Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

vad hände med HENNES ansvar ?

Mannens X har jag väldigt svårt för, barnen har jag inga problem med. Men X :et...

De har 4 barn ihop, en har flyttar hemifrån.

De andra har alltid bott varannan vecka. För 3 år sedan flyttade X:ET med sambo till en mindre lägenhet- så då fick 19 åringen inte plats hos dem, hon fick dela rum med sin 10åriga syster. Vad händer - jo hon väljer att bo hos oss på heltid. Men vi bor också för litet , de andra barnen får dela rum för att hon ska kunna ha sitt eget.

För 1 år sen flyttar X:et och hennes sambo isär, hon väljer då att flytta till en 3:a, men OJ då - nu får ju inte 17åriga sonen plats! Hennes lösning- han kan ju bo hos OSS.

Jag säger nej, jag kan inte ha en till vuxen människa här på heltid - vi har inte plats vi heller! Han bor varannan vecka som vanligt men han vill inte vara hos sin mamma och i mina ögon gör hon allt för att få

Iväg honom till oss. Ingen dator, inget internet. Han får inte ett öre till nånting och hon vägrar betala saker som han behöver ( glasögon tex och medicin). Hon åker utomlands med sina två mindre barn men de äldsta får aldrig följa med utan ska då vara hos oss när hon åker.

Jag får anpassa mitt liv efter barnen, både bonusar och våra gemensamma. Jag får avstå resor och nöjen tills jag sparat så att alla barnen som vill kan följa med . Jag får ta av mina sparpengar för att vi ska ha råd att ge barnen det de behöver- varför har inte deras mamma samma skyldigheter?

Jag anser att man bör ta hand om de barn man sätter till världen och att man faktiskt får låta sina egna behov stå tillbaka ibland - men det gäller väl även henne?

• Svar på tråden vad hände med HENNES ansvar ?
  • Anonym (Trött)
    Lena skrev 2015-08-04 10:47:13 följande:

Får du underhåll då?

För vem tänkte du? Men nej vi får varken underhåll, barnbidrag eller flerbarnstillägg för mannens barn. De går till henne. Kostnaderna för barnen vill hon inte heller dela - de går till oss ???? kläder, mediciner, telefonräkningar,aktiviteter,busskort etc - hon lägger inte en krona
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Pappa?) skrev 2015-08-04 10:50:13 följande:

Vad säger din man? Varför förväntar han sig att du ska spara till hans barns semestrar, anpassa ditt liv efter hans barn osv? Han och mamman är ansvariga -inte du.

Han säger inget alls, han betalar eftersom hon inte gör det. Men kostnaderna blir ju VÅRA , det är ju vår familj och jag kan ju inte vägra betala för hans barn och bara betala för mina.

Vi kan inte avstå alla aktiviter när bonusarna är här och bara göra saker när de inte är här- det är visserligen billigare men vilken vettig förälder gör så? Men barnens mamma gör så JÄMT- hon gör enbart resor med sina två "nya" barn och aldrig med de äldre. Aldrig . Jag vägrar låta det bli likadant här så då avstår jag hellre tills jag har råd att betala för alla. Det som stör mig är att hon inte behöver avstå nåt utan lägger allt ansvar på oss.
  • Anonym (Trött)
    Lena skrev 2015-08-04 10:53:40 följande:

För 17-åringen såklart

Fast han bor ju fortfarande varannan vecka. Hon tycker han ska bo här men jag har sagt nej. Man flyttar inte till så litet stt man inte har plats för sina barn och låter den andra föräldern lösa det. Hon får bo så att ALLA hennes barn får plats och trivs, inte bara hennes två minsta.

Vi kan inte bo 7 pers på heltid i vårat lilla hus. Jag vägrar .
  • Anonym (Trött)
    Anonym (fralla) skrev 2015-08-04 11:02:59 följande:

Hon har alltså 4 barn med din man, vem har hon de "nya" barnen med och hur många då?

Hur många barn har ni?

Hennes "nya" är med hennes numera X sambo.

Sen har vi två barn gemensamt och jag har en son sen tidigare som bor hos oss på heltid ( tvunget då jag har ensam vårdnad och hans pappa inte har någon kontakt med honom)
  • Anonym (Trött)

[quote=75598622][quote-nick]Anonym (fralla) skrev 2015-08-04 11:01:23 följande:[/quote-nick]

Vill de äldsta följa med utomlands? Hur ofta åker dom och hur gamla är de små barnen?

