• Eleonor01

Ska barnet äta kött?

Om du fick välja så borde barnet också få göra det eller? Klart att barnet ska få kött från början å sen välja själv. Anser dock att en åtta åring inte har tillräckligt m kunskap för att kunna välja det

• Eleonor01
    gaptoothbitch skrev 2015-08-03 18:56:22 följande:

Hej du! Jag har växt upp med vegankost sedan födseln och det har fungerat utmärkt. Jag har aldrig smakat kött, jag har aldrig velat det heller. Att mina föräldrar alltid varit öppna och låtit mig äta kött om jag velat, har betytt mycket för mig och är nog en bidragande anledning till varför jag själv valt att inte smaka.

Jag tycker du skall föda upp ditt barn på bönpureer och på veganmat. Det är näringsrikt och jättebra. Mycket bättre än den där andra processade skiten och pulvermjölken som mammor ger sina barn. Förklara också för barnet varför ni är veganer/vegetarianer. Belys djurplågeri, djurskötseln och allt det hemska som mjölkkor, kycklingar och grisar utsätts för. :)

Å vilken ålder tycker du att ett BARN bör vara i när man berättar det? Eller kanske menar du snarare tonåring? Bara för att man ger sitt barn kött innebär det inte att man ger det processad skit som du kallar det. Min som har aldrig ätit burkmat utan endast bra produkter
  • Eleonor01
    gaptoothbitch skrev 2015-08-04 03:32:45 följande:
    JO JAG VET DET. Och vilken FRISK människa som helst kan göra den kopplingen att det inte finns något som smakar så gott att det är värt att låta ett djur lida på ett så obarmhärtigt sätt som man gör inom köttindustrin.

Det spelar ingen roll om det är godare än choklad. Det är idiotiskt att döda djur med samma längtan att få leva och reproducera för att tillfredsställa dina smaklökar.

Hör du ens hur korkat det låter?
    Varför dödar vi djur? För det är gott för våra smaklökar. IDIOTI.
    Det är din upplevelse å tankar. Inte alla andras. Onödigt att kalla någon annans uppfattning för idiot i denna diskussionen
  • Eleonor01
    gaptoothbitch skrev 2015-08-04 04:12:26 följande:

Jag tycker att barnet kan få veta när de själv vill. Det spelar ingen roll om barnet frågar när det är 4 eller 14. Om barnet tar initiativet att fråga så tycker jag att man kan förklara samt försöka ha en dialog med barnet. Man förklarar för barnet att djuren har känslor precis som vi, att djur är snälla och att de vill vill leva precis som vi. Man förklarar för barnet att man plågar djur inom köttindustrin, de får stå stilla mycket, röra sig minimalt, kors kalvar dödas oftast efter 24 timmar det är i sin tur förfinat djurplågeri och att man genom att inte äta kött, inte bidrar till det plågeriet som försegår.

Då man inte köper kött så får köttindustrin mindre pengar och en vacker dag så kanske dödandet av djur upphör. Sedan låter man barnet ställa frågor. Dock tycker jag att det är viktigt att belysa att barnet kan få smaka kött och äta kött om hon/han själv vill, men att som en familj kommer man inte att köpa eller laga kött själva, utan då får hon bekosta köttet själv (genom månadspeng..etc) Om barnet är moget och över 12, så tycker jag att man kan visa barnen dokumentärfilmen Earthlings.

Nu till: Är allt kött processat?  Nja, på sätt och vis. Är allt kött behandlat? You bet! Såhär är det: Vi äter inte samma kött som vi åt för 50 år sedan. Köttindustrin har idag effektiviserats, korna är max ute och betar i två månader av hela året, vissa kor får inte ens komma ut och beta. SÅ vad äter kor (och kycklingar)? Jo, både kor och kycklingar föds upp på ett processat foder.

Visst, fodret innehåller spannmål men hur tror du foder håller och inte ruttnar, även när det utsätts för fukt? Jo, spannmålet är processat, berikat med vitaminer, visst men vissa utländska foder som man köper in innehåller också besprutningsmedel och i värsta fall antibiotika. I kombination av ett processat, högkaloririkt spannmål, samt minimal rörelse hos nötkreatur så leder detta till att vi får en överviktig ko, med mycket kött, mindre fett, vi får ett så kallat 'magrare' kött, ett kött som inte är naturligt.

När du pratar om bra produkter, så existerar inte det. Det finns inga ''bra'' produkter. Vi i Sverige konsumerar 40% mer kött än vi behöver. Magert kött är väldigt eftertraktat. Allt kött du köper är basically kor som är uppfödda på processat torrfoder för att åstadkomma det onaturliga, magra köttet vi i Sverige så gärna konsumerar.

Köper du utländskt kött, lite dyrare kött? Jo, där är det ännu värre.

Coccolina skrev 2015-08-03 20:18:44 följande:Och om barnet är som mig som riskerar att dö om det inte äter kött? På nytt, vegan mat är inget som alla kan leva med. Något som många veganer totalt missar....

Jo men om barnet är sjukt så skall hon/han absolut få äta kött. Men då handlar det för mig om att vara så vegansk som möjligt, där jag orsakar djuren så lite lidande som möjligt.

Har barnet någon tarmsjukdom eller liknande så skall hon/han få äta kyckling. Men inte mer än det. Jag skulle inte bekosta animalisk mjölk, fil, smör eller grädde, utan då vända mig till växt baserat. Dock skulle jag se till så att barnet fick i sig den mängd som läkare ordinerat. 

Men har barnet B12 brist? Nej, då skulle han/hon få äta supplement, alternativt äta vegetarisk kost med ägg och mjölkprodukter.

Låt mig fråga, på vilket sätt riskerar du att dö om du inte får i dig kött? Vad är det som gör att du måste äta kött?

Du verkar vara en militant vegan.... En riktigt jobbig människa Mao!!
  • Eleonor01
    mea08 skrev 2015-08-04 12:12:14 följande:
    Alla människor som står upp för deras sak är jobbiga enligt de personer som inte håller med, kvittar vilken sak det gäller.
    Definitivt inte. Delade meningar kan man absolut ha å det är inget konstigt. Men det är skillnad på militant å att ha en åsikt.
Svar på tråden Ska barnet äta kött?