Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Hur får era barn handla lösgodis?

Måndagsgodis har vi. 8 bitar får de välja fritt. Är det pytte-godisar som non-stop så får man ta ett par och är det väldigt stora bitar så får man ta färre. Det har inte varit några problem och de brukar vara nöjda.

Barnen är 6 och 7,5 år. 

• Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2015-08-07 13:16:44 följande:

Jag är sån själv att jag alltid köper betydligt mer än jag äter upp när jag köper lösgodis. För att jag vill ha av alla sorter som verkar goda osv. Därför är det svårt att säga åt sitt barn att ta åtta bitar när man vet hur man själv gör...

Hur du gör är ju egentligen oväsentligt. Hur mycket tycker du känns ok att dina barn äter? Sätt gränsen där. Sedan är det väl rätt bra att faktiskt lära sig fatta beslut och välja. Mina barn har periodvis gjort noggranna övervägningar kring vilket godis de faktiskt vill ha....och är det något som de inte kan ta så "då tar jag en sådan nästa gång". Ska man fika på ett konditori så köper man ju inte heller en av allt för att det ser gott ut....man väljer något.
  • Flickan och kråkan
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-08 08:14:06 följande:
    Nä, så gjorde inte vi när jag var barn.

Mamma och jag såg ofta flera saker på konditorit som vi gillade och köpte därför en av varje sort vi tyckte såg god ut, sedan delade vi. Var det något som inte åts, så tog vi hem det.
    Ja, att man köper och delar i begränsad mängd har jag inga problem med, men köper man runt tio småbitar godis så är det ju ändå relativt mycket. Det är ju ungefär mängden av en chokladkaka. Känns underligt att köpa tio chokladkakor i affären till sitt barn bara för att hen tycker att de ser goda ut och inte kan välja....men det är ju jag .

Vi kan också dela på konditori, men vi har tre barn...även av rent ekonomiska skäl så får inte alla välja en av allt för att allt ser gott ut och de inte kan välja. Då får de fatta beslutet att just dela med varandra. 
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2015-08-08 10:15:40 följande:

Jag har verkligen svårt att välja när det gäller godis och sånt. Så jag köper ofta flera sorter, glasspaket eller godis bara för att jag gillar flera smaker eller vill testa. Även om det blir mer än vad som går åt. Slösaktigt, jag vet...

Men är tio godisbitar mycket? Tio st gelehallon eller skumsvampar? Jag har svårt att se det som mycket...

Allt är väl relativt, men ja....jag tycker att det är ganska mycket. Och jag upplever mig inte som restriktiv med godis/sötsaker. 
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2015-08-08 10:36:58 följande:

Är det mycket med tio bitar för en vuxen också? Hur många lösgodisbitar skulle ni tippa att en genomsnittlig vuxen äter vid ett tillfälle/en kväll?

Ja. Jag är en godisråtta och kakgenen går djupt i vår släkt . Efter en chokladkaka à 10-12 bitar mår jag ok. Stoppar jag i mig 200 g mår jag rätt risigt.
Svar på tråden Hur får era barn handla lösgodis?