• Knopp

Kräftskivan!

Nu är det ju faktiskt dags, eller det är väl premiär till helgen?

Har ni några härliga recept på egenkokade kräftor och tillbehör? :) 

Kom gärna även med dryckestips till kräftskivan! 

• Svar på tråden Kräftskivan!
  • Anonym (Vegan)

Får man komma med tips på mat som passar till veganer, vid kräftskivan? Det är mat som även fungerar som tillbehör till de som väljer att äta kräftorna.

• Kerstinc

Jag älskar kräftskivor! God mat och så brukar det bli en kul fest. Jag har dock aldrig kokat själv, min pappa gjorde det när vi var barn och då minns jag att det doftade av dill och mörk öl i hela huset. 

Till kräftorna så brukar jag nog oftast dricka öl och snaps. En ipa gör sig bra till kräftor tycker jag!

• Knopp
    Anonym (Vegan) skrev 2015-08-05 14:13:39 följande:

Får man komma med tips på mat som passar till veganer, vid kräftskivan? Det är mat som även fungerar som tillbehör till de som väljer att äta kräftorna.

Ja absolut! Alla tips är välkomna såklart! Kul med lite nya tips på tillbehör, spännande!
  • Anonym (Vegan)

Kul!
    Lite tips på olika röror då kanske? :) Hinner dock endast skriva en nu, får återkomma lite senare och fylla på listan.

En favorit, som är jättegod att ha på bröd (exempelvis i baguetter), är:

Pico de Gallo

* 200 gram körsbärstomater
    * 1 kruka koreander
    * 1 rödlök
    * 1 vitlöksklyfta
    * 2 röda chilifrukter (eller jalapeno)
    * Salt
    * Svartpeppar

TILLAGNING:

En stor skål:

Skölj tomaterna. Klipp av korianderstjälkarna och skölj. Skala rödlöken och vitlöksklyftan. Skölj och halvera chilifrukten, ta ur kärnor och kärnhus.
    Hacka tomater, koriander, rödlök, vitlök, koriander och vitlök fint ? ju finare desto bättre. Smaksätt med salt och peppar. Servera direkt.

Det andra jag tänkt tipsa om är bland annat: Mexikansk bönsalsa, Ört- och vitlöksmarinerade sojabönor, Dijonpotatissallad.

Så om du inte orkar vänta på mina recept så kan du googla de.

• azthal

Jag hoppas att jag kanske kan låna denna tråden lite, och fråga hur folk ser på snapsalternativ till kräftskivan om man inte har tillgång till svenskt kryddat brännvin?

Bor i Skottland och ska ha kräftskiva på lördag. Var och handlade kräftor på Ikea, och plockade då också på mig sista flaskan Akvavit de hade på hyllan. 500ml räcker dock inte långt till 10 pers. Ikea skulle få in mer i morgon (eller ja, hämta från lagret gissar jag på...), men jag har inte möjlighet att ta mig dit igen innan festen på lördag.

Vad ser andra som vettiga alternativ till akvavit? Vilka internationella spritsorter funkar?

Tack!

• jonasjon
    azthal skrev 2015-08-05 21:06:39 följande:

Jag hoppas att jag kanske kan låna denna tråden lite, och fråga hur folk ser på snapsalternativ till kräftskivan om man inte har tillgång till svenskt kryddat brännvin?

Bor i Skottland och ska ha kräftskiva på lördag. Var och handlade kräftor på Ikea, och plockade då också på mig sista flaskan Akvavit de hade på hyllan. 500ml räcker dock inte långt till 10 pers. Ikea skulle få in mer i morgon (eller ja, hämta från lagret gissar jag på...), men jag har inte möjlighet att ta mig dit igen innan festen på lördag.

Vad ser andra som vettiga alternativ till akvavit? Vilka internationella spritsorter funkar?

Tack!

En god shot/snaps är Dragon Blood, det är en svensk likör. Passar nog inte så bra med kräftorna, men om man vill ha något med drag i efter så passar den nog utmärkt :D
  • MammaBella

Ett tips för veggar/veganer på kräftskivan är kokta kronärtskockor då det är lite att plocka med.

• Lena

Köp vilken ren vodka som helst i morgon och snabbkrydda den med tex dillkvistar

• Johannajohanna
    Anonym (Vegan) skrev 2015-08-05 16:55:46 följande:

Kul!
    Lite tips på olika röror då kanske? :) Hinner dock endast skriva en nu, får återkomma lite senare och fylla på listan.

Pico de Gallo

* 1 kruka koreander
    * 1 rödlök
    * 1 vitlöksklyfta
    * Salt
    * Svartpeppar

TILLAGNING:

En stor skål:

Skölj tomaterna. Klipp av korianderstjälkarna och skölj. Skala rödlöken och vitlöksklyftan. Skölj och halvera chilifrukten, ta ur kärnor och kärnhus.
    Hacka tomater, koriander, rödlök, vitlök, koriander och vitlök fint ? ju finare desto bättre. Smaksätt med salt och peppar. Servera direkt.

Det andra jag tänkt tipsa om är bland annat: Mexikansk bönsalsa, Ört- och vitlöksmarinerade sojabönor, Dijonpotatissallad.

Gud vad gott! Pico De Gallo har jag aldrig gjort själv än, måste testas! Tacktack! :)

Jag tänkte göra de här snurrorna som tillbehör också, ser så himla mumsigt ut. 
    www.vinochmatguiden.se/recept/monika-osterheim/lyxsnurror
  • Bellissa
    Lena skrev 2015-08-06 22:06:01 följande:

Köp vilken ren vodka som helst i morgon och snabbkrydda den med tex dillkvistar

Borde ju funka med krondill, som dessutom är himla vackert!
  • Anonym (Farbrorsfar)
    jonasjon skrev 2015-08-06 16:21:36 följande:
    En god shot/snaps är Dragon Blood, det är en svensk likör. Passar nog inte så bra med kräftorna, men om man vill ha något med drag i efter så passar den nog utmärkt :D
    Den har jag velat testa ett tag nu, verkar poppis. Svår att få tag på bara verkar det som!
  • jonasjon
    Johannajohanna skrev 2015-08-07 09:55:49 följande:
    Gud vad gott! Pico De Gallo har jag aldrig gjort själv än, måste testas! Tacktack! :)

Smarrigt! Ska på kräftskiva på lördag, ska börja planera vad jag ska ha med mig.
  • Anonym (Sirpan)

Vilka kräftor ska man köpa då? Kinesiska? Signal?

• Anonym (Vegan)

Oj! Jag hade helt glömt bort den här tråden. Håller på att planera bröllop just nu. Men jag ska försöka skriva resten av recepten här ikväll.

• glasklara
    Johannajohanna skrev 2015-08-07 09:55:49 följande:

Smarrigt! Ser jättegott ut, ska försöka göra lite såna recept som man inte gör så ofta. 
  • glasklara
    Anonym (Vegan) skrev 2015-08-05 16:55:46 följande:

Kul!

Pico de Gallo

* 1 kruka koreander
    * 1 rödlök
    * 1 vitlöksklyfta
    * Salt
    * Svartpeppar

TILLAGNING:

En stor skål:

Pico de Gallo! <3<3 SÅÅÅ Gott!! Jag har precis lärt mig att älska koriander :P Har det i det mesta jag gör nu haha:D
  • Anonym (Örtodlare)

Färsk spansk körvel är god med lax, räkor och kräftor. Testa att hacka den med lite lök eller blanda den i gräddsås och servera med ugnsbakt fänkål.

Svar på tråden Kräftskivan!