Kräftskivan!
Nu är det ju faktiskt dags, eller det är väl premiär till helgen?
Har ni några härliga recept på egenkokade kräftor och tillbehör? :)
Kom gärna även med dryckestips till kräftskivan!
Nu är det ju faktiskt dags, eller det är väl premiär till helgen?
Har ni några härliga recept på egenkokade kräftor och tillbehör? :)
Kom gärna även med dryckestips till kräftskivan!
Får man komma med tips på mat som passar till veganer, vid kräftskivan? Det är mat som även fungerar som tillbehör till de som väljer att äta kräftorna.
Jag älskar kräftskivor! God mat och så brukar det bli en kul fest. Jag har dock aldrig kokat själv, min pappa gjorde det när vi var barn och då minns jag att det doftade av dill och mörk öl i hela huset.
Till kräftorna så brukar jag nog oftast dricka öl och snaps. En ipa gör sig bra till kräftor tycker jag!
Får man komma med tips på mat som passar till veganer, vid kräftskivan? Det är mat som även fungerar som tillbehör till de som väljer att äta kräftorna.
Kul!
Lite tips på olika röror då kanske? :) Hinner dock endast skriva en nu, får återkomma lite senare och fylla på listan.
En favorit, som är jättegod att ha på bröd (exempelvis i baguetter), är:
Pico de Gallo
* 200 gram körsbärstomater
* 1 kruka koreander
* 1 rödlök
* 1 vitlöksklyfta
* 2 röda chilifrukter (eller jalapeno)
* Salt
* Svartpeppar
TILLAGNING:
En stor skål:
Skölj tomaterna. Klipp av korianderstjälkarna och skölj. Skala rödlöken och vitlöksklyftan. Skölj och halvera chilifrukten, ta ur kärnor och kärnhus.
Hacka tomater, koriander, rödlök, vitlök, koriander och vitlök fint ? ju finare desto bättre. Smaksätt med salt och peppar. Servera direkt.
Det andra jag tänkt tipsa om är bland annat: Mexikansk bönsalsa, Ört- och vitlöksmarinerade sojabönor, Dijonpotatissallad.
Så om du inte orkar vänta på mina recept så kan du googla de.
Jag hoppas att jag kanske kan låna denna tråden lite, och fråga hur folk ser på snapsalternativ till kräftskivan om man inte har tillgång till svenskt kryddat brännvin?
Bor i Skottland och ska ha kräftskiva på lördag. Var och handlade kräftor på Ikea, och plockade då också på mig sista flaskan Akvavit de hade på hyllan. 500ml räcker dock inte långt till 10 pers. Ikea skulle få in mer i morgon (eller ja, hämta från lagret gissar jag på...), men jag har inte möjlighet att ta mig dit igen innan festen på lördag.
Vad ser andra som vettiga alternativ till akvavit? Vilka internationella spritsorter funkar?
Tack!
Jag hoppas att jag kanske kan låna denna tråden lite, och fråga hur folk ser på snapsalternativ till kräftskivan om man inte har tillgång till svenskt kryddat brännvin?
Bor i Skottland och ska ha kräftskiva på lördag. Var och handlade kräftor på Ikea, och plockade då också på mig sista flaskan Akvavit de hade på hyllan. 500ml räcker dock inte långt till 10 pers. Ikea skulle få in mer i morgon (eller ja, hämta från lagret gissar jag på...), men jag har inte möjlighet att ta mig dit igen innan festen på lördag.
Vad ser andra som vettiga alternativ till akvavit? Vilka internationella spritsorter funkar?
Tack!
Ett tips för veggar/veganer på kräftskivan är kokta kronärtskockor då det är lite att plocka med.
Köp vilken ren vodka som helst i morgon och snabbkrydda den med tex dillkvistar
Kul!
Lite tips på olika röror då kanske? :) Hinner dock endast skriva en nu, får återkomma lite senare och fylla på listan.
Pico de Gallo
* 1 kruka koreander
* 1 rödlök
* 1 vitlöksklyfta
* Salt
* Svartpeppar
TILLAGNING:
En stor skål:
Skölj tomaterna. Klipp av korianderstjälkarna och skölj. Skala rödlöken och vitlöksklyftan. Skölj och halvera chilifrukten, ta ur kärnor och kärnhus.
Hacka tomater, koriander, rödlök, vitlök, koriander och vitlök fint ? ju finare desto bättre. Smaksätt med salt och peppar. Servera direkt.
Det andra jag tänkt tipsa om är bland annat: Mexikansk bönsalsa, Ört- och vitlöksmarinerade sojabönor, Dijonpotatissallad.
Köp vilken ren vodka som helst i morgon och snabbkrydda den med tex dillkvistar
Vilka kräftor ska man köpa då? Kinesiska? Signal?
Aioli måste man ha till!
Oj! Jag hade helt glömt bort den här tråden. Håller på att planera bröllop just nu. Men jag ska försöka skriva resten av recepten här ikväll.
Kräftskiva imorn för mig med, ska bli kul att träffa släkten :)
Kul!
Pico de Gallo
* 1 kruka koreander
* 1 rödlök
* 1 vitlöksklyfta
* Salt
* Svartpeppar
TILLAGNING:
En stor skål:
Färsk spansk körvel är god med lax, räkor och kräftor. Testa att hacka den med lite lök eller blanda den i gräddsås och servera med ugnsbakt fänkål.