar när hon dricker precis lika mycket som jag och blir lika berusad som jag. Det är svårt att förklara men det är skillnad på hennes berusade jag och dethär. Detta är mer läskigt och inte friskt uppträdande. Detta kan även hända när hon inte druckit en droppe. Men njurarna och alkoholen borde självklart finnas med i ekvationen.
    Det är levern som renar alkoholen. Inte njurarna. Men är njurarna i farozonen så kanske hon bör dra ner på det ändå.
    Om hon vinglar och sluddrar när hon är helt nykter är det något som är riktigt fel. Se till att få med henne till läkare och se till att du har en adekvat medicinlista med doseringar med er.
Svar på tråden Min svamlande (sjuka?) mamma