• Tulpanblomman

Utgångsdatum på röd bag in box

Hejsan,

jag har en röd 3 liters bag in box, Roodeberg som har fyllningsdatum 17 sep 2014. Enligt systembolagets rekommendationer så ska en bag in box användas inom 10 månader från tappdatum. Jag ska ha gäster i början av september, går det att använda boxen eller riskerar jag att förgifta mina gäster? Jag dricker inte rödvin själv så jag har ingen erfarenhet inom ämnet.

Tacksam för svar!

MVH A

• Svar på tråden Utgångsdatum på röd bag in box
  • Anonym (Tjosan)

Systembolaget är lite väl optimistiska. Vinet ska helst drickas upp inom ett par månader för att inte förlora i smak.

• Anonym (Tjosan)

Alltså, du förgiftar inte dina gäster. De får bara vin som inte är särskilt gott.

• Anonym (lösning?)

Gör såhär:
    Köp en ny box (eller några flaskor) på systembolaget och spara kvittot på ett ställe som du har koll på.

När gästerna kommer, så tar du en av dem åt sidan - välj någon som gillar rödvin och är ärlig. Be denne provsmaka för du är inte säker på om vinet är gott (behöver ju inte nämna att det är gammalt, bara säg att du inte dricker själv och därför inte kan provsmaka).
    Om vinet inte är gott så plockar du fram flaskorna eller den nya boxen. Är vinet gott så återlämnar du flaskorna eller boxen efter festen. Man kan lämna tillbaka om man har kvittot kvar.

Köp inte samma vin som du redan har... Det verkar ju lite suspekt, att tro att det kanske inte är gott, men ändå köpa 2 boxar av det!
    Fråga på systembolaget, de har grym koll! Säg att du vill ha ett prisvärt vin för ca XX kr som ska passa till ----- (tex mingel, viss sorts mat eller så)

• Catti41

Precis - dina gäster kommer inte dö men risk finns att det smakar illa. OM boxen är oöppnad och har förvarats bra (tex i mörk källare och inte i solljus) då kan det vara drickbart. Rödvin kan klara sig länge.
    Men om boxen är öppnad eller har stått i solen eller där det är stora temperaturväxlingar så släng den och köp några flaskor istället med hjälp av personalen på systemet.

• Anonym (lösning?)

Och du förgiftar inte gästerna, men risken är att det smakar vinäger. Ingen kan dricka det om det är dåligt! Och om det börjar bli dåligt, så kan säkert en del dricka det - men det är ingen vidare upplevelse...

Om provsmakaren tycker att det är OK, men inte jättegott så kan du alltid göra sangria på det - många tycker att det är festligt och gott.

Googla recept!

• Anonym (lösning?)

Du kan ju också be någon av gästerna som gillar rödvin komma tidigare och hjälpa dej med förberedelserna. Och provsmaka vinet i förväg!

• Tulpanblomman
    Tack för svar!
    Boxen är inte öppnad. Ska köpa en flaska av den på systemet och försöka känna om det är någon skillnad ett par dagar innan festen, det borde väl till och med jag kunna fixa, smakar det konstigt får jag åka till systemet och köpa nytt, vill ju inte att gästerna ska få äckligt vin.  

/A
  • nnnnnnnn
    Tulpanblomman skrev 2015-08-07 08:23:27 följande:
    Tack för svar!
    Boxen är inte öppnad. Ska köpa en flaska av den på systemet och försöka känna om det är någon skillnad ett par dagar innan festen, det borde väl till och med jag kunna fixa, smakar det konstigt får jag åka till systemet och köpa nytt, vill ju inte att gästerna ska få äckligt vin.  

/A

Det kommer inte att smaka samma, så det kan du lika gärna låta bli.
    Dels är det ämnen tillsatta i boxvin, för att det ska hålla längre, dels är det oftast inte samma vin även om det är samma etikett och sen är det så att boxvinet är äldre och därför kan ha tappat smaker.

Så gör istället som jag föreslog - köp EN ANNAN sorts vin och ha i beredskap om någon gör konstiga grimaser!

Lämna tillbaka om boxvinet är OK.

och INGEN kan fejka en god min om vinet är dåligt, det kommer att smaka som vinäger eller ättika! Så normala gäster = kör på, gäster som spottar ut vinet eller sväljer och sedan sköljer munnen = tag fram reservvinet.

Även du som inte dricker rödvin borde kunna känna om det smakar ättika eller ej!

• Tulpanblomman
    nnnnnnnn skrev 2015-08-07 12:25:54 följande:

Det kommer inte att smaka samma, så det kan du lika gärna låta bli.
    Dels är det ämnen tillsatta i boxvin, för att det ska hålla längre, dels är det oftast inte samma vin även om det är samma etikett och sen är det så att boxvinet är äldre och därför kan ha tappat smaker.

Så gör istället som jag föreslog - köp EN ANNAN sorts vin och ha i beredskap om någon gör konstiga grimaser!

Lämna tillbaka om boxvinet är OK.

och INGEN kan fejka en god min om vinet är dåligt, det kommer att smaka som vinäger eller ättika! Så normala gäster = kör på, gäster som spottar ut vinet eller sväljer och sedan sköljer munnen = tag fram reservvinet.

Även du som inte dricker rödvin borde kunna känna om det smakar ättika eller ej!

Jag ska prova själv t o m jag borde ju känna om de smakar konstigt, vill ju helst inte att gästerna ska säga till om vinet är dåligt, men jag ska köpa hem reservvin, tack för tipset.
  • nnnnnnnn
    Tulpanblomman skrev 2015-08-07 13:12:57 följande:
    Jag ska prova själv t o m jag borde ju känna om de smakar konstigt, vill ju helst inte att gästerna ska säga till om vinet är dåligt, men jag ska köpa hem reservvin, tack för tipset.

Gör så!

Och om du inte dricker rödvin själv så kommer du säkert tycka att det smakar lite konstigt, men om det är dåligt så är det hemskt.... Jag fick dåligt vin en gång och tag en klunk utan att lukta på det - fick spotta tillbaka det i glaset och skölja munnen i flera minuter! Maken som inte dricker vin luktade i flaskan och sa att det luktade ättika.

• AlmW

Hur gick det? Skulle tro att det inte är någon fara överhuvudtaget så länge den är oöppnad, men gissar att jag är en aning sent ute Cool

• Tulpanblomman

Det gick jättebra! Det var inget fel på vinet det var flera som kom och sa att de tyckte att vi hade valt ett jättegott vin! ?Tack alla för svar.

Svar på tråden Utgångsdatum på röd bag in box