• Anonym (Går det?)

Hur är det att ha hund och barn samtidigt?

Jag och sambon funderar på att skaffa hund. Han har hundvana sedan tidigare, jag inte lika mycket.

Vi hade tänkt skaffa barn om ca 3 år och det som får oss att tveka på hundköpet är hur väl det fungerar ihop med barn? Är det fruktansvärt jobbigt att ha båda samtidigt eller är det genomförbart?

Ni som har det - hur har det fungerat?

• Svar på tråden Hur är det att ha hund och barn samtidigt?
  • Lena

Jag är uppväxt med det. Med tid och engagemang funkar det men inte valp och bebis samtidigt, det blir för tungt

• Anonym (Japp)

Jag rekomenderar :

Planerar ni att skaffa barn så vänta med hund tills efter barnet kommit.

Hunden kommer då "in i eran redan existerande flock" och behöver inte "ta in en ny kanske lite skrämmande flockmedlem" .

Vet några som inte alls har den tid som hunden behöver som de först trott. Bebisen/barnet tar mer tid än man kanske räknat med eller kunnat föreställa sig. Även folk vars hund tyckt att barnet är mycket läskigt när de börjar krypa och gå och tycler att barnakriken är stressande.

Också folk som inte "klarat"/orkat att ta sig ner från lägenhet med hund barn barnvagn osv.

Självklart gäller det inte alla hundar !

Men jag själv skulle inte vilja chansa då jag aldrig skulle klara av att göra mig av med hunden OM det inte skulle funka.

Tänk även på att det kanske är du om du är mamma ledig själv som får ta hunden + barnet när pappan jobbar. Han kan inte hjälpa just då och ni kan inte dela på er, en går ut med hunden menad andra tar hand om barnet med allt vad det kan vara.

• SarahJ

Det är ett litet pussel men det går.

Vi tog en fem månaders valp och efter två månader upptäckte jag att jag var gravid.

Mannen jobbar på sjön vecka/vecka. Jag har dock den turen att jag har fått ta med hunden på jobb. Men jag har skiftesarbete så det är ett gissel de veckor som mannen är på jobb. Har oftast kunnat byta till mig morgon turer men ibland har det inte lyckats. Då har jag bytt till mig att jag slutar kl 20. Då får han ingen direkt kvällspromenad, bara rastning på gården. Sen ska vi upp 05.15 eller 06.15 dagen efter så jag hinner lämna dottern hos dagmamman antingen kl 06 eller kl 07 så jag hinner ta morgonpromenad innan jag börjar jobba.

Men som sagt allt går om man vill!

Lycka till!

• SarahJ

Dottern blir två år om två veckor.

Och vi bor på landet kan jag tillägga. =)

• Anonym (Samma tanke)

Vi försöker bli gravida och har en gamm gubbe till hund på 8 år. Kommer en bebis in så ska det bli intressant här han mottar det

• Anonym (C)

Det är jättejobbigt, men det är genomförbart. Beror nog mycket på ens intresse och på hur hunden är. Trevligare med en lugn hund än en som är väldigt aktiv och ska vara med överallt och hela tiden. Detta är inte jättekul när man måste ut med hunden när det är dåligt väder och man måste ha med barnet/barnen som inte vill ut, som gör allt för att inte få på sig ytterkläderna och sen inte vill sitta i vagnen utan hellre vill springa åt fel håll eller sätta sig på marken. Sätter man ändå ungen i vagnen så skriker den bara. Samtidigt så ser hunden en annan hund och börjar skälla sen kommer en katt som hunden vill jaga!

• Anonym (?)

Hej. Har två barn och en stor aktiv hund och det har aldrig varit några problem!

Barnen är 2 och 4 år. Hunden fyller 5 i år.

• Anonym (nä..)

Det är jättejobbigt. Fast jag var ensamstående och hade barn och hund så är väl skillnad om man är två då.

Svar på tråden Hur är det att ha hund och barn samtidigt?