• MimmiGbg

Du med dubbel livmoder, finns du???

Jag har sedan yngre år vetat att jag har två livmodertappar och har nu i 30-årsålder fått veta att jag har två separata livmödrar, två tappar, en vagina.
    Diagnos: Uterus Didelphys.

Jag vill hitta fler som har samma diagnos som försöker/försökt få eller fått barn.
    - Hur gick det för er?
    - Har ni regelbunden ÄL/mens?
    - Missfall?
    - För tidig födsel? Isf, hur tidig?
    - Andra symptom eller problem, eller kombinerat med annan diagnos möjligen??

Jag är stundvis väldigt orolig. Gråter Vi försöker få barn sen några månader med min historik av ibland ovanligt glesa ÄL. Inget plus än. Utredning är bokad i sept.

Snälla, snälla hjälp mig stilla min oro?

• Svar på tråden Du med dubbel livmoder, finns du???
  • Anonym (D)

Har du dubbla uppsättningar äggstockar och äggledare?

Jag har inte och känner ingen personligen

men jag vet att de finns dom som fått friska barn, både själva och via IVF

även fått "tvillingar" alltså en i varje livmoder, till och med med nån månads åldersskillnad

Har du googlat? Har för mig att en kvinna i usa varit med i en dokumentär och hon hade som du

• MimmiGbg
    Anonym (D) skrev 2015-08-06 13:14:18 följande:

Har du dubbla uppsättningar äggstockar och äggledare?

Jag har inte och känner ingen personligen

men jag vet att de finns dom som fått friska barn, både själva och via IVF

även fått "tvillingar" alltså en i varje livmoder, till och med med nån månads åldersskillnad

Har du googlat? Har för mig att en kvinna i usa varit med i en dokumentär och hon hade som du

Jag har två separata livmödrar med varsin livmodertapp, äggledare och äggstock på varje sida. Jag har googlat mängder men det står olika över allt med undantag för komplikationer vid graviditet. För tidig förlossning, risk för MF, kan vara svårt att bli gravid etc.

Skulle vara skönt att höra hur det löst sig för andra i samma situation.
  • Aldersnojan

Hej!

Jag har tvådelad. Har två barn. De låg i den vänstra halvan båda två. Det blev planerade snitt pga fotsäte båda ggr. I övrigt normala graviditeter och ammade båda i 6 månader.

Den högra halvan tror jag är infertil.

Lycka till! :)

• MimmiGbg
    Aldersnojan skrev 2015-08-06 19:51:39 följande:

Hej!

Jag har tvådelad. Har två barn. De låg i den vänstra halvan båda två. Det blev planerade snitt pga fotsäte båda ggr. I övrigt normala graviditeter och ammade båda i 6 månader.

Den högra halvan tror jag är infertil.

Lycka till! :)

Åh fy fasen vad glad jag är att höra det! :)

Jag hoppas det blir så för mig med.

Visste du innan att du hade det? Tog det längre tid att bli gravid?
  • Anonym (Da)

Mamma har det och fick två friska barn med planerade kejsarsnitt men vet inga detaljer tyvärr.

• Aldersnojan
    MimmiGbg skrev 2015-08-06 22:11:12 följande:

Åh fy fasen vad glad jag är att höra det! :)

Jag hoppas det blir så för mig med.

Visste du innan att du hade det? Tog det längre tid att bli gravid?

Förstår att det kan lugna ner ev. oro. :)

Nej, att min var tvådelad upptäcktes först vid mitt första kejsarsnitt. Lite förvånande att det kallades in fler gynekologer mitt i sådär. Men allt gick bra.

Det tog två, tre försök att bli gravid. Så jag skulle nog säga att det inte tog längre tid att bli gravid.

Däremot vill jag varna för P-spruta som preventivmedel, det satte kroppen fullständigt i paus..

Hoppas allt går bra och försök att inte tänka så mycket på tvådelade livmodern, de funkar säkert utmärkt. ????
  • Anonym (D)
    Aldersnojan skrev 2015-08-07 05:51:41 följande:

Nej, att min var tvådelad upptäcktes först vid mitt första kejsarsnitt. Lite förvånande att det kallades in fler gynekologer mitt i sådär. Men allt gick bra.

Det tog två, tre försök att bli gravid. Så jag skulle nog säga att det inte tog längre tid att bli gravid.

Däremot vill jag varna för P-spruta som preventivmedel, det satte kroppen fullständigt i paus..

Hoppas allt går bra och försök att inte tänka så mycket på tvådelade livmodern, de funkar säkert utmärkt. ????

Med tvådelad, menar du "hjärtformad" livmoder eller två separata livmödrar?
  • MimmiGbg
    Aldersnojan skrev 2015-08-07 05:51:41 följande:

Okej. Pju. Tack! :)

Efter jag slutade med preventivmedel har hormonerna gått i taket och aknen har kommit tillbaka. Vi får se vad läkarna säger mer när vi ska på utredning i sept. Men då verkar det ändå som fler har fått barn utan större komplikation är jag trodde.

Kejsarsnitt, tidig förlossning, barnet i säte, missfall, svårt att bli gravid och njurproblem bl.a är problem förknippade med UD som jag läst mig till. Vissa med hemsk utgång och andra med helt normala graviditeter.

Supersnällt att ni delar med er av era erfarenheter!
  • PippiL8

Jag har också två livmödrar med varsin livmodertapp och en skiljevägg som går en bit ner i slidgången så du är inte ensam ;) 

Min man och jag har försökt få barn i typ sex år och har gjort flera ivf-försök utan att lyckas. Min man har lite dåligt med spermier så kan ju bero på det. 

Det finns en hemlig grupp på Facebook för sådana som oss ;)
    Det står om den i den här tråden 

www.familjeliv.se/forum/thread/69551663-nagon-med-uterus-didelphys-uterus-bicornis-eller-annan-livmoderavvikelse-som-vill-dela-erfarenheter

Svar på tråden Du med dubbel livmoder, finns du???