vad hände med HENNES ansvar ?
Vad säger din man? Varför förväntar han sig att du ska spara till hans barns semestrar, anpassa ditt liv efter hans barn osv? Han och mamman är ansvariga -inte du.
Vad säger din man? Varför förväntar han sig att du ska spara till hans barns semestrar, anpassa ditt liv efter hans barn osv? Han och mamman är ansvariga -inte du.
Men då är det ju upp till din sambo att börja kräva att hon tar åtminstone ekonomiskt ansvar. Han kan ansöka om att få halva barnbidraget och bråkar hon om kostnader får han gå till familjerätten och få hjälp med avtal.
Bor 19-åringen hos er och studerar på gymnasienivå ska mamman vara med och betala underhåll. Om inte får sambon börja samtala med 19-åringen om att betala hemma alt. flytta hemifrån.
Barn över 16 år får man inte barnbidrag för!
Ja. Och flerbarnstillägg för sonen som går i gymnasiet. Och studiebidraget går ju till föräldern fram till 18 års ålder ) . Vi får inget av det, gör mig inte så mkt men det som stör mig är att hon lägger pengarna på sig själv och inget till barnen. Inga kläder, inga aktiviteter, ingen dator, telefon, inget busskort . inget. Ska de ha något så får vi betala.
Hennes val att bo så litet. Hennes ansvar att lösa de problem som uppstår i och med detta. Inte mitt. Varanna vecka funkar. Heltid nej. Om min man inte kan få henne att tänka om och ta sitt föräldraansvar så får han helt enkelt se till att vi kan flytta till något större så bonusarna kan bo här på heltid. Och lösa allt "merarbete " och ökade kostnader samt se till att bonusen gör sin del av hushållssysslorna. Jag ställer inte upp på att ha ett vuxet barn boende här som ska ha allt serverat ( av mig då , eftersom mannen jobbar mkt hemifrån).
Ska barnen bo enbart här då får han byta jobb eller köpa in hushållstjänster. Och lösa boendet så att alla barnen får plats och jag slipper snubbla över saker när jag går .
Ja vi bor ockdå trångt. Ja barnen får plats varannan vecka och får utrymme för sina intressen. Jag anser att det är mannens ansvar , mitt ansvar är att behandla barnen med respekt och ta hand om våran familj på bästa sätt. Samma regler för alla utifrån ålder och förmåga, inte utifrån släktskap. Barnen har även en mamma som har precis samma ansvar/ skyldigheter som barnens pappa. Varannan vecka bor barnen hos henne och då får HON se till att de har det bra!!
Men jag väljer inte bort dem! Han kan inte bo här på heltid, vi har inte plats! Idag delar barnen rum villet funkar varannan vecka - det funkar inte på helttid! Jag kan inte bo i vardagsrummet för att barnens mamma ska leva sitt liv med sig själv som högsta prio. Jag kan inte utplåna mig själv pga henne. Våra yngre barn delar också rum så att hans äldsta dotter ska få eget - det är inte lätt alla gånger då det är jag som får ta alla konflikter , men jag accepterar det .
Hade exet blivit sjuk eller liknande så att hon inte kunde ta hand om barnen så hade jag fått lov att anpassa mig och de hade fått bo här jämt. Nu VILL hon inte för hon vill leva ett liv som hon inte har råd med!!!
Min son har en pappa som inte ens har vårdnad om sin son , pga av helt andra omständigheter . Han måste bo här . Hade bonusarnas mamma försvunnit ur deras liv på samma sätt så hade det varit en annnan sak.
Inte alls? Men hade jag varit tvungen hade jag bott i vardagsrummet . Jag känner inte att jag är tvungen att göra det. Vi har ju råd att försörja barnen , der var ju der jag skrev. Vi står för allt som rör barnen.
Ja så kanske det låter. Men det är inte utifrån män/kvinnor utan efter omständigheter.
En olämplig förälder är en olämplig förälder oavsett kön. Förlorar man vårdnaden om sitt barn så kan du själv fundera på varför.Mitt X har ingen vårdnad. Min man och hans X har gemensamm vårdnad . Min son träffar aldrig sin pappa. Bonusarna har alltid bott varannanvecka. Om du inte kan se skillnaden så är det upp till dig.