• Anonym (wim)

vad hände med HENNES ansvar ?

Åh jag känner igen det där. Vi hade bonus heltid under en längre tid och jag säger som du, varannan vecka ja, men det blir för trångt heltid. Dessutom med åldersskillnaden småbarn nästan tonåring fick vi vuxna aldrig någon tid för oss själva. Samma sak där, hennes behov och infall som får styra.

• Anonym (wim)
    Anonym (!) skrev 2015-08-04 13:12:57 följande:

Men pappan till ditt barn tar ju inget ansvar så då måste du ta ett större ansvar. Är inte det här samma sak? Mamman slutar ta ansvar och då får pappan ta vid. Inte för att det är rättvist eller ska vara så, utan för att barnen förtjänar åtminstone en förälder som ställer upp för dom!

Ja så blir det ju. Och pappan i sin tur räknar med att styvföräldern drar sitt strå. Rättvist är det inte och kan tom va otacksamt. Då blir man trött. Och man får allt mindre energi för de barn man själv valt att skaffa. Allt medan hon laddar batterierna och förverkligar sina drömmar.
  • Anonym (wim)
    Anonym (Mina, dina och våra) skrev 2015-08-04 13:21:38 följande:

Alla barn ska känna sig lika älskade och välkomna i båda sina hem. De ska känna att de har två hem. Det är de vuxna som valt att att dela på sig och bilda nya familjer, inte barnen. Väljer man familjekonstellationen "mina, dina och våra barn" så måste man räkna in alla barn i familjen. Man kan inte välja bort vissa barn vissa tider. Hur tror ni att det känns för barnen att inte alltid vara lika välkomna och älskade i båda sina hem och familjer? Jag tror att dessa vilsna barn kommer att få väldigt låg självkänsla och känna att de inte duger som de är. De kommer kanske bli elaka mot andra för att må bättre själva.

Du har rätt och det är märkligt att de som valde att sätta dessa barn till världen inte känner mer ansvar än så.
  • Anonym (wim)
    Anonym (Pappa?) skrev 2015-08-04 13:55:07 följande:

Fast, vad gäller er situation så är det ju din man som skaffat fler barn än han har möjlighet att försörja.

På vilket sätt hade er ekonomi blivit bättre av att biomamman försvunnit ur sina barns liv på samma sätt som din sons pappa?

När man klagar över en sån här situation finns det alltid nån som ska säga att man måste vara beredd på heltid för mamman kan ju dö eller bli sjuk. Att mamman i själva verket lever high life glömmer man gärna då. Men det är inget du har sagt vad jag vet.

Jag har tom fått höra att "vi är ju två" som om jag inte har egna problem att ta hand om än att bädda för att hon fått förverkliga sina drömmar.
  • Anonym (wim)
    Påven Johanna skrev 2015-08-04 14:58:53 följande:

Nej, jag förstår att det inte är samma sak för dig. Men min poäng är att det är sak samma för ungarna när konsekvensen för deras del blir densamma. 

Om mamman vägrar att ta hand om ungdomarna och ni också flyttar till mindre, som jag såg att du lekte med tanken på att göra, och vägrar ta hand om dem så har de ju ingen som drar försorg om dem. 

Just den saken är så frustrerande, man är totalt maktlös om den andra föräldern bestämmer sig för stänga sin dörr för barnet.
  • Anonym (wim)
    Anonym (Mina, dina och våra) skrev 2015-08-04 16:14:33 följande:

Man skaffar inte fler barn än man har plats för och råd till. Finns det barn tidigare måste man räkna med dem och verkligen tänka igenom om man måste skaffa ännu fler barn. Man ska inte lita på att "den andra" föräldern sköter sig. Det var ju uppenbarligen något som inte funkade i det tidigare förhållandet som gjorde att familjen splittrades. Om man skyller på att den ena föräldern inte tar sitt ansvar och då inte ställer upp för sina bonusbarn är man inte ett dugg bättre själv. Då har man sjunkit lika lågt som den föräldern man beskyller för att inte ta han om sina barn. Omfamna alla barn som tillhör familjen. Barnen bryr sig nog inte så mycket om om de får eget rum, resor m m. De vill nog mest ha ett kärleksfullt hem där de känner trygghet och stabilitet och är välkomna.