Du ska inte behöva ta av dina sparpengar till din mans barn, det får han sköta tycker jag.

Hur stort bor ni och hur många barn har ni? Ni kan ju inte fått mindre hem bara för att hon har flyttat till mindre. Ni har ju lika många barn som behöver rum hos er oavsett hur mamman bor!

[/quote

De åker minst en gång per år och de minsta är 8 och 6.

Nej vi har ju lika trångt oavsett hur hon bor men det är skillnad på att tränga ihop sig varannan vecka och tränga ihop sig 24/7. En vuxen människa tar plats. Köket, tv-rummet, duschen, hallen - allt blir trångt. Dessutom har ju redan dottern flyttat hit pga att hon inte hade plats för henne längre. Nu gör hon samma sak igen!

• Anonym (Trött)
    Anonym (Pappa?) skrev 2015-08-04 11:42:14 följande:

Står att sambon o exet har fyra barn; ett har flyttat hemifrån, 19-åring bor hos dem, 17-åring vill mamman ska bo hos dem. Fjärde barnet verkar vara yngre och bor vv. Hen borde de då kunna få halva barnbidraget för.

Ja. Och flerbarnstillägg för sonen som går i gymnasiet. Och studiebidraget går ju till föräldern fram till 18 års ålder ) . Vi får inget av det, gör mig inte så mkt men det som stör mig är att hon lägger pengarna på sig själv och inget till barnen. Inga kläder, inga aktiviteter, ingen dator, telefon, inget busskort . inget. Ska de ha något så får vi betala.
  • Anonym (Trött)

Jag kan förstå att man inte har råd med allt, jag har själv haft ont om pengar. Men då fick både jag och barnen avstå . Jag fick dra ner på vissa saker för att kunna ge barnen det de mest behövde/ önskade. ibland kunde jag kosta på mig något jag ville ha, oftare fick barnen gå före. Men vi fick helt enkelt leva efter våra inkomster. Exet lägger inget på de äldre barnen, utan allt går till hennes krogbesök , shopping och aktiviteter för de yngsta barnen.

Själv gör jag som förut, numera har jag en ok lön och mannen också, men vi måste fortfarande prioritera och spara. både jag och mannen älskar att resa, ibland åker vi sjävla utan barn ,på tex weekend till London, Barcelona, Rom eller liknande. Solsemestrar åker vi på tillsammans och då är ALLA barnen välkomna att följa med. Villet gör att vi inte kan åka så ofta som jag skulle vilja. Men jag väljer inte bort barnen . Jag avstår hellre från min weekend än låter något barn stanna hemma. Jag skulle aldrig åka utan bonusarna med motiveringen " jamen du var ju hemma hos din mamma den veckan" .

Även Gröna Lund / Liseberg etc besöker vi när alla barnen kan följa med. Jag hade kunnat gå mycket oftare om jag bara tog med mig "mina" barn , men Jag fungerar inte så.

Ibland vill de äldre barnen inte följa med, helt förståligt, men de ska enligt mig ges möjlighet . samma möjlighet som våra gemensamma barn.

Exet tänker tvärtom. Hon gör INGET när de äldre barnen är hos henne, när de är här så åker hon iväg på saker med de små.

Självklart står vårt liv inte still den veckan som bonusarna inte är här, vi gör också saker men inget som vi inte kan erbjuda även bonusarna.

• Anonym (Trött)
    Påven Johanna skrev 2015-08-04 12:36:57 följande:

Ja, hon låter ju inte direkt vettig, för att uttrycka saken diplomatiskt. Men någon måste ju ta hand om ungarna, flyttar hon till ett ställe där barnen inte får plats och vägrar att ha hand om dem så måste de ju bo på gatan då om också du/ni insisterar på att ni inte har rum för dem. 

Det kan inte vara roligt att vara tonåring och ha föräldrar/styvförälder som har en konflikt kring att ingen av dem anser sig ha utrymme för ungdomen i fråga. 

Hennes val att bo så litet. Hennes ansvar att lösa de problem som uppstår i och med detta. Inte mitt. Varanna vecka funkar. Heltid nej. Om min man inte kan få henne att tänka om och ta sitt föräldraansvar så får han helt enkelt se till att vi kan flytta till något större så bonusarna kan bo här på heltid. Och lösa allt "merarbete " och ökade kostnader samt se till att bonusen gör sin del av hushållssysslorna. Jag ställer inte upp på att ha ett vuxet barn boende här som ska ha allt serverat ( av mig då , eftersom mannen jobbar mkt hemifrån).

