• AnonymFörälder1986

Till förskolepedagoger - sluta misstänkliggöra oss föräldrar

Hej FL.

Jag har nu haft min dotter i förskolan i ett års tid. Allting går jättebra på dagis, pegagogerna och förskolan är jättebra. Men det är en sak som skaver lite grann, och det är att vi som föräldrar då och då misstänkliggörs. Som om vi försöker "dumpa" vår dotter på dagis när hon egentligen borde vara hemma.

Några exempel:

Misstänkt sjukdom - Om vår dotter visar minsta symptom på något alls, vill gärna dagis att hon är hemma. Även om vi som föräldrar vet att det inte är något fel på henne, och vi borde ju veta bäst. Vår dotter hade en fas då hon inte tuggade maten ordentligt, satte i halsen och hostade så hon kräktes ganska ofta. Beskedet från förskolan är lika enkelt som kompromisslöst: Vår dotter ska vara hemma 48h efter sista kräkningen. Efter fjärde vabbningen på en månad (inget av tillfällena var magsjuka) så fick jag nog, om hon kräktes hemma på samma sätt som ovan så skickade jag henne till dagis ändå. Kräktes hon på dagis hade jag tyvärr inget val. Självklart var hon aldrig magsjuk vid dessa tillfällen.
    Hämtnings- och lämningstider: Som föräldrar försöker vi göra vårt bästa att passa tiderna och höra av oss ifall det kör ihop sig. Men då både jag och min partner har ganska fria jobb - vi jobbar mycket när det krävs och kan gå lite tidigare när det är lugnt - så blir det ibland lite knasigt. Ändå känner man sig som en ond människa ifall man kommer en kvart sent, trots att man hört av sig och meddelat. Vissa dagar har vår dotter fått vara kvar till 17, då känner man sig verkligen som en usel människa eftersom dagis i princip är tomt och man får ett huvud på sned som säger "jaha, körde det ihop sig idag"... (hallå, de flesta har arbetstid till 17)

Många gånger när något händer vill jag försöka ha en diskussion med pedagogerna. Om min dotter visat något litet symptom men jag tror det är lugnt, så informerar jag gärna om det och vill vara överens om att jag tror hon klarar dagis... men pedagogernas inställning är i princip alltid: bäst att hon är hemma.

Jag: "hon hostade igår men nu är det bra"
    De: "ja men då är det nog bäst att hon är hemma"
    Jag: "hon fick ett vaccin igår och hade lite feber direkt efter, men nu är hon glad och pigg"
    Jag: "hon snorar"
    (ALLA barn snorar på vintern)

Ni förstår.... Jag har helt enkelt slutat informera förskolan ifall min dotter har varit lite hängig dagen innan, ifall jag bedömer att hennes allmäntillstånd är bra. För då känns det som att dagis bara vill skicka hem henne. Vi brukar hellre fria än fälla när det gäller hennes hälsa, vi är inte föräldrarna som dumpar en sjuk unge på dagis.

Ibland känns det som att ni inte alls vill att dottern kommer till dagis, och belastade er pedagoger. Er arbetsbelastning och miljö är inte mitt fel som förälder, ta upp det med era chefer som får ligga på politikerna.

Ja, jag förstår att ni pedagoger stöter på många rötägg. De som försöker lämna barnen på dagis med 39 graders feber eller ögoninfektion. De som kommer nyduschade kl 18.30 efter att ha hunnit med ett spinningpass varje dag efter jobbet och hämtar. De som kanske rentav drar på semester utan barnen, låter barnen vara på dagis och låter far- eller morföräldrar ta hand om dem på kvällar och nätter. Men de flesta av oss är inte sådana. Vi försöker bara få det berömda livspusslet att gå ihop.

• Svar på tråden Till förskolepedagoger - sluta misstänkliggöra oss föräldrar
  • gaptoothbitch

Ställ högre krav på dagis.
    Om du betalar för dagiset så har du all rätt att lämna henne där om du vet att hon inte är sjuk. Ta dagis i örat och ryt till! DU vet bäst, lita på dig själv. Stå på dig.

You go girl!

• En blå giraff

Känner faktiskt igen detta med sjukdom. Men det var en pedagog som ständigt skickade hem min äldsta son trots att han absolut inte var sjuk. Det var för övrigt då han gick på förskoleklass. Vi hade knappt vabbat för honom på flera år på förskolan men denna pedagog ringde 4-5 gånger samma termin så vi fick hämta hem sonen p.g.a. diffusa besvär som visade sig vara ingenting. 

Viktigt att man som förälder har bra omdöme vid t.ex. misstänkt magsjuka. Men jag förstår precis hur du menar TS. 

För övrigt har vi haft väldigt bra pedagoger som bara ringer då det verkligen "är" något.

• ellenR

Hej

Jag jobbar på förskola och de låter som ni är duktiga på hålla ert barn hemma om så behövs . Men som pedagog är de för barnens bästa de flesta hellre ringer en gång för mkt . Jag jobbade på en förskola där något barn kom tillbaka för tidigt från magsjuka då hela förskolan inkl all personal fick magsjuka en del två gggr som cirkulerade mer än en månad ,de var inget kul .

Jag gillar mitt jobb men vi har så mycket mer arbete utöver barnen som jag mer än gärna hade ägnat till barnen. En dag kan se ut som så att vid öppning 6:15 är man själv och kan ha 10 barn innan kollegan dyker upp 6:45 sen kommer fler barn och innan 7:30 kan de vara närmare 20 st från 1-5 år . Sen ska man gå till sin avd ta emot barn , prata m föräldrar duka, se hur mkt barn de är under dagen som ska äta . När sin kollega kommer ska en hämta matvagnwn , borta tio min är mkt i detta yrke. Sen ska man ge barnen frukost kanske hinna lasta i sig en macka . Sen ska man sysselsätta barnen och byta blöjor gå ut och samtidigt diska frukosten. Sen vara ute lr göra ngn aktivitet. In äta lunch och byta blöjor barn ska sova en del trötta mitt i maten dvs man får lämna sin egen (vi betalar för maten )som vi knappt hinner äta .för att ngn behöver läggas. Sen ska maten dukas av barnen sövas oxh se vakna barnen roas oxh läsas för . De får ofta klara sig själva tills alla somnat . Sen ska en del upp efter 45min-1h . Den som sen har öppnat och om den haft tur fått dricka lite kaffe och fått en paus . Ska sedan ha möte /planering och sen gå hem först 15 . Att sen ha 17 1-3åringar är inget optimalt. För att få en förändring i detta krävs att ni föräldrar också säger er åsikt till förskolechef och politiker

Åh om ni tycker pedagogerna gör något bra säg de för oftast får vi höra de som är dåligt . Blev lite längre än tänkt men ville bara visa hur de kan se ut ur en pedagog ögon :)

Svar på tråden Till förskolepedagoger - sluta misstänkliggöra oss föräldrar