Din teori haltar lite då långt ifrån alla skilda föräldrar väljer att packa väskan åt barnet och skicka över till den andre föräldern.
  • Anonym (wim)
    Anonym (Mina, dina och våra) skrev 2015-08-04 17:45:53 följande:

Jag förstår inte riktigt din kommentar. Vad menar du, vad är det som haltar?

Väljer man att inte skicka väskan emellan hemmen så borde väl underhållet minskas med så mycket som det kostar att ha dubbel uppsättning av allt. Problem löst och inga barn blir lidande p g a att vuxna inte kan uppträda vuxet och moget.

Verkade som du menar att man ska förutsätta att det är något fel på människor som skilt sig och förutsätta att de därför inte är kapabla att ta hand om sina barn.
  • Anonym (wim)
    Anonym (Fy...) skrev 2015-08-04 18:31:29 följande:

Stackars barn!!

Din man vad säger han? Han har ju valt att skaffa 7 barn... Då får man ju räkna med att ha några på heltid...

Mamman också om jag inte räknat fel.
  • Anonym (wim)
    Anonym (Fy...) skrev 2015-08-04 21:04:50 följande:

[quote=75600444][quote-nick]

Absolut. Och ts har valt att skaffa barn med någon som redan har en hög med barn.

Hur fan kan man neka ett barn att bo med en heltid??! Och hur kan man välja att bo så litet att inte barn får plats?!

Hur kan man inte ens vilja ha sitt barn på halvtid?
  • Anonym (wim)
    Ego Lovers skrev 2015-08-04 19:46:35 följande:

Fast ni har ju också valt att bo för litet om du tycker det blir för jobbigt att hans barn hos er. Tänk om din nan skulle säga att nu ska mitt barn bo här så då får ditt barns pappa faktiskt börja ta ansvar över sitt barn. Faktiskt är det samma sak. Ditt barns fader är ju värre än din sambos ex .

Lite skillnad är det allt att välja någon som redan har sitt barn på heltid mot att välja nån som har sitt barn på halvtid. Som jag, som trodde att barnet hade två kapabla föräldrar men sen visar det sig att den ena var en stor egoist utan förmåga att tänka sig in i andras situation, inte ens sitt eget barn.
  • Anonym (wim)
    Ego Lovers skrev 2015-08-05 22:50:53 följande:

OCH!

Den oengagerade föräldern vars barn bott heltid hos mamman som hos TS kan ju faktiskt få ett intresse och om nått år kanske TS sitter där med ett barn med vv som hon tidigare haft på heltid. Livet är föränderligt.

Det bästa hade väl varit att de vuxna inte fick bestämma utan barnen och de vuxna enbart måste fixa bostad så alla får plats.

Ja, särskilt om de väljer bostaden där det finns dator, internet och tevespel.
  • Anonym (wim)
    Ego Lovers skrev 2015-08-06 00:24:19 följande:

Ja de vuxna bestämmer väl ändå husets regler tillsammans med barnen. Det gör vi här iaf. Och de följer dom till punkt och pricka. Det betyder inte att man får sitta 24/7 på datorn.

Du missade kanske att den ena bostaden inte erbjuder lika roliga nöjen.
  • Anonym (wim)
    Griseknoen35 skrev 2015-08-06 12:22:22 följande:

Alltså, du klagar på att mamman har för litet för att få plats med alla sina barn medan du har en man som även har för litet för att få plats med alla barn? Låter ärligt som om att barnen har dragit en nitlott när det gäller föräldrar. Har man barn ska man se till att man har både utrymme, tid och pengar för att kunna ta hand om dem heltid oavsett om man är separerad eller ej, oavsett om dem bor varannan vecka eller ej. Även om barn bor varannan vecka är man förälder på heltid, även ansvar för barnet på heltid. Här är det riktigt synd om barnen som inte är välkomna hos någon av sina föräldrar på heltid. Det är barnen som ni skiter på inte någon annan. Pappan är precis lika delaktig som mamman och du ts är också precis lika delaktig, du valde att flytta ihop med en 4 barnspappa med egna barn i ett för litet boende. Man kan inte räkna med att vv gäller för alltid, saker och ting förändras.

Jag tror inte det är någon som ifrågasätter om vv är för alltid utan omständigheterna till förändringen.
Svar på tråden vad hände med HENNES ansvar ?