Ska barnen bo enbart här då får han byta jobb eller köpa in hushållstjänster. Och lösa boendet så att alla barnen får plats och jag slipper snubbla över saker när jag går .

Ja vi bor ockdå trångt. Ja barnen får plats varannan vecka och får utrymme för sina intressen. Jag anser att det är mannens ansvar , mitt ansvar är att behandla barnen med respekt och ta hand om våran familj på bästa sätt. Samma regler för alla utifrån ålder och förmåga, inte utifrån släktskap. Barnen har även en mamma som har precis samma ansvar/ skyldigheter som barnens pappa. Varannan vecka bor barnen hos henne och då får HON se till att de har det bra!!
  • Anonym (Trött)
    Anonym (wim) skrev 2015-08-04 13:29:36 följande:

Ja så blir det ju. Och pappan i sin tur räknar med att styvföräldern drar sitt strå. Rättvist är det inte och kan tom va otacksamt. Då blir man trött. Och man får allt mindre energi för de barn man själv valt att skaffa. Allt medan hon laddar batterierna och förverkligar sina drömmar.

Exakt !
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Mina, dina och våra) skrev 2015-08-04 13:21:38 följande:

Alla barn ska känna sig lika älskade och välkomna i båda sina hem. De ska känna att de har två hem. Det är de vuxna som valt att att dela på sig och bilda nya familjer, inte barnen. Väljer man familjekonstellationen "mina, dina och våra barn" så måste man räkna in alla barn i familjen. Man kan inte välja bort vissa barn vissa tider. Hur tror ni att det känns för barnen att inte alltid vara lika välkomna och älskade i båda sina hem och familjer? Jag tror att dessa vilsna barn kommer att få väldigt låg självkänsla och känna att de inte duger som de är. De kommer kanske bli elaka mot andra för att må bättre själva.

Men jag väljer inte bort dem! Han kan inte bo här på heltid, vi har inte plats! Idag delar barnen rum villet funkar varannan vecka - det funkar inte på helttid! Jag kan inte bo i vardagsrummet för att barnens mamma ska leva sitt liv med sig själv som högsta prio. Jag kan inte utplåna mig själv pga henne. Våra yngre barn delar också rum så att hans äldsta dotter ska få eget - det är inte lätt alla gånger då det är jag som får ta alla konflikter , men jag accepterar det .

Hade exet blivit sjuk eller liknande så att hon inte kunde ta hand om barnen så hade jag fått lov att anpassa mig och de hade fått bo här jämt. Nu VILL hon inte för hon vill leva ett liv som hon inte har råd med!!!

Min son har en pappa som inte ens har vårdnad om sin son , pga av helt andra omständigheter . Han måste bo här . Hade bonusarnas mamma försvunnit ur deras liv på samma sätt så hade det varit en annnan sak.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Pappa?) skrev 2015-08-04 13:55:07 följande:

Fast, vad gäller er situation så är det ju din man som skaffat fler barn än han har möjlighet att försörja.

På vilket sätt hade er ekonomi blivit bättre av att biomamman försvunnit ur sina barns liv på samma sätt som din sons pappa?

Inte alls? Men hade jag varit tvungen hade jag bott i vardagsrummet . Jag känner inte att jag är tvungen att göra det. Vi har ju råd att försörja barnen , der var ju der jag skrev. Vi står för allt som rör barnen.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Pappa?) skrev 2015-08-04 14:15:04 följande:

Jamen, ärligt talat låter det som att du dömer män och kvinnor efter olika måttstock. Din sambo och hans ex är inte överens om vårdnaden om sina gemensamma barn -det är bådas ansvar.

HAN är den som kan ställa krav, men han väljer att utnyttja dig istället.

Samtidigt har Ditt ex inget ansvar för din son men det är plötsligt OK? Vad skulle hända om din man resonerade som du? Ni bor för trångt så nu får DITT ex ta nåt dj-la ansvar.

Biomamman må vara en oansvarig person, men ni tycks ju komma med varsitt sådant ex, varför ska HON ta ansvar när ditt ex går fri?

Ja så kanske det låter. Men det är inte utifrån män/kvinnor utan efter omständigheter.

En olämplig förälder är en olämplig förälder oavsett kön. Förlorar man vårdnaden om sitt barn så kan du själv fundera på varför.Mitt X har ingen vårdnad. Min man och hans X har gemensamm vårdnad . Min son träffar aldrig sin pappa. Bonusarna har alltid bott varannanvecka. Om du inte kan se skillnaden så är det upp till dig.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Shit happens!) skrev 2015-08-04 14:36:20 följande:

Shit happens hörru!

Nu fick du en slacker om halsen, men hon kunde lika väl varit död - då hade ni haft fyra extra barn hos er, på heltid.

Varför bor inte ni större som har fyra barn vv plus era gemensamma/dina sedan innan?

Två barn varannan vecka. 4 barn på heltid. ( 2 gemensamma, en är min, en är hans med exet)

Vårat boende har funkat efter de förutsättningarna . Det funkar inte med ett eller två barn till på heltid. Har letat större boende i perioder, inte lätt att hitta något med fler sovrum än vi redan har. Vi kan inte köpa ett slott. Vi kan inte flytta hur långt som helst pga våra jobb.

Vi kan flytta till mindre...så kan ju barnen bo hos exet på heltid.
  • Anonym (Trött)
    Påven Johanna skrev 2015-08-04 14:28:44 följande:

Personligen tycker jag att det enda väsentliga är vilka konsekvenser agerandet får för barnen/ungdomarna. Det spelar i mina ögon ingen roll vilka skälen till handlingarna är om konsekvenserna för barnen ändå blir desamma. 

Om du exempelvis har en missbrukande pappa till ditt barn och han inte kan ta hand om er son så ger det samma konsekvens som för barn som har en förälder som hellre bor i en etta, köper smink för pengarna och går på krogen för det som blir över, om det i det senare fallet samtidigt innebär att den föräldern inte längre vill  ha hand om sina barn. Och om den andra uppsättningen föräldrarna i båda fallen inte vill täcka upp för den vägrande föräldern som brister i omsorg så ger det också samma konsekvens - barnen har ingenstans att bo. Det går ju inte att tvinga föräldrar att ta hand om sina ungar. 

Personligen håller jag inte med. Hon gör så här för att hon kan. För att det passar henne just nu. För att hon inte tänker längre än så. Mitt X historia är annorlunda .

Jag skickar inte min son till honom, han har inte träffar sin sk"pappa" på 15 år och han lär inte göra det helller.

Mannens X lägger pengarna på sig själv men är fullt kapabel att ta hand om barnen, hon vil hellre att de bor här för då slipper hon och kan leva sitt liv . För mig kan det inte bli samma sak.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (wim) skrev 2015-08-04 14:08:29 följande:

När man klagar över en sån här situation finns det alltid nån som ska säga att man måste vara beredd på heltid för mamman kan ju dö eller bli sjuk. Att mamman i själva verket lever high life glömmer man gärna då. Men det är inget du har sagt vad jag vet.

Jag har tom fått höra att "vi är ju två" som om jag inte har egna problem att ta hand om än att bädda för att hon fått förverkliga sina drömmar.

Skönt att någon förstår. Kanske måste man varit i samma sits för att fatta.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (fralla) skrev 2015-08-04 14:54:03 följande:

Fattar inte heller det. Har man 7 ungar så måste man ju bo stort för att alla ska få plats! Annars skaffar man inte fler innan man har flyttat till större!

Haha och det gäller bara oss då? Vi HAR plats ! Inte egna rum men barnen får plats.

Det är ju inte jag som flyttat till mindre boende och säger att baenen inte får bo här längre - det är ju Exet som gör det! Barnen bor här varann vecka - 4 av dem delar rum, två har eget .Sex barn - inte 7

Vi har varken flyttat till större eller mindre.

Exet har FYRA barn som bor hos henne. Sen har hon ytterligare 3 som inte bor hos henne.

Hon flyttar till en liten lägenhet där hennes äldsta inte får plats enligt henne.

Det är HON som ändrar förutsättningar, vi bor som vi alltid gjort.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (fralla) skrev 2015-08-04 15:03:40 följande:

Hur kommer det sig att du har (tror dig ha) så mycket koll på mammans ekonomi och vad hon spenderar pengar på?

Kan ju vara hennes ex som betalar utlandsresor exempelvis?!

Ja det är det säkert. Jag skiter i vem som betalar - man väljer inte bort några av barnen och åker med de andra. Oavsett vem som betalar .

Har man sen behov av att lägga ut all sin shopping och krogbesök på sociala medier så får man skylla sig själv. Att hon inte betalar något för bonusarna vet jag ju. Hon anser sig inte ha råd. Levde jag som hon gör hade jag inte heööer att råd.
Svar på tråden vad hände med HENNES ansvar ?